نشست کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی و خانواده در شهرستان دماوند

نشست کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی و خانواده با حضور جمعی از مسئولان شهرستان دماوند در محل فرمانداری این شهرستان برگزار و آسیب‌های اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
به گزارش تاررود، شاهرخ جهانشاهی، معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان دماوند در نشست کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی و خانواده، ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه(س) اظهار کرد: نگرش اسلام با توجه به آفرینش ریحانه نبی‌اکرم(ص) نشان داد که اسلام دینی جامع است.
وی افزود: اسلام نشان داد که زن تحقیر شده در جاهلیت دیروز و غرب‌زده امروز را نه‌تنها باور ندارد بلکه آن را تقبیح کرده و الگوی ایده‌آل دختر مسلمان را حضرت فاطمه(س) می‌نامد تا بهانه‌ای برای هیچ مسلمانی باقی نماند که الگویی نداشته تا با تمسک از او بتواند انحراف را تشخیص دهد.
معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان دماوند ادامه داد: بانوان می‌توانند در همه امورات جامعه شرکت کنند کما اینکه نقش زنان در انتخابات مشخص است، بانوان در مشاغل مختلف با توجه به رعایت مسایل و ارزش‌های دینی فعالیت می‌کنند و در کنار این، مهمترین موضوع بحث فرزندآوری و تربیت فرزندان صالح در جامعه است که از اهمیت خاصی برخوردار است.
جهانشاهی خاطرنشان کرد: امروزه بحث جنگ‌نرم به عنوان جنگ تمام عیار علیه نظام جمهوری اسلامی از سوی استکبار جهانی آغاز شده و درصدد نابودی باورها و اعتقادات مردم به ویژه جوانان هستند.

*آسیب‌های جنگ نرم در جوامع موجب شده که خانواده‌ها به جای فرزندآوری به سمت نگهداری از حیوانات بروند

وی تاکید کرد: آسیب‌های جنگ نرم در جوامع موجب شده که خانواده‌ها به جای فرزندآوری به سمت نگهداری از حیوانات بروند و این امر ناشی از اعتقاد ضعیف و نفوذ دشمن است که باید در این زمینه فعالیت‌های بیشتری انجام دهیم.
معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان دماوند بیان کرد: تولید محتوای دینی می‌تواند کمک بزرگی در این زمینه انجام دهد و یکی از راه‌های مقابله با تهاجم فرهنگی است.
جهانشاهی در خصوص رعایت نکردن پیوست‌های فرهنگی در اجرای طرح‌های عمرانی و شهرنشینی گفت: در شهرهای مختلف شاهد برخی ناهنجاری‌های اجتماعی هستیم و در خصوص عدم رعایت زیرساخت‌های فرهنگی و تاریخی می‌توان به بحث مسکن‌مهر به عنوان نمونه اشاره کرد.
وی تاکید کرد: تاثیرگذاری فرهنگ بر روی فعالیت‌ها به ویژه هنر بسیار عمیق است؛ در کشورهای مختلف اروپایی برای انتشار فرهنگ، هزینه‌های گزافی انجام می‌دهند که صرف ساخت فیلم‌های مختلف می‌شود، اما ما با وجود فرهنگ غنی و پیشینه قوی کمتر در این زمینه وارد شدیم پس نیاز است که به این موضوع توجه شود.
معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان دماوند گفت: متاسفانه در برخی موارد شاهد عدم توجه به پیشگیری و در زمینه‌های مختلف شاهد بحران هستیم؛ آسیب‌هایی که باید تعدیل شود و شامل حوزه‌های مختلف اعتیاد، طلاق و حاشیه‌نشینی است که باید با نگاه باز بتوانیم آنها را کاهش دهیم، در غیر این صورت باید هزینه‌های زیادی در آینده بپردازیم.
جهانشاهی تصریح کرد: با وجود افزایش آمار طلاق، به نظر می‌رسد که باید آمارها منطبق بر واقعیات باشد و با ازدواج سالم و آموزش‌های لازم میزان طلاق را کاهش دهیم؛ در مورد آمار معتادان متجاهر نیز باید آمارها منطبق بر واقعیت باشد.
وی بیان کرد: بسیاری از آسیب‌ها مربوط به حاشیه‌نشینی است که باید نیم‌نگاهی به آن داشته و به امور فرهنگی بپردازیم.

*دهه شصتی‌ها سرمایه جامعه هستند و دولت‌ها باید از این پتانسیل استفاده می‌کردند

همچنین در ادامه این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم فتاح‌دماوندی، امام‌جمعه شهرستان دماوند اظهار داشت: در خصوص مسئله خانواده و امور فرهنگی در سطح این شهرستان نیاز به برنامه‌های مدت‌دار عملیاتی است؛ مهمترین مسئله در این خصوص فرهنگ‌سازی و تلاش متقابل مردم و مسئولان در زمینه ترویج ازدواج آسان است.
وی افزود: بخشی از مسئولیت این کار در دست مسئولان است که با توجه به افزایش سن ازدواج در کشور، در خصوص تامین مسکن و شغل تلاش کنند و باید ببینیم که آیا افزایش وام‌های ازدواج در شهرستان دماوند تحقق یافته است؟ آیا نظارتی بر قیمت اجاره مسکن به ویژه مسکن مهر وجود دارد؟
امام‌جمعه شهرستان دماوند ادامه داد: مهمترین مسئله در حیطه خانواده آموزش است، زوج‌های جوان باید بدانند برای ازدواج مطلوب چه ملاک‌هایی را باید در نظر داشته باشند.
فتاح‌دماوندی گفت: اگر می‌خواهیم آمار طلاق کاهش یابد باید سازو کاری در نظر گرفته شود؛ شهرستان دماوند دارالمومنین است و ما معتقدیم که دماوند باید بهترین شهرستان در استان تهران در همه زمینه‌ها اعم از ترویج ازدواج آسان و کاهش میزان طلاق باشد و از این رو باید آموزش‌های پیش از ازدواج را به جوان‌ها ارائه داد.
وی عنوان کرد: در این زمینه می‌توان نشست و تفاهم نامه‌ای با دفاتر ثبت ازدواج شهرستان دماوند برگزار شود، ممکن است در شهرستان ما علل طلاق خاص باشد پس باید کارشناسی بیشتری در این زمینه انجام دهیم و به میزان طلاق در میان بومی‌ها، افراد غیربومی و علل طلاق بپردازیم که در این خصوص استفاده از دانشگاه و پایان‌نامه دانشجویان امری مفید است.
امام‌جمعه شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: آموزش باید سرلوحه کار جوانان قرار داده شود و سبک زندگی اسلامی را ترویج کنیم؛ ما نیاز به الگوسازی داریم و اگر جوانان توسط فضای مجازی از فرهنگ غرب تقلید کنند غلط است، این تقلیدی غلط از جاهایی است که صلاحیت مرجع تقلید بودن را ندارند.
فتاح‌دماوندی تاکید کرد: ما باید از نیروی انسانی استفاده کنیم، برخی از مسئولان بیان کردند که دهه شصتی‌ها برای ما مشکل‌ساز هستند، در حالی که همه دولت‌ها باید برنامه‌ای داشته و از این پتانسیل استفاده می‌کردند، زیرا این افراد برای ما سرمایه هستند.
وی بیان کرد: تقویت کارگروه‌های فرهنگی مدارس از اهمیت خاصی برخوردار است و در این راستا از مناسبت‌های پیش‌رو نباید غافل بود؛ بانوان باید با رعایت ارزش‌های اسلامی حضور بیشتری داشته باشند، نیمی از جمعیت ما را بانوان تشکیل می‌دهند.

*لزوم ایجاد حسینیه و محل تجمع بانوان در مسکن‌مهر گیلاوند

امام‌جمعه شهرستان دماوند با اشاره به درخواست بانوان ساکن در مسکن‌مهر گیلاوند مبنی بر نبود محل تجمع بانوان و حسینیه تصریح کرد: در این خصوص لازم است که با همکاری اداره مسکن‌وشهرسازی قطعه زمینی در نظر گرفته شود تا پایگاه‌های فرهنگی در آنجا ایجاد شود.
فتاح‌دماوندی از درخواست برای دفن دو شهید گمنام دفاع مقدس در مسکن مهر گیلاوند خبر داد و گفت: در تمام محله‌ها و روستاهای شهرستان دماوند شهید مدفون شده است و تنها محلی که از این امر بی‌بهره است مسکن مهر می‌باشد، در حالی که حضور شهید مرکز تجمع معنوی مردم است که امیدواریم این امر صورت گیرد.

*اشتغال به‌کار ۳۶۶ نفر از بانوان شهرستان دماوند

در ادامه این نشست علی مشهدی‌عباسی، رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند اظهار کرد: ساختمان فنی‌و‌حرفه خواهران دماوند سال‌هاست که آماده شده اما هنوز راه‌اندازی نشده است و لازم است در این خصوص پیگیری لازم صورت گیرد.
وی افزود: خوشبختانه در میان بانوان جویای کار، فرد بی‌سواد وجود ندارد و تا آذرماه سال‌جاری حدود ۳۶۶ نفر از این بانوان در شهرستان دماوند مشغول به کار شدند؛ اما متاسفانه چندین سال است که به دارندگان مدرک فنی‌وحرفه‌ای آرایشگری تسهیلات تعلق نمی‌گیرد و باید نگاهی به مشاغل خانگی داشت تا مشکل مرتفع شود.
رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند از تخصیص اعتبار با نرخ ۶ درصد در خصوص تشکیل تعاونی‌های روستایی در روستاهای کمتر از ۱۰ هزار نفر به عنوان یکی از فرصت‌های ایجاد شده و از اقدامات موثر در زمینه ایجاد اشتغال نام برد.

*آموزش زندگی به سبک ایرانی و اسلامی در مدارس شهرستان دماوند

همچنین حسین بی‌نیاز، رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند از آموزش و پیشگیری به عنوان موضوعات بسیار مهم نام برد و اظهار کرد: آموزش زندگی به سبک ایرانی و اسلامی در مدارس و مهدهای کودک، آموزش پیش از ازدواج در سطح دانشگاه و دبیرستان‌ها و آموزش مهارت‌های زندگی از جمله اقدامات انجام شده توسط این نهاد است.
وی افزود: خوشبختانه اورژانس اجتماعی شهرستان دماوند در زمینه حاشیه‌نشینی ورود پیدا کرده و با ایجاد پایگاه‌های سیار اجتماعی، در هر جا که نیاز باشد به ارائه خدمات می‌پردازد.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند ادامه داد: طرح اجتماع‌محور در پنج محیط شهری در مدارس ورود پیدا کرده است که توسط تیم‌هایی به شناسایی آسیب‌ها پرداخته و مداخلات خود را در صورت نیاز انجام می‌دهد.
همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین ذاکر صادقی‌کیا، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند از ترویج سبک زندگی اسلامی، ازدواج آسان، تکریم سالمندان و توجه به معارف دینی به عنوان موضوعات مورد توجه نام برد.
وی بیان کرد: تبلیغ و سخنرانی مبلغان، مشاوره دینی و مذهبی، نشست‌های آموزشی و بصیرت افزایی و گفتمان‌های دینی از جمله اقدامات انجام شده توسط اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند است.

*افتتاح و تجهیز پنج خانه‌ورزش روستایی در شهرستان دماوند

احمد یزدانی، معاون ورزشی اداره ورزش و جوانان شهرستان دماوند نیز در این نشست از افتتاح پنج خانه‌ورزش روستایی و تجهیز لوازم ورزشی در روستاهای سیدآباد، چنار شرق، دهنار، زان و آیینه‌ورزان تا پایان سال‌جاری خبر داد.
وی افزود: در سال ۹۷ نیز تعداد پنج خانه‌ورزش روستایی در شهرستان دماوند مورد افتتاح و تجهیز قرار می‌گیرد که با پیگیری و جلسات متعدد رئیس اداره ورزش و جوانان این شهرستان، با همکاری هیئت ورزش روستایی و مشارکت دهیاران و شوراهای اسلامی صورت می‌پذیرد.
معاون ورزشی اداره ورزش و جوانان شهرستان دماوند بیان کرد: علاوه بر این در سال ۹۷ با پیگیری از طریق اداره کل ورزش و جوانان استان تهران و همکاری بخش خصوصی و شهرداری دماوند شاهد احداث سالن چندمنظوره در مسکن مهر گیلاوند در راستای رشد و توسعه ورزش همگانی در شهرستان دماوند خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن