مصرف نامتعارف برخی ویلاداران در دماوند، عامل کم‌آبی در اغلب روستاها است/ طرح مجتمع آب‌رسانی در جورد، آردینه و وسکاره در دست مطالعه است/ تأیید طرح تخصیص آب برای روستاهای کالدشت بالا و پایین، اسلام آباد، هاشمک و وادان از منبع واحد

رئیس آبفای روستایی شهرستان دماوند با اشاره به آغاز مطالعات طرح مجتمع آب‌رسانی در جورد، آردینه و وسکاره گفت: مصرف نامتعارف برخی ویلاداران در دماوند، عامل کم‌آبی در اغلب روستاها است.

به گزارش نشریه تاررود، محمدحسن زواره با اشاره به اینکه ۹۰ درصد روستاهای شهرستان دماوند، مشکل آب بنابر قانون توزیع عادلانه آب که برای هر هزار نفر ۲٫۵ لیتر مصرف را در نظر می‌گیرد، ندارند، اظهار کرد: برای نمونه در کالدشت بالا و پایین جمعاً ۴۰۰ اشتراک داریم که برای نهایت دو هزار نفر جمعیت، پنج لیتر مصرف را باید تأمین کنیم که هم‌اکنون بالای ۱۸ می‌باشد و در روزهای تعطیلی به اوج می‌رسد؛ ولی در فصل زمستان با خروج جمعیت ویلاداران در دماوند و آبیاری درختان این مشکل وجود ندارد.

وی با اشاره یک مشترک خانگی در روز نهایتاً ۴۰۰ لیتر آب مصرف دارد، افزود: برخی از مشترکان مخصوصاً در روزهای تعطیل، بالای چهار هزار لیتر مصرف آب دارند که این عدم رعایت مصرف عادلانه آب در حقیقت سهم ۱۰ مشترک دیگر است که در روزهای تعطیل این موضوع مشهودتر و موجب قطعی جریان آب می‌شود.

رئیس آبفای روستایی شهرستان دماوند با اشاره به اینکه در حدود ۱۰ هزار اشتراک در سطح حدود ۳۰ روستای شهرستان دماوند داریم، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون، در حدود ۳۰۰ مشترک غیرمجاز جمع‌آوری‌شده است و همچنین با مشترکان پرمصرف مخصوصاً مشترکاتی که با استفاده از پمپ خطی در سر شبکه، سهم بالایی از آب را مصرف می‌کردند، برخورد شد.

زواره با بیان اینکه طرح مجتمع آبرسانی برای روستاهای جورد، آردینه و وسکاره در دست بررسی است، خاطرنشان کرد: یک طرح نیز برای آبرسانی به روستاهای کالدشت بالا و پایین، اسلام آباد، هاشمک و وادان از یک منبع واحد موردمطالعه قرار گرفته است و تخصیص آب از وزارت نیرو نیز گرفته است و به‌زودی پس از صدور پروانه برای گرفتن اعتبار و عملیات حفاری اقدام خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال حل مشکلات آبرسانی برای ارتقای وضعیت کیفی و کمی آب هستیم، خاطرنشان کرد: پیگیر تأمین آب شرب برای برخی از نقاط دشت مشاء، روستاهایی از جمله وسکاره هستیم؛ ولی در خیلی روستاها با مصرف متعارف آب توسط همه مشترکان می‌تواند مشکلات آبی را حل نماید.

رئیس آبفای روستایی شهرستان دماوند با بیان اینکه داشتن چاه غیرمجاز غیرقانونی است و حمل آب با تانکر نیز ممنوع است، تصریح کرد: در ویلایی استخر آب وجود دارد و وقتی حق داشتن چاه یا حمل آب با تانکر هم ندارد، این آب از اشتراک خانگی تأمین می‌شود و همه اینها هدر رفت منابع آبی برای آیندگان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن