ارائه ۱۹۰ اثر منتخب از ۴۰ مدرسه مقطع ابتدایی شهرستان دماوند

در هشتمین جشنواره طرح جابربن‌حیان در سالن ورزشی شهدای آموزش‌وپرورش شهرستان دماوند، ۱۹۰ اثر منتخب از ۴۰ مدرسه مقطع ابتدایی در این شهرستان ارائه شد.
به گزارش تاررود، سمیرا غلامی، راهبر طرح جابربن‌حیان در منطقه دماوند اظهار کرد: طرح جابربن‌حیان پروژه‌ای علمی و مخصوص دانش‌آموزان ابتدایی است که برای هشتمین سال در کشور برگزار گردید و امسال هفتمین سالی است که این جشنواره در شهرستان دماوند برپا شده است.
وی افزود: شاید در سال‌های قبل حدود ۴۰ درصد از مدارس شهرستان دماوند در این جشنواره شرکت می‌کردند اما در سال‌جاری ۱۰۰ درصد از مدارس اعم از مختلط روستایی و دورافتاده‌ترین مدرسه‌ها شرکت کرده و این جشنواره به همت کارشناس گروه‌های آموزشی و اداره آموزش‌وپرورش شهرستان دماوند برگزار شد.
راهبر طرح جابر منطقه دماوند ادامه داد: بیشتر طرح‌های ارائه‌شده در زمینه طراحی، ساخت و آزمایش است که مطابق با سن دانش‌آموزان انجام شد؛ دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم بیشتر به طرح‌های طبقه‌بندی، تحقیق، مدل و نمایش‌علمی، پایه‌های سوم و چهارم به نمایش‌علمی و آزمایش و دانش‌آموزان پایه پنجم و ششم بیشتر به طراحی و ساخت پرداختند.
غلامی خاطرنشان کرد: اگر ایده‌ای به ذهن دانش‌آموز برسد پس می‌تواند آن را انجام دهد و به این ترتیب روحیه اعتمادبه‌نفس به دانش‌آموزان القا می‌شود؛ در واقع شعار جشنواره جابربن‌حیان« من یک برنده‌ام، چون یک پروژه دارم» است.
وی گفت: دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این جشنواره، منتخب مدارس هستند و جشنواره‌ای به همین شیوه در مدارس داشتند که از همه افراد شرکت‌کننده با اهدای تقدیرنامه، جایزه و مدال در مدارس تقدیر شد.
راهبر طرح جابر منطقه دماوند بیان کرد: تاکید اصلی ما در سال‌جاری در برگزاری جشنواره مدرسه‌ای بوده است تا هر دانش‌آموزی با ایده و توانمندی در آن شرکت کرده و توانمند شود؛ بر اساس سند تحول بنیادین، دانش‌آموزان باید پروژه‌محور و پژوهش‌محور باشند و از سنین ابتدایی بیاموزند که همه فعالیت‌ها را بر اساس پروژه، طرح و پژوهش انجام دهند.
غلامی اظهار داشت: در هر مدرسه از شهرستان دماوند، از هر پنج کار یک نمونه به جشنواره منطقه‌ای جابربن‌حیان راه یافت و می‌توان گفت که ۳۰ درصد از طرح‌ها مربوط به دانش‌آموزان روستایی است که حتی با ابتدایی‌ترین امکانات، کارهای خلاقانه‌ای انجام دادند و ما به آینده آنها بسیار امیدواریم.
وی از شناسنامه‌دار بودن طرح‌های دانش‌آموزان در این جشنواره خبر داد و تصریح کرد: همه طرح‌های ارائه‌شده در جشنواره جابربن‌حیان شناسنامه دارد که در پرونده تحصیلی دانش‌آموزان وارد شده و در سال‌های آینده مشخص می‌شود که فرد در هر پایه چه طرحی انجام داده است.
راهبر طرح جابربن‌حیان در منطقه دماوند اذعان داشت: در سال‌های گذشته دانش‌آموزان پس از اتمام مقطع ابتدایی وارد مقطع متوسطه شده و به نوعی رها می‌شدند، در حالی که ما می‌خواهیم این اتفاق رخ ندهد و شاهد درخشش دانش‌آموزان سرزمین در جشنواره‌های خوارزمی باشیم.
غلامی عنوان کرد: شهرستان دماوند در طی دو سال اخیر طرح منتخب به جشنواره کشوری نیز داشته است؛ علاوه بر آن در جشنواره استانی نیز همه‌ساله حرف زیادی برای گفتن دارد.
وی تصریح کرد: امسال تعداد ۱۹۰ طرح منتخب در جشنواره جابربن‌حیان در شهرستان دماوند ارائه شد؛ به‌طورکلی تعداد ۸۰۰ طرح در مدارس این شهرستان وجود داشت که به دلیل محدودیت تعداد ۱۹۰ طرح به صورت منتخب تعیین شدند که از این تعداد، ۳۰ طرح به صورت منطقه‌ای داوری می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن