برگزاری همایش پیشگیری و مبارزه با بیماری ایدز در شهرستان دماوند/ آموزش مهم‌ترین راه کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری ایدز می‌باشد

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند از برگزاری همایش پیشگیری و مبارزه با بیماری ایدز در این شهرستان خبر داد و گفت: آموزش مهم‌ترین راه کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری ایدز می‌باشد.

به گزارش تاررود، حسن طهماسبی در حاشیه همایش پیشگیری از بیماری ایدز اظهار کرد: ایدز یک بیماری ویروسی نوپدیدی است که در تمام نقاط دنیا وجود دارد و هم اکنون در تمام جهان و از جمله ایران با اپیدمی بیماری HIV مواجه هستیم.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به ۳۷ میلیون نفر در سطح جهان با بیماری ایدز زندگی می‌کنند و تاکنون ۳۵ میلیون مورد مرگ ناشی از این بیماری در جهان داشتیم، در کشور ما نیز تقریبا بین ۳۳ تا ۳۵ هزار نفر با این بیماری زندگی می‌کنند؛ اما به دلیل عدم آگاهی برخی افراد از ابتلا به این ویروس، پیش‌بینی‌ها بر این است که نزدیک ۷۵ هزار نفر افراد مبتلا به HIV در کشور وجود داشته باشد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند ادامه داد: آنچه که در این میان بسیار مهم است آگاهی مردم نسبت به حقوق سلامت خود می‌باشد، چرا که با وجود جوان بودن کشور ایران، ممکن است بسیاری از جوانان نسبت به راه‌های انتقال و پیشگیری از ایدز اطلاعات کافی نداشته باشند و ندانند که در معرض خطر هستند.

طهماسبی از اعتیاد تزریقی، آمیزش، تزریق خون و فرآورده‌های خونی و انتقال از طریق مادر به نوزاد به عنوان راه‌های انتقال ویروس HIV نام برد و گفت: الگوی راه‌های انتقال این ویروس در کشور ما تغییر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۶۵ مهم‌ترین راه انتقال ویروس ایدز اعتیاد تزریقی بود که ۶۷ درصد از موارد از این طریق و ۱۸ درصد از راه آمیزشی مبتلا شده بودند، در حالی که امروزه راه انتقال از طریق اعتیاد تزریقی ۳۷ درصد و آمیزشی ۴۰ درصد می‌باشد و هم‌اکنون مهم‌ترین راه انتقال این ویروس در کشور ما آمیزش است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند از آموزش به عنوان مهم‌ترین راه کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری ایدز نام برد و تاکید کرد: مهم‌ترین رسالت این نهاد آموزش به مردم است و ما از هر مولفه‌ای در این راستا استفاده می‌کنیم تا پیام خود را به افراد در راستای شناساندن راه‌های انتقال برسانیم.

طهماسبی اذعان کرد: خانواده‌ها باید نظارت کافی بر فرزندان خود داشته باشند و تاکید ما بر آموزش خانواده‌ها است، در شهرستان دماوند نیز این امر به روش اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها، آموزش در سطح شهرستان و ارائه آموزش از طریق پنج مرکز بهداشت انجام می‌شود و حتی خانه‌های بهداشت در سراسر روستاها توسط بهورزان در این خصوص آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند.

*پیگیری راه‌اندازی مرکز مشاوره بیماری‌هاری رفتاری در شهرستان دماوند

وی از فعالیت پایگاه بیماری‌های رفتاری در شهرستان دماوند خبر داد و اظهار داشت: امیدواریم که در آینده بتوانیم پایگاه مشاوره بیماری‌هاری رفتاری را تبدیل به مرکز بیماری‌های رفتاری کنیم تا مواردی که به عنوان بیماری ایدز تشخیص داده می‌شوند در داخل شهرستان تحت کنترل و درمان قرار گیرند در حالی که هم اکنون این موارد برای درمان به تهران معرفی می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان دماوند تصریح کرد: ویروس HIV هرچه زودتر تشخیص داده شود و فرد زودتر تحت درمان قرار گیرد فرد مبتلا حتی با طول عمر طبیعی می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد و ریسک انتقال ویروس به سایر افراد کاهش می‌یابد. طهماسبی بیان کرد: معمولا پیگیری افراد به صورت داوطلبانه برای انجام آزمایش ایدز در شهرستان دماوند بسیار کم است و اداره بهداشت این شهرستان عمدتا در نقاط پرخطر مانند زندان، در میان معتادان تزریقی و افرادی که ریسک بیماری در آنها زیاد است به شناسایی در این خصوص می‌پردازد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن