انعقاد سه تفاهم‌نامه در راستای اشتغال‌زایی روستایی در سطح استان تهران/ ارائه تسهیلات به متقاضیان شهرک صنفی شهید بهنام دماوند/ فعالیت‌های منبت‌کاری و ریخته‌گری در شهرستان دماوند نیازمند حمایت است

انعقاد سه تفاهم‌نامه در راستای اشتغال‌زایی روستایی در سطح استان تهران، ارائه تسهیلات به متقاضیان شهرک صنفی بهنام و حمایت از فعالیت‌های منبت‌کاری و ریخته‌گری از جمله موضوعات مطرح شده در دومین نشست ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان دماوند بود.

به گزارش تاررود، دانش‌آموز، کارشناس حوزه اقتصاد مقاومتی در استانداری تهران در دومین نشست ستاد اقتصاد مقاومتی شهرستان دماوند با حضور جمعی از مسئولان با بررسی اجمالی در خصوص شاخص‌های ارزیابی دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی اظهار کرد: خوشبختانه نگاه ویژه دکتر روحانی بر مسئله روستاها در این دولت مشهود است و توجه به حوزه توسعه روستایی با محوریت تولید و ایجاد اشتغال از نقاط قوت آن می‌باشد.

وی افزود: در این راستا ما شاهد اختصاص ۳۰ درصدی جرائم رانندگی در روستاها هستیم که به‌عنوان یکی از اقدامات خوب در این زمینه بوده است و باوجود ۴۲ شهرداری و ۳۷۷ دهیاری در استان تهران امیدواریم شاهد ارائه عملکرد خوبی از آنها باشیم.

کارشناس حوزه اقتصاد مقاومتی در استانداری تهران ادامه داد: همچنین پیش‌ از این توزیع اعتبارات تحت عناوین شهرداری و دهیاری‌ها امکان‌پذیر بود و روستاهای فاقد دهیاری در این زمینه بی‌بهره بودند که خوشبختانه این موضوع برطرف شد و مالیات بر ارزش‌افزوده نیز و عوارض آلایندگی در این ۸۰۰ روستا تخصیص داده می‌شود. دانش‌آموز از انعقاد سه تفاهم‌نامه در خصوص اشتغال روستایی با همکاری صندوق توسعه ملی، بانک کشاورزی، بانک سینا و پست‌ بانک خبر داد و گفت: خوشبختانه پست‌بانک همکاری خوبی در این خصوص داشته است و تسهیلات آن ویژه مناطق محروم و دهستان‌های کمتر توسعه‌یافته می‌باشد که در استان تهران تنها شهرستان فیروزکوه با سه دهستان و یک دهستانی دیگر در شهرستان ملارد جزء مناطق محروم محسوب شدند و از تسهیلات گلخانه، آبیاری نوین و ادوات کشاورزی و شیلات با وام‌های ۱۰ و ۱۵ درصدی بهره‌مند شدند.

وی در خصوص تفاهم‌نامه بانک سینا با استانداری، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و بنیاد مستضعفان اظهار داشت: در این خصوص تسهیلاتی باهدف اشتغال‌زایی در حوزه روستا با سود ۱۸ درصد در نظر گرفته شده بود که به دلیل عدم اجرای آن، این تسهیلات با سود ۸ درصد توسط متقاضیان دریافت می‌شود.

کارشناس حوزه اقتصاد مقاومتی در استانداری تهران اضافه کرد: در این راستا وزارت جهاد کشاورزی بر اساس اولیت‌های مشخص، با حذف فعالیت در حوزه دام و طیور فعالیت‌های تولیدی در روستا را مدنظر قرار داد که با توجه به اینکه بودجه سال گذشته که ۲۰ میلیارد تومان بوده است و در صورت جذب آن ۲۰ میلیارد تومان دیگر نیز در سال جاری به آن افزوده می‌شود، فرصت مناسبی برای متقاضیان فراهم شده است.

دانش‌آموز با اعلام این خبر که در حال حاضر ۱۰۰ طرح در این خصوص معرفی شده است تأکید کرد: حداقل تسهیلات در این زمینه ۳۰۰ میلیون تومان و حداکثر دو میلیارد تومان است، اما داشتن مجوز فعالیت، پروانه ساخت و ایجاد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی از ضروریات است.

وی از پروژه ارتقای تولید و توسعه اشتغال پایدار در روستاها به‌عنوان یکی دیگر از طرح‌ها در آینده خبر داد و بیان کرد: همچنین طرح مشارکتی ۴ درصد نیز از دیگر برنامه‌های مدنظراست که در روستاهای بیش از ۲۵ خانوار اجرایی می‌شود و صندوق کارآفرینی امید اقدام به پرداخت تسهیلات به آنها خواهد کرد.

*اشتغال‌زایی در مناطق روستایی از اهداف بانک سینا است

همچنین در ادامه این نشست خلیل‌الله مهرابی، مدیر بانک سینا شعبه شرق استان تهران اظهار کرد: بانک سینا به‌عنوان بانکی خصوصی در مسائل اجتماعی ورود پیدا کرده است و هدف ما در این‌باره، اشتغال‌زایی در مناطق روستایی و جلوگیری از سیر مهاجرت از روستاها به شهر است.

وی افزود: در این خصوص مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال که تقریباً ۴ برابر بودجه دولت است در نظر گرفته شده است که تاکنون دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از این مبلغ پرداخت شده و پنج میلیارد نیز به‌صورت مصوب منجر به انعقاد قرارداد گردیده است که استان تهران در این زمینه باید ازپتانسیل‌های موجود استفاده کند.

مدیر بانک سینا شعبه شرق استان تهران ضمن تأکید بر داشتن توجیه اقتصادی این طرح‌ها خاطرنشان کرد: نحوه پرداخت تسهیلات بر اساس پیشرفت کار در سه مرحله با داشتن سرمایه ثابت پرداخت می‌شود و پس از مرحله تولید سرمایه در گردش پرداخت خواهد شد.

*فعالیت ۱۰ هزار و ۵۰۰ شعبه پست‌بانک به‌صورت خودگردان در سطح استان تهران

اکبر غلامی رئیس پست‌بانک منطقه ۳ تهران در این نشست از فعالیت ۱۰ هزار و ۵۰۰ شعبه پست‌بانک به‌صورت خودگردان در شهرها و روستاها خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۶ هزار شعبه پست‌بانک در روستاها مشغول فعالیت‌ هستند و منابع آن از طریق سپرده‌های مردمی تأمین می‌گردد که ۷۰ درصد از آنها مربوط به بخش روستایی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هشت میلیون حساب در بخش روستایی، ۴ میلیون پرداخت قبوض به‌صورت ماهانه و دریافت یارانه توسط ۱۶۰۰ خانوار در دفاتر روستایی صورت می‌گیرد و خدمات دیگری نیز در آینده در دستور کار است.

رئیس پست‌بانک منطقه ۳ تهران همکاری گفت: پست‌بانک با صندوق توسعه ملی در راستای اشتغال‌زایی در روستاها به‌صورت سرمایه در گردش است که در بخش آب و کشاورزی با نرخ سود ۱۴ درصد، صنایع تکمیلی با نرخ ۱۶ درصد و بخش صنعت و معدن با نرخ ۱۶ درصد در نظر گرفته شده است.

غلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه باوجود فرصت مناسبی که دراین‌باره ایجاد شده است، شهرستان دماوند عملکردی نداشته است و متقاضیان در نظر داشته باشند که اعلام طرح‌ها از سوی سازمان‌ها در این خصوص الزامی نیست و افراد می‌توانند با مراجعه به شعب از این فرصت استفاده کنند.

در پایان علی مشهدی عباسی رئیس اداره کار، تعاون و امور اجتماعی شهرستان دماوند نیز خواستار ارائه تسهیلات به متقاضیان شهرک صنفی شهید بهنام و کمک به فعالیت‌های منبت‌کاری و ریخته‌گری باوجود ۲۰۰ طرح در این رابطه در راستای تحقق توسعه پایدار شد.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن