برگزاری جشن حمایت از دانش‌آموزان استثنایی مدارس در شهرستان دماوند به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولان/ تحصیل ۱۰۰ نفر از دانش آموزان کم توان ذهنی در مدارس استثنایی شهرستان دماوند

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند از برگزاری جشن حمایت از دانش‌آموزان استثنایی مدارس در این شهرستان به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولان و تحصیل ۱۰۰ نفر از دانش آموزان کم توان ذهنی در مدارس استثنایی خبر داد.
به گزارش تاررود، مهرداد پورفتحی اظهار کرد: دوازدهم آذرماه با عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری شده است که البته به اعتقاد ما این روز باید به روز توانگر تغییر یابد.
وی افزود: موضوعات مربوط به کودکان استثنایی تحت نظر سازمانی جداگانه از اداره آموزش و پرورش قرار دارد؛ اما ما در شهرستان دماوند وظیفه خود می‌دانیم که به این دانش‌آموزان توجه ویژه داشته باشیم و به سایر افراد نیز تاکید می‌کنیم که از ترحم به این افراد بپرهیزند.
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند ادامه داد: در حال حاضر تعداد دو مدرسه استثنایی در این شهرستان مشغول فعالیت است که یکی در قالب دخترانه و دیگری پسرانه می‌باشد و تعداد ۱۰۰ نفر به صورت تقریبی به طور مساوی در آنها مشغول تحصیل هستند.
پور فتحی خاطرنشان کرد: این افراد نسبت به دانش‌آموزان عادی تفاوت‌هایی دارند و به طور کلی در کشور از ۱۲ میلیون دانش‌آموز تعداد ۷۲ هزار نفر در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند که اکثرا کم توان ذهنی هستند و در شهرستان دماوند نیز اکثرا کم توان ذهنی هستند و تعداد افراد مبتلا به اوتیسم و کم بینا اندک است.
وی از بهره‌برداری از مدرسه استثنایی دخترانه در شهر دماوند در هفته جاری خبر داد و گفت: خوشبختانه در روزهای آتی شاهد افتتاح مدرسه خیرسار دخترانه استثنایی در محل جنب اداره آموزش و پرورش خواهیم بود که جای بسی خرسندی دارد.
*مناسب نبودن شرایط فیزیکی دبستان استثنایی پسرانه منطقه جیلارد دماوند/ درخواست همکاری از خیران در جهت ساخت مدرسه پسرانه استثنایی در شهرستان دماوند
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند با توجه به لزوم همکاری خیران در جهت ساخت مدرسه استثنایی پسرانه در این شهرستان اظهار داشت: متاسفانه شرایط فیزیکی دبستان استثنایی پسرانه در جیلارد مناسب برای این دانش‌آموزان نیست و آنها نمی‌توانند در هر مدرسه‌ای آموزش ببینند لذا از خیران درخواست همکاری در جهت ساخت مدرسه پسرانه استثنایی داریم.
پور فتحی بیان کرد: مدارس استثنایی در شهرستان دماوند در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول فعالیت می‌کنند که در صورت تمایل دانش‌آموزان به ادامه تحصیل باید به مراکز ویژه مراجعه کنند که متاسفانه در شهرستان دماوند چنین مرکزی وجود ندارد.
وی در خصوص وضعیت و شیوه آموزشی دانش آموزان استثنایی در شهرستان دماوند تصریح کرد: شیوه آموزشی این افراد متفاوت از سایران است و ما تنها پشتیبانی فیزیکی آنها را بر عهده داریم؛ اما بر اساس نوع معلولیت نوع آموزش برای افراد متفاوت است.
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند اضافه کرد: به عنوان مثال دانش‌آموزان کم‌بینا با استفاده از خط بریل آموزش می‌بینند و سایر افراد کم توان ذهنی که بهره هوشی آنها بین ۵۰ تا ۷۰ است نیز در این مدارس مشغول تحصیل هستند.
گفتنی است که همه دانش‌آموزان شرکت کننده در این مراسم مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفتند اما نکته قابل توجهی که شاید مسئولان از آن غافل بودند، عدم وجود فضایی مناسب و هماهنگ با معلولیت دانش‌آموزان بود؛ چرا که به دلیل نبود فضای مناسب، این دانش‌آموزان به سختی توانستند با وجود تعداد زیاد پله‌ها خود را به سالن برگزاری مراسم برسانند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن