برگزاری آیین معارفه رئیس اداره بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس شرق استان تهران

آیین معارفه رئیس اداره بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس شرق استان تهران با حضور جمعی از مسئولان در محل فرمانداری شهرستان دماوند برگزار شد.
به گزارش تاررود، ناصر محمودی فرد، فرماندار شهرستان دماوند در مراسم معرفی رئیس اداره بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شرق استان تهران اظهار کرد: واقعیت این است که ما هر چه در حوزه تاریخ به خاطر داریم بر پایه و اساس نقل‌قول، مستندسازی و انتقال است.
وی افزود: در سراسر جهان نیز تاریخ مبتنی بر مستندسازی بوده و این مستندها زمینه ساخت فیلم‌های متعدد را فراهم کرده است.
فرماندار شهرستان دماوند ادامه داد: ممکن است در بسیاری از حوزه‌های فرهنگی و انتقال آن ضعف وجود داشته باشد و میان نسل حاضر و نسل جنگ اختلاف نظراتی موجود باشد که این فاصله‌ها با خدماتی پر می‌شود و بنابراین وظیفه ما این است که آثار دفاع مقدس را به نسل بعد منتقل کنیم و اگر در سایه همدلی و وحدت باشیم کشور از بسیاری از خطرها مصون خواهد شد.

*دفاع مقدس متعلق به جریان خاصی نیست

همچنین در ادامه این نشست، سردار علی‌اصغر محسن‌شیخی، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران اظهار کرد: پس از جنگ تحمیلی روایت‌گری نعمات خداوند از جمله در بستر جنگ تحمیلی و نگهداری آثار و حماسه‌ها و انتقال آن به نسل آینده لازم بود و هر روز شاهد نعمت‌هایی مانند امنیت و نفوذ جمهوری اسلامی در عرصه منطقه‌ای و جهانی هستیم.
وی افزود: بر این اساس با تاکید مقام معظم رهبری ماموریت‌های بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس ترسیم شد و در این ماموریت کلیاتی شامل هدف اصلی یعنی حفظ دستاوردهای انقلاب و جنگ تحمیلی تبیین شد و این آثار و برکات باید با رعایت عدم فراموشی و تحریف مدنظر قرار گیرد.
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران ادامه داد: ارکان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس متشکل از رئیس و هیئت امنا است که ۲۰ نفر شخصیت حقوقی، هشت وزیر و برخی دیگر از مسئولان ماموریت و راهبری این امر را برعهده دارند.
محسن‌شیخی خاطرنشان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سازمان‌ها و معاونت‌هایی را با هدف جلوگیری از تحریف و فراموش‌شدن و انتقال به نسل آینده پیش‌بینی کرد و برای آن‌ها ماموریت‌ها و وظایفی را مشخص کرده‌ است.
وی با بیان اینکه همه آحاد ملت در دفاع مقدس حضور داشتند گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بدون هیچ توجهی به دسته‌بندی‌ها به فعالیت می‌پردازد، چرا که دفاع مقدس متعلق به جریان خاصی نیست و سازمان و نهادهای مامور نیز همین رویکرد را در دستور کار قرار داده اند.
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران تصریح کرد: این دستاوردها، خدمات و ایثارگری‌ها باید تدوین شود و به این منظور یک شورای هماهنگی مصوب شد و دستگاه‌های مختلف و مرتبط ماموریت دارند که در این نشست به عنوان کمیته‌ها فعال باشند و فعالیت‌های عرصه دفاع مقدس را عملیاتی و احصا کنند.
محسن‌شیخی تاکید کرد: بر این اساس ادارات تشکیل شده در شهرستان‌ها موظفند نقش و کارکرد خود را در عرصه دفاع مقدس بدون تحریف احصا و تبدیل به کتاب کنند، زیرا دفاع مقدس نیاز به غلو ندارد و همه این کتاب‌ها باید از ناحیه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ممیزی شوند.
وی در مورد برگزاری یادمان شهدای گمنام خاطر نشان کرد : در کل کشور ۸۰۰ یادمان شهدای گمنام وجود دارد که از این تعداد ۲۳۲ یادمان به استان تهران تعلق دارد و برگزاری یادمان شهدای گمنام بر عهده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است.
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران ادامه داد: پارک‌ها، مراکز عمومی، حوزه علمیه، دانشگاه‌ها، مراکز نظامی و قبور شهدا هیئت امنایی برای هدایت برنامه‌ها در زمینه انتقال روحیه حماسی پیش‌بینی کرده‌اند.
محسن‌شیخی تصریح کرد: تعداد ۹ یادمان شهید گمنام و پیکر ۲۲ شهید گمنام در منطقه دماوند قرار دارد و یک هیئت امنا مرکزی نیز در این منطقه وجود دارد.
وی بیان کرد: پیش از این بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شرق استان تهران به مرکزیت دماوند وجود داشت که پس از تجمیع، اداره کل در استان تهران تشکیل شد؛ اما با توجه به رایزنی صورت گرفته و گستردگی کار قرار شد که مجددا این اداره احیا شود و حوزه شرق تحت عنوان پردیس، دماوند و فیروزکوه را پوشش خواهد داد.
مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان تهران بیان کرد: اخیرا یک مرکز فرهنگی مشابه موزه انقلاب اسلامی دفاع مقدس در سطح استان‌ها تشکیل شده است و همه فعالیت‌های فرهنگی در این مرکز جانمایی شده است؛ برخی شهرستان‌ها نیز محل‌هایی در این خصوص اختصاص دادند تا با جانمایی دستاوردها، بتوانیم حماسه دفاع مقدس را به نسل آینده منتقل کنیم.

در پایان این نشست حکم ریاست عزت‌الله خانجانی به عنوان رئیس اداره بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس شرق استان تهران قرائت و تقدیم شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن