برگزاری همایش نقش مساجد در مدیریت بحران شرق استان تهران/ اسکان مسافران گرفتار در برف و کولاک سال گذشته در ۸ مکان مذهبی شهرستان دماوند

مسئول رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران از برگزاری همایش نقش مساجد در مدیریت بحران شرق استان تهران خبر داد و گفت: مساجد نقش مؤثری در اسکان حادثه دیدگان زمستانی دارند و سال گذشته در هشت مسجد و مکان مذهبی شهرستان دماوند اسکان مسافر صورت گرفت.

به گزارش تاررود، جمال هادیان مسئول رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران در این همایش که با حضور جمعی از خادمان مساجد و مسئولان در محل مسجد جامع دماوند برگزار شد، اظهار کرد: مساجد بین راهی در زمان بحران به ویژه در مواقع طوفانی به کمک مردم می‌آیند و ما این موضوع را در زمستان سال گذشته درک کردیم.

وی افزود: برف و بوران شامل حال جاده تهران تا مسیر شمال کشور می‌شود و به ویژه رودهن، دماوند و فیروزکوه که بیشترین بار را این مسئله را به دوش می‌کشند.

مسئول رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران ادامه داد: متأسفانه در بهمن‌ماه سال گذشته بوران و کولاکی در شهرستان دماوند به وقوع پیوست که مانع از حرکت خودروها شد و حتی چهار قربانی در پی داشت.

هادیان خاطرنشان کرد: در بحران زمستان سال گذشته اولین مسجد در شهرک ولیعصر (عج) گیلاوند پذیرای افراد بود و پس از آن مسجدالرضا (ع) گیلاوند، مسجد صاحب‌الزمان (عج) چناران، فیروزکوه، جابان، رودهن، شهرک سپاه و امامزاده هاشم (ع) دماوند محل حضور و پناه مردم شدند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ خانواده نیز در مسجد جامع دماوند اسکان یافتند، گفت: نقش مساجد بسیار مهم است و می‌تواند پناهگاه مردم باشد، زیرا دماوند شاهراهی به سمت مازندران، مشهد، سمنان و برخی از شهرهای دیگر است. *جنبش سبک در خصوص مسجدسوزی به خاطر ذلیلی و بیچارگی دشمن است.

در ادامه این نشست، علی نوری معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران اظهار کرد: الحمدالله به شکر انقلاب اسلامی جایگاه مسجد مشخص شد و به برکت مسجد انقلاب برپا شد و ۹۵ درصد از شهدا اهل مسجد بودند که هم‌اکنون در سراسر عالم شاهد گسترش این گفتمان انقلاب اسلامی هستیم.

وی با بیان کارکرد مسجد در ابعاد مختلف بیان کرد: بخشی از فعالیت مسجد مربوط به معنویت و عبادت است اما با توجه به روایات کارکردهای اجتماعی مسجد مشخص می‌شود که وظایف بسیاری برعهده دارد.

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران اذعان داشت: هنوز آمار دقیقی در خصوص فعالیت مساجد استان تهران در خصوص زلزله اخیر کرمانشاه احصا نشده است اما در طول هفته گذشته بیش از پنج میلیارد تومان به علاوه مواد غذایی، پتو و سایر موارد جمع‌آوری شد.

نوری تأکید کرد: شعار اخیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران «هر مسجد یک کانکس» است و تقریباً بیش از هزار کانکس در این خصوص جمع‌آوری شده است و اینک به سمت ظرفیت‌های سپاه استان، روستاهای موجود و ساخت‌وساز در آنها پیش می‌رویم؛ زیرا تقریباً اسکان موقت به پایان رسیده است و مساجد به صورت عزتمندانه برای کمک به مردم وارد میدان شدند.

وی با اشاره به روایات در توجه، احترام، خدمت و پناه بردن به مسجد تصریح کرد: ظرفیت مسجد بسیار ویژه است و اگر امروز شاهد جنبش سبک در خصوص مسجدسوزی هستیم به خاطر ذلیلی و بیچارگی دشمن است زیرا قدرت رویارویی با مسجد را ندارد. معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران ادامه داد: با وجود ناگوار بودن آتش زدن مسجد به اغفال برخی از جوانان، اما این موضوع بیانگر این است که دشمن از این نقطه به عنوان سنگر می‌هراسد و در جنگ نرم یکی از قدرت‌های نرم ما به عنوان سنگری که مقاومت را انجام می‌دهد مسجد است.

نوری عنوان کرد: مسجد باید در کارکرد خدمات اجتماعی وارد شود و به مشکلات افراد و آسیب‌های اجتماعی بپردازد که خوشبختانه در شهرستان‌های استان تهران مساجد پیشتاز هستند و تاکنون ۱۱۰ جهیزیه در مساجد برای افراد نوعروس آماده شد.

وی با بیان اینکه زلزله کرمانشاه نشان داد که قدرت مساجد بسیار بالا است گفت: این نشست به این جهت برگزار شده تا هماهنگی‌ها به حداکثر برسد و به صورت هماهنگ و در ارتباط خوب با جمعیت هلال احمر در موارد خاص وارد عملیات و بحران شویم.

معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران یادآور شد: بخشی از این امور در مساجد باید توسط خادمان و امنا به جهت تهیه آب گرم، گرمایش مسجد، سرویس بهداشتی و امنیت مهیا باشد و به همچنین افراد به اخلاق میزبانی آراسته باشند.

نوری اضافه کرد: همچنین لازم است که جمعیت هلال احمر مساجد را به عنوان امین خود بدانند و همچنین در مواقع بحران بخشی از امکانات در مساجد دپو شود تا بتوانند به صورت مجهز به نقش‌آفرینی در این خصوص بپردازند.

*نجات ۵۲۰ نفر از خطر مرگ در برف و کولاک سال گذشته گردنه مبارک آباد آبعلی/ متأسفانه هنوز اقدامات ایمنی برای محور بهمن‌گیر هزار انجام نشده است

همچنین در ادامه این نشست، سعید طاهری رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دماوند با اشاره به کولاک زمستان سال گذشته در این شهرستان اظهار داشت: در آن زمان دمای هوا در جاده فیروزکوه از سمت سه راه رودهن زیر ۱۹ درجه و در آبعلی منفی ۲۵ درجه بود.

وی افزود: در جاده فیروزکوه نقاط پرخطر جاده‌ای وجود دارد اما در منطقه آبعلی علاوه بر این موضوع شاهد وجود نقاط کوهستانی و بهمن‌خیز هستیم و بر این اساس در زمان کولاک و بهمن سال گذشته نیروهای داوطلب وارد عمل شدند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان دماوند ادامه داد: متأسفانه جاده هراز وضعیت نامناسبی به لحاظ سرما و کولاک داشت و راهداری و پلیس‌راه نمی‌توانستند عملیات خود را انجام دهد و در این زمان مدیریت بحران و جمعیت هلال‌احمر وارد عمل شده و ۵۲۰ نفر از افرادی که در خطر مرگ بودند را نجات داده و به راهدارخانه آبعلی و شرکت نفت منتقل کرد.

طاهری بیان کرد: پس از آن با حضور در محور فیروزکوه به ساماندهی شرایط پرداختیم و به تدریج جاده بازگشایی شد و این در حالی بود که در داخل شهر نیاز مبرم به پتو و کنسرو بود که خوشبختانه مساجد همکاری خوبی در زمینه اسکان افراد داشتند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی افراد با وجود داشتن امکاناتی مانند زنجیر چرخ روش استفاده از آن را نمی‌دانند و همچنین باید توجه ویژه‌ای به هواشناسی و توصیه‌های پلیس داشته باشند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان دماوند از حفظ خونسردی، هماهنگی با مدیریت بحران شهرستان، به همراه داشتن امکانات و تجهیزات لازم، جذب و به‌کارگیری جوانان در خصوص آموزش کمک‌های اولیه به عنوان نکاتی که در هنگام کولاک باید در نظر گرفته شود نام برد.

طاهری اظهار داشت: متأسفانه محور چناران فاقد راهداری و محلی برای اسکان است و تنها مسجد چناران در این مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرد که لازم است هماهنگی بیشتری در این خصوص وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: شناسایی نقاط پرخطر شهرستان دماوند و درمان آنها بسیار مهم است و متأسفانه هنوز اقدامی در منطقه‌ای که در سال گذشته در محور هزار با بهمن روبرو شد صورت نگرفته است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان دماوند تصریح کرد: ما با بزرگترین گسل در این شهرستان مواجه هستیم و باید ببینیم که اگر زلزله تخریبی به وقوع بپیوندد ما چه امکاناتی برای خدمت‌رسانی داریم؛ زیرا در این صورت مطمئناً پایتخت نیز با تخریب مواجه می‌شود و ما باید با اموری چون بازآموزی آموزش امداد به فکر چاره باشیم.

طاهری گفت: سال گذشته در محور فیروزکوه با مه‌آلود شدن هوا شاهد بروز تصادفات زنجیره‌ای بودیم، بنابراین در صورت نامساعد بودن هوا مساجد باید آماده همکاری باشند زیرا در زمان بحران، مساجد مرکز فرماندهی شهری هستند.

گفتنی است که آموزش امداد و نجات در مساجد شهرستان دماوند توسط جمعیت هلال‌احمر از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود؛ همچنین از خادمان که در بهمن و کولاک سال گذشته در مساجد به کمک افراد در راه‌مانده شتافتند با اهدای لوح تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن