جذب ۹۰۰۰ هزار سفیر سلامت خانوار در شهرستان دماوند/ بیش از ۲۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های شهرستان دماوند به عنوان سفیر سلامت دانشجویی جذب شدند

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند با بیان جذب ۹ هزار سفیر سلامت خانوار در این شهرستان گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های شهرستان دماوند به عنوان سفیر سلامت دانشجویی جذب شدند.

به گزارش تاررود، حسن طهماسبی اظهار کرد: در حال حاضر الگوهای جمعیتی و بیماری‌ها در دنیا و به‌تبع در کشور ما تغییر کرده است به‌طوری‌که درگذشته دغدغه افراد بیماری‌های واگیر بود اما اینک مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در دنیا بیماری‌های غیر واگیر هستند. وی افزود: تغیر الگوهای جمعیتی و هزینه‌های بسیار بالای سیستم‌های ارائه‌دهنده خدمات بیانگر نیاز به الگویی جدید هستند و بنابراین ما باید مراقبت‌های بهداشتی مناسب و موردنیاز مردم را به آنها ارائه دهیم و در درجه دوم از مراقبت‌های پراکنده به مراقبت جامع برسیم و از پتانسیل‌های موجود در جامعه استفاده کنیم.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند ادامه داد: به‌این‌ترتیب مردم را در سلامت خود مشارکت می‌دهیم و از هر خانواده یک نفر به‌عنوان سفیر سلامت آموزش‌های لازم در کنترل عوامل مختلف بروز بیماری‌های مهم را دریافت کرده و در خانواده خود آموزش می‌دهد تا در جهت کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.

طهماسبی در خصوص جذب سفیر سلامت خانوار در شهرستان دماوند گفت: از سال گذشته برنامه خود مراقبتی در این شهرستان آغاز شد و تاکنون تقریبا تعداد ۹ هزار نفر به‌عنوان سفیر سلامت خانوار جذب شدند؛ اما با توجه به جمعیت بیش از ۳۹ هزار خانوار در شهرستان دماوند ما باید به پوشش صددرصدی برسیم و از هر خانوار یک سفیر سلامت داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: این افراد مسئول انتقال اطلاعات و مفاهیم بهداشتی به خانوار خود هستند و حتی می‌توانند به سامانه شبکه دسترسی داشته باشند و برخی از مراقبت‌ها را صورت آنلاین دریافت کنند اما تنها شرط در برنامه سلامت خانوار داشتن سواد است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند در خصوص برنامه سفیر سلامت دانشجویی در این شهرستان تصریح کرد: این برنامه از سال جاری آغاز شده و در راستای بالا بردن سواد سلامت دانشجویان و ارتقای کیفیت زندگی آنها اجرایی می‌شود.

طهماسبی تأکید کرد: هدف اصلی در این میان جذب تعدادی دانشجو به‌عنوان سفیر سلامت به جهت دریافت آموزش‌های لازم و ارائه به همسالان است زیرا تأثیر آموزش به همسالان بسیار زیاد است.

وی بیان کرد: برنامه سفیر سلامت دانشجو از اول مهرماه در دانشگاه‌های شهرستان دماوند آغاز شد و تاکنون بالغ‌بر ۲۰۰ دانشجو به‌عنوان سفیر سلامت جذب شدند اما این روند در سال‌های آتی نیز ادامه دارد. رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند از ارائه کتاب و فایل در حیطه‌های مختلف تغذیه، کم‌تحرکی، ورزش، ایدز و اعتیاد به‌عنوان اقدامات صورت گرفته در راستای ارتقای آگاهی برای دانشجویان خبر داد.

طهماسبی عنوان کرد: تا زمان جذب صددرصدی سفیران سلامت این برنامه ادامه دارد و امیدواریم در کنار پیشرفت کمی، شاهد پیشرفت کیفی نیز در سطح جامعه باشیم.

وی از این برنامه در راستای خود مراقبتی به‌عنوان پنجمین برنامه طرح تحول سلامت نام برد و از خود مراقبتی فردی، سازمانی، اجتماعی و گروه‌های خودیار به‌عنوان حیطه‌های دربرگیرنده آن نام برد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند اظهار داشت: همه سازمان‌های دولتی و غیردولتی باید دارای شورای ارتقای سلامت باشند و با نیازسنجی در میان کارکنان به‌ویژه در حیطه بیماری‌های غیر واگیر مانند کم‌تحرکی، تغذیه نامناسب، استرس، دخانیات و غیره با طرح برنامه در راستای رفع آن به مداخله‌گری بپردازند.

طهماسبی اذعان کرد: همچنین خود مراقبتی اجتماعی نیز با همکاری شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها در راستای انجام مداخلات در حیطه‌های مذکور برای شهروندان صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن