اولین همایش جابربن حیان در شهرستان دماوند برگزار شد

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند در اولین همایش جابر بن‌حیان گفت: اگر امور تحقیقاتی در مقطع ابتدایی صورت گیرد مسلما در دانشگاه‌ها با مشکل تحقیقاتی مواجه نخواهیم بود و متاسفانه امروزه پایان‌نامه‌ها بازار فروش داغی دارند.

به گزارش تاررود، مهرداد پورفتحی اظهار کرد: متاسفانه روش تحصیل دانش‌آموزان امروز نسبت به پیش‌تر تغییر چندانی نداشته است و از این رو یکی از اهداف اداره آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین، تغییر رویکرد محفوظات‌محور به مهارت‌محوری و پژوهش‌محوری است.

وی افزود: پژوهش‌محوری چند سالی است که در سه مقطع ابتدایی، دوره اول متوسطه و دوره دوم متوسطه به عنوان طرح‌های مختلف اجرایی شده است که در مقطه ابتدایی به عنوان طرح جابربن حیان، در متوسطه اول با عنوان جشنواره نوجوان خوارزمی و در متوسطه دوم تحت عنوان جشنواره جوان خوارزمی به فعالیت می‌پردازد.

رئیس اداره آموزش ‌و پرورش شهرستان دماوند ادامه داد: دانش‌آموزان در این همایش و جشنواره‌ها فعالیت‌های پژوهشی و علمی خود را شکوفا می‌کنند و دلیل برگزای این همایش ارتقای آگاهی اولیا و دانش‌آموزان در خصوص برگزاری این طرح است.

پورفتحی خاطرنشان کرد: چالش‌های موجود در سال‌های گذشته این بود که اولیا، دانش‌آموزان حتی همکاران ما در اداره آموزش و پرورش اطلاعات و شناخت کافی نسبت به این طرح نداشتند و ما می‌خواهیم آگاهی آنها نسبت به جشنواره که در اسفندماه برگزار می‌شود افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در نشستی در این خصوص مقرر شد تا ۳۶ مدرسه در منطقه آموزش و پرورش شهرستان دماوند این طرح را به صورت پایلوت اجرایی کنند؛ اما هدف ما اجرای آن در همه مدارس است زیرا ممکن است در روستایی دانش‌آموزی طرح و ایده‌ای داشته باشد که بتواند به ایده انبوه برسد و برای جامعه مفید واقع شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند تصریح کرد: متاسفانه گاهی اوقات شاهد انجام فعالیت‌های پژوهشی در کافی‌نت‌ها هستیم در حالی که وظیفه آموزش و پرورش شکوفا کردن استعداد دانش‌آموزان است.

پورفتحی با اشاره به مشارکتی‌بودن طرح جابر اذعان داشت: این طرح با مشارکت فکر و ایده دانش‌آموز و همراهی، هم‌فکری و کمک اولیا و معلمان همراه است و باعث می‌شود تا اسفرد بیاموزد که با هم‌فکری دوستان و اولیا بتواند کاری انجام دهد.

وی اظهار داشت: اگر امور تحقیقاتی در مقطع ابتدایی صورت گیرد مسلما در دانشگاه‌ها با مشکل تحقیقاتی مواجه نخواهیم بود و متاسفانه امروزه پایان‌نامه‌ها بازار فروش داغی دارند. رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند این نهاد را به عنوان ریل‌گذار آموزش و آموزش عالی را قطار این مسیر خواند و گفت: در سال گذشته در طرحی کشوری کارهای این شهرستان به سطح کشوری راه یافت و دانش‌آموزان ما ایده‌های بسیار خوبی دارند.

پورفتحی اضافه کرد: شهرستان دماوند با پتانسیل خوبی از نظر آب و هوا و مصرف غذاهای ارگانیک دارد و دانش‌آموزان ما استعداد فوق‌العاده‌ای دارند که حتی در میان بسیاری از مسئولان کشوری افرادی از این شهرستان هستند که به فعالیت علمی و پژوهشی می‌پردازند.

وی عنوان کرد: این جشنواره‌ در سطح مدرسه، منطقه، استان و کشور برگزار می‌شود و دانش‌آموزان در هر مرحله با انتخاب داوران به سطح بالاتر راه پیدا می‌کنند، البته زمینه‌های پژوهشی در هر مقطع متفاوت است و در پایه‌های چهارم تا ششم به صورت عملیات، تهیه وسیله و ایده‌های جدید است.

به گفته رئیس آموزش و پرورش شهرستان دماوند همایش جابربن حیان در این منطقه با حضور ۵۰۰ دانش‌آموز و اولیا در سالن سینما پرستو در دماوند همراه بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن