مونوگرافی و پرداختن به روستاهای شهرستان دماوند مورد توجه دانشجویان علوم انسانی قرار گیرد/ پس از کودتای ۲۸ مرداد به تدریج نام دماوند به عنوان منطقه ییلاقی بر زبان‌ها افتاد/ دماوند در طول تاریخ نقش پررنگی در انتخابات تهران داشته است

محقق و تاریخدان بزرگ کشور گفت: پس از کودتای ۲۸ مرداد به تدریج نام دماوند به عنوان منطقه ییلاقی بر زبان‌ها افتاد و موضوع دیگر این است که دماوند همیشه نقش پررنگی در انتخابات تهران داشت.

به گزارش تاررود، خسرو معتضد در حاشیه مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند اظهار کرد: شهرستان دماوند در سال‌های ۱۳۲۸ تا ۳۲ صحنه حوادث سیاسی بود؛ فردی سوئدی به نام سون هدن در سال ۱۸۸۰ برای اولین بار با محاسبه ارتفاع قله دماوند آن را در دنیا ثبت کرد.

وی افزود: اغلب جهانگردان از دماوند و لار دیدن کردند؛ لار در گذشته شکارگاه و صیدگاه سفارت انگلیس بوده است و چندین بار با هواپیما به آن سفر کردند به طوری که سر پرسین لورن در خاطرات خود می‌گوید:«در زمانی که ما ایران بودیم هر انگلیسی که به آنجا می‌آمد پیشنهاد دیدن دماوند و لار را می‌داد که بسیار شهرت بین‌المللی داشت».

محقق و تاریخ‌دان بزرگ کشور ادامه داد: دماوند در گذشته بسیار کوچک بود و از زمان رضا شاه به بعد کم کم شهرت زیادی پیدا کرد و این امر به آن دلیل بود که شاهزاده فرمان فرما که ملاک بزرگ ایران بود رودهن و بومهن را به رضا خان بخشید و روزهای آخر هفته رضا شاه به دماوند می‌آمد.

معتضد خاطرنشان کرد: روزی رضا شاه به دلیل اخذ اختیارات وی از مجلس قهر کرده و به سمت رودهن و بومهن می‌آید و پس از آن همه نمایندگان از جمله مصدق به اینجا آمده و این موضوع نیز کم کم باعث شهرت دماوند می‌شود.

وی بیان کرد: در سال ۱۳۳۰ اتفاق عجیبی در دماوند افتاد و حزب توده چند صد هزار تومان در یک روز با چک‌های تقلبی از یک بانک دریافت کرد و این گونه نام دماوند بر زبان‌ها افتاد به طوری که روزنامه‌های خارجی می‌گفتند که حزب توده چنان قدرتی دارد که از بانک دماوند چنین اختلاسی کرده است که در سال‌های اخیر وزارت اطلاعات پرونده آن را پیدا کرد.

محقق و تاریخ‌دان بزرگ کشور خاطرنشان کرد: دماوند در گذشته شهر کوچکی بود و به دلیل آب و هوای عالی و درختان سیب و سایر درختان معمولاً تفریحگاه مردم تهران بود و سفرا نیز در لار استراحت می‌کردند که ماهی قزل‌آلای آن بسیار معروف بود؛ همچنین چشمه اعلا نیز محلی بود که قابلیت این را داشت که محلی ییلاقی و توریستی برای دماوند باشد.

*مونوگرافی و پرداختن به روستاهای شهرستان دماوند مورد توجه دانشجویان علوم انسانی قرار گیرد

معتضد تصریح کرد: یکی از اموری که باید توسط دانشجویان علوم انسانی مدنظر قرار گیرد مونوگرافی و پرداختن به روستاهای دماوند، مردم، جمعیت، سبزیجات، میوه‌ها و ثبت سایر موارد است و این بهترین کاری است که دانشگاه آزاد اسلامی دماوند می‌تواند انجام دهد.

وی با اشاره به قله دماوند به عنوان پشتوانه عظیم شهرستان دماوند و اسطوره، شاهنامه و تاریخ آن گفت: در زمان ساسانیان بیشتر شاهزادگان ساسانی که مورد غضب واقع می‌شدند را به دماوند، مازندران و رویان می‌فرستادند، همچنین در این نواحی پیش‌خوارگر به عنوان شخصی که با خوردن غذا پیش از شاه پیش‌مرگ او بود وجود داشت که حاکم این منطقه بود.

محقق و تاریخ‌دان بزرگ کشور اظهار داشت: پس از کودتای ۲۸ مرداد به تدریج نام دماوند به عنوان منطقه ییلاقی بر زبان‌ها افتاد و موضوع دیگر این است که دماوند همیشه نقش پررنگی در انتخابات تهران داشت. معتضد از زلزله و سیل در دماوند به عنوان مسائلی که از شهرت بسیاری برخوردار بود نام برد و عنوان کرد: دماوند در گذشته علاوه بر زلزله شاهد وقوع سیل عظیمی نیز بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن