بیش از ۵۰ فقره پرونده جهت ثبت ملی آثار تاریخی در اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند تکمیل شده است/ ایجاد یک سایت موزه مردم شناسی در دماوند مدنظر قرار دارد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان‌های دماوند و پردیس از تکمیل ۵۰ فقره پرونده جهت ثبت ملی آثار تاریخی در اداره میراث فرهنگی و گردشگری این خبر داد.

به گزارش تاررود، شهرام شریفی اظهار کرد: در اواخر سال گذشته گورستان تاریخی گیلیارد به صورت اضطراری ثبت ملی شد و در سال جاری نیز تاکنون پرونده ثبتی بیش از ۵۰ اثر در اداره میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان تکمیل شد که امیدواریم تا دو ماه آینده پرونده ثبتی همه آثار تکمیل و برای ثبت در فهرست آثار ملی به معاونت سازمان میراث فرهنگی ارسال شود.

وی افزود: تعداد آثار تاریخی شهرستان دماوند ١٨٣ اثر می‌باشد که از این تعداد ٧٣ اثر جزء آثار ملی ثبت شده است، همچنین ۲۵ اثر نیز در شهرستان پردیس موجود است که از این تعداد چهار اثر جزو آثار ملی محسوب می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان‌های دماوند و پردیس ادامه داد: متأسفانه در سال‌های گذشته هیچ اراده‌ای برای به ثبت رساندن آثار ملی در شهرستان دماوند وجود نداشته و این موضوع باعث آسیب به این آثار و بروز مشکلات اساسی در حوزه صیانت از آن شده است و امیدواریم که بتوانیم در کمترین زمان با توجه به بضاعت اداره کل آثار را در فهرست آثار ملی به ثبت برسانیم.

شریفی در خصوص مرمت آثار اذعان داشت: تقریباً تمام آثار تاریخی نیازمند مرمت و ساماندهی هستند، این بناها هرساله در دوره خود مرمت می‌شدند همانطور که بناهای جدید در این دوران نیز نیازمند مرمت می‌باشند.

وی خاطرنشان کرد: البته بعضی از آثار شهرستان دماوند نیازمند مرمت اضطراری هستند زیرا به جهت عدم مرمت در طی سنوات گذشته دچار شرایط بحرانی و تخریب کامل قرار گرفته‌اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان‌های دماوند و پردیس تصریح کرد: متأسفانه هیچ اعتباری به این اداره تعلق نمی‌گیرد و همه میزان اعتبارات از مرکز توزیع می‌شود؛ همچنین این اداره حتی حساب دولتی نیز ندارد و پیگیری‌ها برای ایجاد ساز و کار مالی نیز به نتیجه‌ای نرسیده و امسال اعتبار جاری ما صفر بوده است.

به گفته شریفی اعتبار مرمتی این نهاد ٢۴٠ میلیون تومان و اعتبار عمرانی جهت مرمت اداره ١٢ میلیون تومان بوده است که حتی یک ریال از این میزان اعتبارات محقق نشده است و اعتبار مرمتی سال جاری نیز کفاف مرمت یکی از آثار را هم نخواهد داد.

*مرمت و بازسازی پل تاریخی نمیر شهر رودهن با کمک شهرداری/ بزودی مرمت حمام تاریخی محله درویش و مسجد جامع دماوند اجرایی می‌شود

وی اضافه کرد: این مسائل سبب شد تا از شهرداری‌ها کمک بگیریم، از این رو امسال با کمک شهرداری رودهن توانستیم پل تاریخی نمیر را مرمت کنیم و انشاء الله با کمک شهرداری دماوند نیز به‌زودی مرمت حمام محله درویش و مسجد جامع دماوند را انجام خواهیم داد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان‌های دماوند و پردیس در خصوص تخریب آثار تاریخی گفت: متأسفانه افراد سودجو و ناآگاه در برخی موارد به قصد استحصال اشیاء عتیقه اقدام به تعرض و تجاوز به وجود دارد به هیچ وجه پایه و اساس علمی ندارد.

شریفی تأکید کرد: این تجاوزات صرفاً باعث تخریب و نابودی میراث ملی می‌شود و در صورت احراز تجاوز حتماً از افراد متجاوز شکایت می‌کنیم، هرچند که قانون‌گذار در قانون مجازات اسلامی حکم این افراد را معین کرده است.

وی بیان کرد: ما در حال حاضر با توجه به محدودیت‌های موجود شروع به امضای تفاهم‌نامه با شوراهای روستا و دهیاران نموده‌ایم تا در جاهای دورتر که دسترسی به اماکن کمتر است دهیاری‌ها ما را در صیانت هر چه بهتر این آثار یاری کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان‌های دماوند و پردیس با اشاره به تاریخچه قبرستان گیلیارد گفت: قسمت باقی مانده گورستان متعلق به قرن ۵ و ۶ هجری و دوره سلجوقی و تیموری است که باید این اثر حفظ شود.

شریفی در خصوص ایجاد موزه در شهرستان دماوند گفت: با توجه به فقدان اعتبار تاکنون نتوانستیم کاری در این زمینه انجام دهیم اما ایجاد یک سایت موزه مردم شناسی از جمله مواردی است که مدنظر قرار دارد.

وی در مورد امامزاده‌هایی که در فهرست میراث فرهنگی شهرستان قرار دارند بیان کرد: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند متولی همه امامزاده‌ها است و امامزاده‌هایی که بنای آنها از نظر تاریخی دارای ارزش باشد به عنوان اثر تاریخی نیز قلمداد می‌شود. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان‌های دماوند و پردیس با اشاره به نگهداری برخی اشیا در چشمه‌اعلای دماوند تصریح کرد: بیشتر اشیای مذکور به تهران منتقل شده است و ما خدا را شاکریم که مردمی دلسوز و حامی میراث فرهنگی داریم که از آنها می‌خواهیم در صورت مشاهده تعرض و تجاوز به آثار و عرصه‌های تاریخی مراتب را به اطلاع این اداره و مراجع ذی‌صلاح برسانند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن