همایش بانوان فعال مسجدی در شهرستان دماوند برگزار شد

همایش بانوان فعال مسجدی با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی شهرستان دماوند برگزار شد.
به گزارش تاررود، حجت‌الاسلام‌والمسلمین جمال هادیان، مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران در همایش بانوان فعال مسجدی شهرستان دماوند اظهار کرد: در طول دو سال اخیر رویکردی تحت‌عنوان «مسجد و بانوان» مطرح شد که به دلیل عدم توفیقات لازم در سال ۹۵، سال ۹۶ نیز همین عنوان را به خود اختصاص داد.
وی افزود: یکی از موارد مهم این است که در هر مسجدی باید یکی از اعضای هیئت‌امنا از بانوان انتخاب شود؛ زیرا اگر بخواهیم ارتباطی با قسمت بانوان در مساجد برقرار کنیم باید عضوی از بین آنها حضور داشته باشد تا فعالیت‌ها را به هیئت‌امنا انتقال دهد.

*محور سبک دینی زندگی مسلمانان مسجد است

در ادامه این همایش حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی صداقت، معاون فرهنگی و اجتماعی رسیدگی به امور مساجد استان تهران اظهارداشت: نقش بانوان همیشه در همه عرصه‌های تاریخ به ویژه در تاریخ اسلام و معاصر انکارناپذیر است.
وی ادامه داد: اولین نهادی که خداوند در زمین بنا کرد مسجد و اولین خانه کعبه بود که توسط حضرت آدم بنا نهاده و حضرت ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) به تعمیر آن پرداختند، مرکز رسالت همه انبیا الهی مسجد است تا زمانی که پیامبر اسلام به رسالت برانگیخته شدند و ایشان نیز مرکز تبلیغ خود را در مسجد قرار داد.
معاون فرهنگی و اجتماعی امور مساجد استان تهران بیان کرد: اولین نهادی که پیامبر در حکومت اسلامی بنا کرد مسجد بود و در ساخت آن نیز مشارکت می‌کرد و همه فعالیت حکومت خود را در مسجد قرار داد.
صداقت عنوان کرد: مسجد به تدریج کارکردهای مختلفی پیدا می‌کند و از نظر پیامبر تنها کارکرد عبادی ندارد؛ بلکه کارکردهای دیگری مانند آموزشی، اجتماعی و سیاسی دارد و پیامبر تصمیمات مهمی در مسجد می‌گرفت.
وی خاطرنشان کرد: محور سبک دینی زندگی مسلمانان مسجد است، اگر فرزندی از کودکی با مسجد در ارتباط نباشد این عادت در او شکل نمی‌گیرد و از این رو همه اقشار باید با مسجد در ارتباط باشند، حال این سوال پیش می‌آید که مساجد در این زمینه چه برنامه‌ریزی کرده‌اند؟
معاون فرهنگی و اجتماعی امور مساجد استان تهران تصریح کرد: مسجد برای همه اقشار باید برنامه‌ریزی داشته باشد چطور می‌شود که برای نیمی از افراد که بانوان هستند برنامه‌ریزی نداشته باشد؟ در حالی که بانوان نه‌تنها خود مهم هستند بلکه بر سایر افراد و در نهاد خانواده نیز تاثیرگذارند.
صداقت اذعان داشت: مسجد باید جای مناسبی برای حضور بانوان داشته باشد و پس از آن یکی از کارکردهای اصلی مسجد آموزش است و بنا به فرمایش پیامبر کارکردهای اصلی مسجد عبادی، نیایشی و آموزشی می‌باشد.
وی اضافه کرد: در عصری که دشمنان برنامه اصلی خود را برای بانوان گذاشته‌اند چگونه می‌توان در این خصوص برنامه‌ریزی نداشت؟ از این رو مرکز رسیدگی به امور مساجد دو سال متوالی رویکرد خود را بر این اساس بنا نهاد و آموزش‌هایی به ائمه جماعات ارائه شد؛ علاوه بر این بیش از ۴۰ عنوان بسته برنامه در این خصوص برای مساجد ارسال شد که یکی از این موارد، عضویت یکی از بانوان فعال در شورای فرهنگی مساجد و نقش آنها در تصمیم‌گیری‌ها می‌باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی امور مساجد استان تهران تصریح کرد: زمینه‌های لازم در این خصوص فراهم شده است، اما این امر حلقه‌ای مفقوده دارد که آن بانوان فعال مسجدی هستند؛ ما از بانوان تقاضا داریم به فریاد فرزندان برسند چرا که فرزندان در مساجد باید آموزش سبک زندگی را فرا گیرند و ارتباط آنها با مساجد تقویت شود.
صداقت عنوان کرد: گاهی به واسطه بداخلاقی در برخی از مسلمانان افرادی که می‌خواهند وارد مسجد شوند طرد می‌شوند و در حالی است که مسجد باید اقشارمختلف را جذب کند؛ گاهی اوقات نیز این امر به دلیل بی‌برنامگی است که باید اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

*هیئت‌های امنا و امامان جماعت جایگاه خاصی برای جایگاه فعالیت بانوان در نظر داشته باشند

همچنین حجت‌الاسلام‌والسلمین کاظم فتاح‌دماوندی، امام جمعه شهرستان دماوند در این همایش اظهار داشت: بانوان در شهرستان‌های شرق استان تهران در امور مساجد و انقلاب پای‌کار هستند اما متاسفانه آقایان آنچنان که باید از بانوان در امور مساجد استفاده نمی‌کنند.
وی افزود: در واقع می‌توان گفت که هنوز جایگاهی که باید به بانوان اختصاص یابد وجود ندارد در حالی که هیئت‌های امنا و امامان جماعت باید جایگاهی برای آنها در نظر بگیرند.
امام جمعه شهرستان دماوند با بیان اینکه نیمی از جمعیت مساجد بانوان هستند گفت: باید تاکید بیشتری به ائمه جماعات و هیئت‌های امنا صورت گیرد تا نقش بانوان را در مساجد پررنگ‌تر کرده و بیشتر در امور مساجد مداخله دهند.
فتاح‌دماوندی بیان کرد: مورد دیگری که باید به آن توجه شود این است که گاها دختران کودک و نوجوانان را در مساجد ارج نمی‌نهند که این امر موجب می‌شود اغلب بانوان مسن در مساجد شرکت کنند و نهایتا به این موضوع منجر می‌شد که مساجد در آینده خالی از قشر مهم کودک، نوجوان و میانسال باشد.
گفتنی است که این همایش با پرسش‌وپاسخ از سوی حضار همراه بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن