۹۰ درصد افراد بی‌سواد در شهرستان دماوند غیربومی هستند/ ۱۸۰ نفر تحت‌پوشش نهضت سواد آموزی قرار دارند

رئیس اداره آموزش‌وپرورش شهرستان دماوند با بیان اینکه ۹۰ درصد افراد بی‌سواد در شهرستان دماوند غیربومی هستند گفت: ۱۸۰ نفر در این شهرستان تحت‌پوشش نهضت سواد آموزی قرار دارند.
به گزارش تاررود، مهرداد پورفتحی ضمن تبریک سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی اظهار داشت: امروزه تعریف سوادآموزی با گذشته متفاوت است، زیرا این مقوله تنها به معنای خواندن و نوشتن نیست بلکه قابلیت کسب مهارت‌های ارتباطی در جامعه می‌باشد.
وی افزود: با گذشت زمان شاهد پیشرفت تکنولوژی هستیم و این بیانگر لزوم آموزش و افزایش توانمندی‌ها و مهارت‌های زندگی به افراد است.
رئیس اداره آموزش‌وپرورش شهرستان دماوند ادامه داد: تلاش در جهت کاهش بی‌سوادی و آموزش مهارت در افراد، گامی مهم برای توسعه و پیشرفت یک جامعه است و تحقق جامعه توسعه‌یافته مستلزم مشارکت همه دستگاه‌ها و عزم همگانی است.
پورفتحی با اشاره به پراکندگی جمعیت در شهرستان دماوند گفت: خوشبختانه تعدادی از نهادها از جمله کمیته‌امداد، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، ثبت احوال و شبکه بهداشت در سال‌جاری همکاری خوبی با اداره آموزش‌وپرورش این شهرستان داشتند و توانستند پرونده افراد بی‌سواد را در اختیار ما قرار داده و در جذب و شناسایی آنها کمک کنند.
وی تصریح کرد: مشکلی که پس از شناسایی افراد بی‌سواد با آن مواجه هستیم این است که با وجود تشویق‌های مالی و ایجاد انگیزه، این افراد تمایل به حضور در کلاس درس ندارند که شاید این امر بیانگر وجود فقر فرهنگی باشد.
رئیس اداره آموزش‌وپرورش شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: حجم ابلاغی از سوی استان تهران در سال‌جاری در خصوص تحت‌پوشش قرار دادن افراد بی سواد به میزان ۳۰۰ نفر بوده است که این حجم بر اساس سرشماری ۹۵-۹۴ بوده و تعداد افراد ویرایش نشده است.
پورفتحی تصریح کرد: حجم ابلاغ‌شده به دلیل برخی سیاست‌گذاری‌ها و بار مالی از محدودیت برخوردار است و ما توانستیم از این میزان ۶۳ درصد برابر با ۱۸۰ نفر را تحت‌پوشش قرار دهیم که خوشبختانه ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم.
وی بیان کرد: امسال برای اولین‌بار در منطقه کلاس انتقال برای آقایان برگزار شد که در واقع کلاس پایانی افراد است و این امر به دلیل معرفی تعدادی از آنها از سوی اداره کار صورت گرفت و افراد به شکل متفرقه در این زمینه ثبت‌نام شدند.
رئیس اداره آموزش‌وپرورش شهرستان دماوند از برگزاری ۷۴ کلاس در سال جاری ویژه نهضت سوادآموزی در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: این کلاس‌ها در مدارس، کتابخانه‌ها و مساجد برگزار می‌شود و از این تعداد ۲۲ کلاس به صورت گروهی و مابقی به صورت انفرادی در حال اجراست.
پورفتحی اذعان داشت: با توجه به برآوردهای انجام شده، ۹۰ درصد از افراد بی‌سواد در شهرستان دماوند غیربومی و مهاجر هستند تنها ۱۰ درصد از آنها بومی هستند که تقریبا هر کدام بنا به دلایلی حاضر به تحصیل و شرکت در کلاس‌ها نیستند و میزان بی‌سوادی در روستاها بیشتر از شهرها است.
وی عنوان کرد: تعداد ۲۰ نیروی آموزش‌دهنده بر اساس آزمون جهاد دانشگاهی و با هدف توانمندسازی جذب شده و در حال فعالیت در زمینه آموزش ویژه نهضت سواد آموزی در شهرستان دماوند هستند.
رئیس اداره آموزش‌وپرورش شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد از افراد بی‌سواد در شهرستان دماوند بانوان هستند که در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال اعم از افراد معرفی‌شده از سوی اداره کار، افراد خانه‌دار، کودکان کار و بازمانده از آموزش عمومی می‌باشند.
بنا به گفته پورفتحی کلاس‌های نهضت سوادآموزی شامل سه دوره شامل ۶ کلاس دوره آموزش، تحکیم و انتقال است.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن