جشنواره سیب شهرستان دماوند افتتاح شد+تصاویر

جشنواره سیب شهرستان دماوند با هدف معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های کشاورزی این شهرستان در مراسمی با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.
به گزارش تاررود، این جشنواره با حضور محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در شهرستان دماوند به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید محصول سیب درختی در کشور و سایر مسئولان استانی و شهرستانی آغاز به کار کرد.
محمود حجتی در مراسم جشنواره سیب شهرستان دماوند ضمن تقدیر از تلاش تولیدکنندگان این محصول اظهار کرد: محصول سیب درختی شهرستان دماوند سرآمد سیب‌های تولید شده در کشور است و کشاورزان این شهرستان با تولید ۳۳ تن از این محصول دو برابر متوسط ملی و حتی جهانی محصول سیب درختی تولید می‌کنند.
وی افزود: موفقیت‌های به دست آمده در شهرستان دماوند نتیجه تلاش، دلسوزی، آشنایی با دانش روز در خصوص کاشت، برداشت و مبارزه با آفات و بیماری‌ها است و ما باید به سمتی برویم که با تولید محصول سالم و ارگانیک و استفاده از کودهای طبیعی و ریزمغذی‌ها محصول خوبی به مردم ارائه کنیم.
*تولیدکنندگان نباید به دولتی‌ها دل ببندند
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که تولیدکنندگان نباید به دولتی‌ها دل ببندند، چرا که ۷۰ درصد از کار برعهده تولیدکنندگان می‌باشد و شایسته است مابقی زحمات را نیز بر عهده گیرند.
حجتی با نگاهی بر عملکرد کشورهای پیشرفته تصریح کرد: موفقیت کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند فرانسه و ایتالیا که پیشرو در زمینه کشاورزی در اروپای غربی هستند حاصل تشکیل زنجیره تولید، تشکل‌ها و تعاونی‌ها بوده و ما نیز باید مانند آبا و اجداد خود که با کمترین امکانات بهترین وضعیت را داشته و دست جلوی کشوری دراز نمی‌کردند شرایط خوبی به وجود بیاوریم.
وی بیان کرد: متأسفانه کشور ما در برخی موارد با مشکل عدم فروش محصولات مواجه است که در قبال آن وجود دلالان و سواستفاده‌کنندگان مشکل بیشتری به وجود می‌آورد.

*پایانه صادراتی محصول سیب درختی در شهرستان دماوند ایجاد شود
وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر شرایط مناسب شهرستان دماوند و تجربه و دانش در زمینه تولید محصول سیب درختی گفت: باید در این شهرستان زنجیره تولید شکل گرفته یک پایانه صادراتی محصول سیب درختی و شرکت بازرگانی با حضور تولیدکنندگان وجود داشته باشد تا بتوانیم به صادرات محصول سیب درختی از شهرستان دماوند بپردازیم و باید با کمک از بانک‌ها و صندوق‌های توسعه در راستای دریافت تسهیلات بکوشیم.
حجتی با بیان این که ایران یکی از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده محصول سیب درختی در جهان و روسیه از مهم‌ترین وارد کننده‌های این محصول است عنوان کرد: خوشبختانه بازارهای شمال کشور به سمت ما باز می‌شود و مذاکرات اوراسیا صورت گرفته تا بتوانیم به این منطقه پیوسته و به این ترتیب بازاری در اختیار ما قرار گیرد گرچه بازارهای سنتی مانند عراق و پاکستان را داشتیم اما بازارهای پایداری نیستند.
*کمبود سردخانه محصولات کشاورزی در شهرستان دماوند
وی اشاره‌ای به موضوع کمبود سردخانه در شهرستان دماوند داشت و تاکید کرد: در حال حاضر این شهرستان با کمبود سردخانه محصولات کشاورزی مواجه است اما هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم و روند دریافت مجوز و تسهیلات به سرعت را می‌توان به سرعت طی کرد.
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: ما باید قدردان نعمت‌ها و امکانات موجود باشیم چرا که در برخی از کشورها علی‌رغم نبود امکانات مناسب اقدامات خوبی صورت می‌گیرد در حالی که ما با وجود در دست داشتن ظرفیت‌ها و امکانات کم‌کاری می‌کنیم.
حجتی در خصوص سخنان وزیر بهداشت در مورد کیفیت نامطلوب گندم تصریح کرد: من در جریان صحبت ایشان نیستم ولی هزاران سال است که مردم ایران گندم ایرانی تولید کرده و بدون استفاده از نمک بهترین نان را تولید و استفاده می‌کردند و
چند دهه‌ای است که گندم از خارج از کشور وارد می‌شود.
وی ادامه داد: ما به لطف خدا این امکان را داریم که گندم به حد کافی داشته باشیم و با وجود استفاده از گندم و آرد ایرانی شنیده می‌شود که نان‌ها شور و یا بی‌کیفیت است در حالی که این موضوع در مرکز پژوهشگاه آرد و نان مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه تحقیقات این موضوع را تأیید نمی‌کند بلکه باید دید که مشکل نانوا چه بوده است.
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص دورنمای زنجیره صادرات عنوان کرد: شاخه‌ای از زنجیره از مزرعه تا سفره می‌تواند در بازار داخل و بخشی نیز در خارج از کشور باشد.
*تولید سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول سیب درختی در کشور
حجتی خاطرنشان کرد: ما در کشور نزدیک به سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول سیب درختی تولید می‌کنیم که تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد از آن صادر می‌شود و مابقی در داخل کشور به مصرف می‌رسد و امیدواریم که زنجیره تولید با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد شده و این ارزش افزوده را در داخل زنجیره ببینیم تا بر اساس نیاز و تقاضای بازارهای هدف محصول را بسته‌بندی و برای بازارهای هدف آمده کنیم.
وی اشاره‌ای به زنجیره صادرات محصول سیب درختی و واردات موز کرد و گفت: بر این اساس می‌توان واردات موز در ازای صادرات محصول سیب درختی را انجام داد و به طور غیرمستقیم به تشویق صادرات در زمینه سیب و کشمش پرداخت زیرا این دو محصول در کتاب مقررات صادرات و واردات مطرح شده و صادرکنندگان سیب و کشمش می‌توانند با تعرفه ترجیحی موز وارد کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن