۱۱۵ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان دماوند دارای سند است/ ۸۹۲ بهره‌بردار مرتع در شهرستان دماوند دارای پروانه چرای دام هستند/ ۱۰ هزار هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در مناطق کهنک و رودافشان وجود دارد

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند با بیان اینکه ۸۹۲ نفر بهره‌بردار مرتع در این شهرستان دارای پروانه چرای دام هستند، گفت: ۱۰ هزار هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در مناطق کهنک و رودافشان وجود دارد.

به گزارش تاررود، علی خلیلی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه به مناسبت هفته منابع‌طبیعی اظهار کرد: در سطح شهرستان دماوند مساحت اراضی ملی بالغ‌بر یکصد و ۵۵ هزار هکتار است که از این میزان حدود ۱۱۵ هزار هکتار دارای سند و مابقی حدود ۴۰ هزار هکتار از اسناد باقی‌مانده است.

وی افزود: با هماهنگی فرمانداری شهرستان دماوند و شورای برنامه‌ریزی مشترک استان تهران و شهرستان مقرر شد که اعتبارات مورد نیاز به منابع‌طبیعی برای اصلاح هندسی نقشه‌ها و اخذ باقی‌مانده سند اراضی ملی داده شود که در صورت تحقق این طی برنامه دو ساله تمامی اسناد در این شهرستان اخذ می‌شود.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند ادامه داد: در زمینه منابع‌طبیعی شهرستان دماوند حوزه‌های مختلفی از جمله حوزه آبخیزداری وجود دارد، در این حوزه حدود یک‌صد و ۸۶ هزار هکتار موجود است که از مساحت اراضی ملی سطح شهرستان بیشتر می‌باشد.

خلیلی اضافه کرد: حوزه آبخیزداری شامل ۲۷ زیرحوزه است که از این تعداد در سطح ۲۵ زیر حوزه مطالعات انجام شده و در دو زیرحوزه هنوز مطالعات صورت نگرفته است که منتظر تخصیص اعتبار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اجرای عملیات آبخیزداری در شهرستان دماوند نیز در ۲۴ زیرحوزه به صورت کامل انجام شده و در برخی مکان‌ها نیاز به اصلاح و مرمت دارد، در سه زیرحوزه بالغ بر ۱۱ هزار هکتار مساحت نیز این امر صورت نگرفته که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری امیدواریم نقطه عطفی برای تخصیص اعتبارات باشد.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند بیان کرد: یکصد و ۴۷ هزار هکتار از اراضی ملی ما مرتعی است؛ همچنین یکصد و چهار سامانه عرفی داریم که از این تعداد، ۳۵ سامانه به نام به شورای اسلامی روستاها ممیزی شده است.

*۸۹۲ بهره‌بردار مرتع در شهرستان دماوند دارای پروانه چرای دام هستند/ ۱۰ هزار هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در مناطق کهنک و رودافشان وجود دارد

خلیلی گفت: ۸۹۲ بهره‌بردار مرتع در شهرستان دماوند دارای پروانه چرای دام هستند؛ ۳۷ سامانه نیز دارای طرح مرتع‌داری هستند که با کمک مرتع‌داران می‌توانیم عملیات اصلاحی را در سطح شهرستان داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در سطح شهرستان دماوند بیش از ۱۰ هزار هکتار ذخیره‌گاه جنگلی شامل کهنک و رودافشان وجود دارد که از جمله مهمترین گونه‌های موجود در آنها می‌توان از گونه ارس که تبدیل به نماد تاریخی در دامنه جنوبی البرز شده نام برد؛ علاوه‌بر این در سال ۹۷ در نظر داریم طرح مدیریت منابع جنگلی را تهیه و در سطح شهرستان دماوند اجرایی کنیم.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند از نهالستان تولید نهال این شهرستان به عنوان تنها مرکز فعال استان تهران نام برد و اذعان داشت: این نهالستان به مساحت ۱۲ هکتار است که نهال‌های مثمر و غیر مثمر در آن وجود دارد و این افتخار را داریم که امسال حدود ۴۴ هزار اصله در سطح استان و شهرستانی در حال توزیع است.

خلیلی از زرشک و بادام به عنوان گونه‌های درختچه‌ای مهمی در نهالستان تولید نهال شهرستان دماوند نام برد که هم‌اکنون آماده توزیع است.

وی از رفع‌ تصرف ۲۸ فقره در شهرستان دماوند به مساحت یک‌صد و ۱۶ هکتار و به ارزش ریالی یک‌صد و ۷۴ میلیارد تومان در سال‌جاری خبر داد.

*شهرستان دماوند پیشرو و پایلوت در زمینه تشکیل تعاونی فراگیر آبخیزداری در استان تهران

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند اظهار کرد: از جمله واحدهای فعال شهرستان دماوند می‌توان به واحد آموزش ترویج اشاره کرد که با کمک اداره ترویج و مشارکت مردمی مدیریت جهاد کشاورزی فعالیت‌های مختلف از جمله تشکیل تعاونی فراگیر آبخیزداری را انجام می‌دهد.

خلیلی ادامه داد: خوشبختانه این افتخار نصیب شهرستان دماوند شده که به عنوان شهرستان پیشرو و پایلوت در زمینه تشکیل تعاونی فراگیر آبخیزداری در استان تهران شناخته شده است.

وی در خصوص فضای سبز موجود در شهرستان دماوند تصریح کرد: سرانه فضای سبز این شهرستان به تفکیک شهرها شامل شهر دماوند ۳۶.۸ مترمربع، آبعلی ۲۲ مترمربع، رودهن ۳۶ مترمربع، آبسرد ۱۷.۸۴ و کیلان ۱۰.۳۷ مترمربع است؛ در حالی که سرانه فضای سبز کشوری به صورت متوسط ۱۹ مترمربع می‌باشد.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: در شهر آبسرد با توجه به واگذاری ۳۲ هکتاری که سال گذشته صورت گرفت، انتظار می‌رود که با اجرای پروژه جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز، سطح سرانه فضای سبز با شتاب فزاینده‌ای در آبسرد افزایش یابد.

*اجرای پروژه آبخیزداری و جنگل‌کاری در شهر کیلان/ واگذاری ۸۴ هکتار از اراضی ملی در قالب تفاهم‌نامه‌ای به شهرداری آبعلی

خلیلی تاکید کرد: در شهر کیلان نیز با توجه به اجرای پروژه آبخیزداری و جنگل‌کاری امیدواریم در خصوص سرانه فضای سبز رشد فزاینده‌ای داشته باشیم.

وی گفت: در شهر آبعلی در سال گذشته حدود یک‌صد و ۸۴ هکتار تفاهم نامه‌ای با شهرداری آبعلی انجام شد؛ در روز گذشته اولین برنامه درختکاری در این شهر اجرا شد که با سطح سرانه فضای سبز پس از اجرای یک‌صد و ۸۴ هکتار شاهد رشد فزاینده در شهرداری آبعلی در این زمینه خواهیم بود.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند در خصوص برنامه‌های هفته‌منابع طبیعی در این شهرستان بیان کرد: هفته منابع‌طبیعی از ۱۵ اسفندماه آغاز شده و تا ۲۱ اسفندماه ادامه دارد؛ ما در روز دوشنبه به استقبال این هفته در مدرسه طبیعت رفته و به غرس نهال پرداختیم؛ اما از ۱۵ اسفندماه به صورت رسمی غرس نهال با همکاری شهرداری آبعلی در پارک شهید مدرس انجام شد.

خلیلی از برگزاری مراسم زیارت‌عاشورا در اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری، اجرای مانور مشترک یگان مشترک منابع طبیعی، محیط زیست، حفاظت امور اراضی جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی، بازدید مسئولان از نهالستان تولید نهال، برگزاری نشست مشترک شورای حفظ حقوق بیت‌المال با محوریت مباحث منابع‌طبیعی و افتتاح نمایشگاه توانمندسازی زنان آفتاب با همکاری جهاد کشاورزی به عنوان ویژه‌برنامه‌های ۱۷ اسفندماه نام برد.

وی اضافه کرد: همچنین در روز جمعه شاهد برگزاری مراسم دعای ندبه در امامزاده هاشم(ع) دماوند با همکاری اداره اوقاف شهرستان دماوند، توزیع نهال رایگان مردمی در نماز جمعه و سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه رودهن خواهیم بود.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند از غرس نهال با همکاری شهرداری دماوند در منطقه گردشگری چشمه‌اعلا، غرس نهال در هنرستان حضرت زینب(س)، بازدید از نمایشگاه توانمندسازی جامعه زنان روستایی، غرس نهال با همکاری آموزش و پرورش در مدرسه حضرت خدیجه(س) و گردهمایی تعاونی فراگیر منابع‌طبیعی و آبخیزداری در محل مصطفی خمینی در هفته منابع‌طبیعی خبر داد.

خلیلی بیان کرد: علاوه بر برنامه‌های مذکور، در روز دوشنبه ۲۲ اسفندماه که تحت‌عنوان روز شهید نام‌گذاری شده با کمک بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان دماوند نهال‌کاری و غبارروبی گلزار شهدا را مدنظر قرار می‌دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن