اجرای طرح CBR بهزیستی در روستاهای بخش مرکزی شهرستان دماوند/ شناسایی معلولان در نقاط دور شهری شهرستان دماوند

نشست طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه با حضور جمعی از مسئولان و دهیاران بخش مرکزی در محل فرمانداری شهرستان دماوند برگزار شد و اجرای طرح CBR بهزیستی در روستاهای بخش مرکزی این شهرستان و شناسایی معلولان در نقاط دور شهری از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست بود.
به گزارش تاررود، مهدی حیدری بخشدار مرکزی شهرستان دماوند در اظهار کرد: همیاری کردن با ادارات یکی از وظایف انسانی دهیاران است و این امر نیازمند کمک‌رسانی و مشارکت در بخش‌های روستایی می‌باشد.
وی افزود: در برخی موارد قانونی برای چگونگی کمک به یکدیگر تعریف نمی‌شود و این وظیفه انسانی افراد است که به کمک معلولان و نیازمندان در بخش‌های مادی و معنوی روستاها بپردازند.
بخشدار مرکزی شهرستان دماوند ادامه داد: معلولان در سطح روستاها باید شناسایی شده و به سازمان بهزیستی معرفی شوند و در کنار این موضوع فرهنگ‌سازی در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار حایز اهمیت است.
در ادامه این نشست، شاهرخ جهانشاهی معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به نشست‌های پیشین در خصوص حقوق شهروندی اظهار داشت: یکی از مصادیق حقوق شهروندی ارائه خدمات به معلولان و افراد تحت حمایت سازمان بهزیستی است و باید در بخش روستاهای شهرستان شورای محلی طرح CBR (توانبخشی مبتنی بر جامعه) تشکیل شود.
همچنین در این نشست، حسین بی‌نیاز رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند با اشاره به ۱۶۹ وظیفه سازمان بهزیستی بیان کرد: هدف از برگزاری جلسه توانبخشی مبتنی بر جامعه، شناسایی معلولان و ارائه خدمات به آنها در روستاهای شهرستان دماوند است.
وی تصریح کرد: عوامل محیطی و ژنتیکی باعث ایجاد معلولیت و بروز اختلال ضایعه جسمی، ذهنی و حرکتی فرد می‌شود که متعاقبا موجب کاهش استقلال فرد در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی می‌گردد.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند تاکید کرد: لازم است که در نقاط دور از شهر معلولان شناسایی شوند و خدمات معیشتی، توانمندسازی، آموزشی و درمانی توسط تسهیل‌گران و دهیاران به آنها ارائه شود.
بی‌نیاز تصریح کرد: با توجه به رویکرد پیشگیرانه سازمان بهزیستی در جهت کنترل و کاهش معلولیت اقداماتی مانند طرح تنبلی چشم، غربالگری شنوایی، انجام مشاوره ژنتیکی و آموزش‌های لازم در این زمینه در حال اجرا است.
در پایان این نشست، طاهره بهاری مسئول امور توانبخشی اداره بهزیستی شهرستان دماوند عنوان نمود: در حال حاضر بهزیستی شهرستان دماوند با داشتن یک‌هزار و ۳۲۴ پرونده توانبخشی شامل چهارصد و ۲۹ معلول در سطح روستاها و ۲۸۰ پرونده در بخش مرکزی با ایجاد شورای توانبخشی مبتنی بر جامعه در سطح روستاها به شناسایی معلولان پرداخته و آنها را تحت حمایت خود قرار داده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن