اجرای طرح ملی کتابخانه‌گردی در شهرستان دماوند/ بازدید مسئولان از کتابخانه کوثر

در راستای ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی، طرح ملی کتابخانه‌گردی در شهرستان دماوند انجام شد و جمعی از مسئولان از کتابخانه کوثر بازدید کردند.
به گزارش تاررود، مظاهر برادران، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: بحث کتابخوانی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و طرح‌هایی مانند کتابخانه‌گردی می‌تواند در زمینه فرهنگ‌سازی و ایجاد بسترهای لازم برای علاقمندان به کتاب موثر باشد.
وی افزود: هنرمندان نقش بسیار مهمی در جذب مخاطبان دارند، زیرا معمولا به عنوان الگو و نماد جامعه فرهنگی مطرح هستند و جوانان از آنها الگو برداری می‌کنند؛ مسئولان نیز به نوبه خود در جایگاه حقوقی می‌توانند در جذب مخاطب و ارتقای فرهنگ کتابخوانی موثر باشند.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: آنچه که ما در حال‌حاضر از آن بهره می‌بریم، از مطالعات گذشته نشات می‌گیرد و به بیانی دیگر خمیرمایه‌ای که در زمان جوانی بهره‌برداری شود به فضای دوران کودکی و علاقمندی به کتاب بازمی‌گردد.
برادران با نگاهی بر موضوع عدم وجود کتابخانه در مسکن مهر گفت: پروژه‌های مسکن مهر با هدف رفع نیازهای بخشی از جامعه و قدری با عجله احداث شد؛ از این رو شاید مطالعات دقیقی به لحاظ پیش‌بینی پایگاه‌ها و نهادهای فرهنگی در آنها صورت نگرفت؛ لذا استفاده از فضاهایی در کنار مجتمع‌های مسکن مهر جهت استقرار کتابخانه بسیار حایز اهمیت است.

*کتابخانه دماوند نیازمند توجه بیشتر از سوی مسئولان است

وی در خصوص وضعیت کتابخانه کوثر در شهرستان دماوند عنوان کرد: به نظر می‌رسد که کتابخانه دماوند نیازمند توجه بیشتر و کمک مسئولان است؛ مردم دماوند فرهیخته و مشتاق به مسائل فرهنگی هستند، از این رو با توجه به نیازهایی که در این شهرستان احساس می‌شود می‌توان مطالبات مردم در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی را به نحو بهتری پاسخ داد.

حسین محمدی، رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند نیز در خصوص طرح کتابخانه‌گردی اظهار داشت: طرح ملی کتابخانه‌گردی از سوی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام شده و برای اولین بار در کشور اجرایی می‌شود.
وی افزود: هدف از اجرای طرح کتابخانه‌گردی حضور مردم و مسئولان در کتابخانه‌های عمومی در راستای ترویج و گسترش فرهنگ کتابخوانی است و حضور مسئولان به عنوان الگو در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.
رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند ادامه داد: کتابخانه به نوعی پاتوق فرهنگی و پایگاهی اطلاعاتی است و مردم می‌توانند نیازهای اطلاعاتی خود را برآورده کنند؛ با دعوت از شخصیت‌های تاثیرگذار می‌توان خدمات کتابخانه‌های عمومی را به مردم معرفی کرد تا قدمی در جهت ترویج فرهنگ کتابخانه باشد .
محمدی خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های جانبی در نظر گرفته شده برای امروز می‌توان به عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی به مدت یک‌سال اشاره کرد.
وی گفت: با توجه به مرکزیت شهرستان دماوند کتابخانه کوثر به عنوان پایلوت در خصوص طرح کتابخانه‌گردی انتخاب شده و مسئولان با حضور خود می‌توانند از نزدیک با خدمات کتابخانه‌ها و زحمات کتاب‌داران آشنا شوند.
رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند از رونمایی از کتاب، نقد کتاب، مسابقات کتابخوانی، قصه‌گویی و شاهنامه‌خوانی به عنوان برنامه‌های انجام شده در سطح کتابخانه‌های عمومی نام برد.
محمدی با اشاره به استفاده از فضای مجازی در میان افراد بیان کرد: فضای مجازی جذابیت و قابلیت زیادی دارد، از این رو باید برنامه‌های جذاب‌تری برای منابع مکتوب در سطح کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی در نظر گرفته شود.
وی اضافه کرد: همه نهادهای فرهنگی باید کمک کنند تا افراد به مطالعه روی بیاورند؛ اما هیچ‌وقت فضای مجازی نتوانسته جای کتاب را بگیرد، زیرا این فضا با وجود جذابیت نمی‌تواند از لحاظ محتوا جای کتاب را بگیرد.

*افزایش ۸ درصدی عضویت در کتابخانه‌های شهرستان دماوند/دماوند در رتبه سوم در شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی استان تهران قرار دارد

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند عنوان کرد: میزان عضویت در کتابخانه‌ها یکی از شاخصه‌های کمی توسعه فرهنگی کتاب و کتابخوانی است و به زیرساخت‌هایی مانند احداث کتابخانه باز می‌گردد؛ هرچه فضای کتابخانه بیشتری داشته باشیم طبیعتا عضویت بیشتری نیز خواهیم داشت.
محمدی تاکید کرد: با اضافه‌شدن کتابخانه سیار به مجموعه کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند، حدود هشت درصد افزایش عضویت در سال‌جاری داشتیم؛ استقبال روستاها نیز از کتابخانه سیار بسیار چشمگیر بوده و برنامه‌های متنوع کتابخانه سیار در مدارس و روستاها با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی تاثیر زیادی در سطح شهرستان دماوند داشته است.
وی گفت: در حال حاضر تعداد سه‌هزار و ۲۰۰ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند هستند و در سال آینده نیز برنامه‌های فرهنگی مختلفی به صورت بخشنامه ابلاغ می‌شود که با توجه به این سیاست‌ها به مرحله اجرا در خواهد آمد.
رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند از برگزاری جشنواره رضوی در شهرستان دماوند خبر داد و خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات کتابخوانی، برنامه‌های آموزشی، خوشنویسی، خطاطی، شاهنامه‌خوانی و قصه گویی از جمله برنامه‌های جانبی کتابخانه‌ها در جهت معرفی منابع برای مطالعه هستند.
محمدی احداث کتابخانه در گیلاوند را در گرو تامین اعتبار از سوی دولت دانست و عنوان کرد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری ما همواره دغدغه فرهنگی داریم؛ اما شهرستان دماوند نسبت به سایر شهرستان‌های استان تهران در رتبه سوم در شاخص‌های کتابخانه‌های عمومی قرار دارد.

*لزوم ایجاد کتابخانه در مسکن مهر دماوند

حجت الاسلام والمسلمین کاظم فتاح دماوندی، امام جمعه شهرستان دماوند نیز در خصوص طرح کتابخانه‌گردی اظهار کرد : این طرح می‌تواند گروه‌های مختلف جامعه به ویژه دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب را با فضای کتابخانه آشنا کند و در این صورت شوق مطالعه در ما زنده خواهد شد.
وی افزود: گسترش فضای مجازی سبب دوری مردم از کتابخانه‌ها شده است، اما حضور در کتابخانه اثر خاص دیگری دارد که ما را به خواندن کتاب در فضایی آرام فرا می‌خواند؛ حضور اقشار مختلف جامعه به صورت اردو در میان دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب، اصناف و کارمندان در کتابخانه‌ها می‌تواند در بالا رفتن سطح اطلاعات عمومی موثر باشد.
امام جمعه شهرستان دماوند تاکید کرد: حضور مسئولان در این مراسم به صورت نمادین است اما نشانگر اهمیت مسئولان نسبت به این موضوع، الگوسازی و فرهنگ‌سازی و ایجاد گفتمان می‌باشد.
فتاح‌دماوندی گفت: اگر بتوانیم سطح اطلاعات عمومی مردم را در زمینه‌های مختلف بالا ببریم قطعا آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و درمانی کاهش می‌یابد، زیرا همه مشکلات به دلیل جهل و نادانی است.
وی در خصوص نیاز به ایجاد کتابخانه و فضای فرهنگی در مسکن مهر دماوند بیان کرد: یکی از نیازهای مسکن مهر، کتابخانه و مرکزی برای روح بشر است؛ از این رو مسئولان باید قطعه زمینی برای ساخت کتابخانه در این محدوده در نظر بگیرند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن