اجرای عملیات عمرانی در ۸ بقعه متبرکه شهرستان دماوند/ ۱۵ وقف جدید طی سه سال گذشته به موقوفات شهرستان دماوند افزوده شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند از اجرای عملیات عمرانی در هشت بقعه متبرکه این شهرستان خبر داد و گفت: ۱۵ وقف جدید طی سه سال گذشته به موقوفات شهرستان دماوند افزوده شد.
به گزارش تاررود، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد اشرفی با اشاره به انجام پروژه‌های عمرانی در برخی از امامزاده‌ها در سطح شهرستان دماوند اظهار داشت: به‌طورکلی تعداد ۳۸ بقعه در پنج شهر این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۱۵ بقعه دارای درآمد و مابقی فاقد درآمد و امکانات است که خوشبختانه خیران به بازسازی آن می‌پردازند.
وی افزود: به عنوان نمونه امامزاده بی بی زبیده خاتون (س) در روستای کاجان که به دلیل خاکی بودن جاده و عدم امکانات لازم کمتر مورد تردد قرار می‌گرفت اما باوجود هیئت‌امنای خوب به‌ویژه حضور رئیس محیط‌ زیست با هزینه‌ای بالغ‌بر ۸۰ میلیون تومان امکانات بهداشتی مناسبی در این مکان مقدس ایجاد شد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند ادامه داد: همچنین امامزاده فضه خاتون (س) در محله روح‌افزا شهر دماوند که از نظر ساختمانی بسیار فرسوده بود باهمت هیئت‌امنا در حال بازسازی است و تاکنون بالغ‌بر ۸۰ میلیون تومان در این خصوص هزینه شده است و همین میزان بودجه را نیز برای ادامه کار لازم دارد.
اشرفی در خصوص بازسازی امامزاده دوبرار در مشاء خاطرنشان کرد: متأسفانه این بقعه میراثی بسیار مورد تخریب قرار گرفته و وضعیتی ناراحت‌کننده دارد اما بحمدالله با همکاری هیئت‌امنا و از طریق کمک‌های خیران به‌زودی با نصب اسکلت آهنی دارای حسینیه و شبستان می‌شود.
وی از برآورد هزینه‌ای ۶۰ میلیون تومان در این بقعه خبر داد و میزان ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار دیگر را نیز در این خصوص لازم دانست که قطعاً علاوه بر همکاری اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند همت خیران را نیز می‌طلبد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند در خصوص بازسازی امامزاده محمدتقی (ع) رودهن تصریح کرد: خوشبختانه با کمک شهرداری رودهن اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده است و تاکنون ۳۰۰ میلیون تومان باهدف احیا و بازسازی این بقعه هزینه شده است.
اشرفی با اشاره به توسعه حسینیه در امامزاده عبدالله (ع) روستای آیینه‌ورزان تأکید کرد: این حسینیه در دو طبقه با مساحت ۳۰۰ مترمربع توسط خیران با هزینه‌ای بالغ‌بر ۲۰۰ میلیون تومان توسعه یافته است و همچنین با توجه به ایجاد سر درب مناسب تبدیل به روستایی گردشگری شده است.
وی در خصوص بازسازی امامزاده زین‌العابدین (ع) مشاء یادآور شد: با توجه به حضور هیئت‌امنای فعال در مشاء و همچنین کمک خیران در این منطقه تاکنون حدود ۳۰۰ میلیون تومان در طول سه سال گذشته در خصوص بازسازی این بقعه هزینه شده و خوشبختانه این مکان مقدس به مرکزی فرهنگی تبدیل شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند از انجام عملیات عمرانی در امامزاده حمزه (ع) واقع در مبارک آباد خبر داد و اضافه کرد: این بقعه متبرک با توجه به موقعیت خود در محل دسترسی جاده‌ای قرار دارد و مکان مناسبی برای استفاده مسافران در طول سال است، به‌این‌ترتیب با توجه به هزینه ۵۰ میلیون تومانی و همکاری هیئت‌امنا امیدواریم که تا پایان شهریورماه شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشیم.
اشرفی ادامه داد: همچنین با توجه به وجود دو امامزاده محمد و زین‌العابدین در زان، هیئت‌امنا و خیران اقدامات خوبی در این خصوص انجام دادند و امیدواریم که شاهد اقدامات بیشتری در این خصوص باشیم.
وی از قول مساعدت هیئت‌امنا در خصوص بازسازی بقعه‌هایی مانند امامزاده ابراهیم در دشتک و امامزاده فضه شیرین(س) در مرا خبر داد و گفت: علاوه بر این موارد امامزاده‌هایی چون بقاع موجود در محله درویش نیز نیاز به توجه بیشتر و استفاده از خادمان به‌صورت ثابت دارد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند تصریح کرد: همچنین امامزاده برهان‌الدین روستای ورانه باوجود داشتن هیئت‌امنای فعال توانسته است اقدامات عمرانی خوبی انجام دهد و تاکنون هزینه‌ای بالغ‌بر ۴۰۰ میلیون در راستای بازسازی امامزاده و ساخت بلوار توسط هیئت‌امنا و خیران صورت گرفته است.
اشرفی به بررسی وضعیت امکانات امامزاده هاشم (ع) دماوند پرداخت و تصریح کرد: خوشبختانه این بقعه متبرک نسبت به سه سال گذشته شرایط خوبی را داراست و با بهسازی آسفالت، سرویس‌های بهداشتی و رواق‌هایی جدید تبدیل به محیطی دل‌نشین برای زیارت زائران تبدیل شده است.
وی اضافه کرد: تقریباً در طول دو سال گذشته اعتباری بالغ‌بر ۲٫۵ میلیارد تومان از طریق درآمد امامزاده و کمک خیران برای بهسازی بقعه و محوطه امامزاده هاشم (ع) انجام شده است اما ما آمادگی همکاری با سرمایه‌گذاران در خصوص احداث تله‌کابین از محل امامزاده هاشم به سمت پیست آبعلی را داریم که در واقع جزء طرح‌های مصوب ما می‌باشد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند ضمن تشکر از هیئت‌های امنا و خیران شهرستان دماوند یادآور شد: خوشبختانه هیئت‌های امنا و خیران همیشه در انجام امور خیرخواهانه پیش‌قدم بوده‌اند و اداره اوقاف به‌عنوان نهادی پشتیبان ازلحاظ مالی و معنوی به کمک آنها پرداخته است و به‌نوعی در تمامی امور انجام شده، همکاری اوقاف امری بدیهی است.
*سنددار بودن ۶۰۰ موقوفه در سطح شهرستان دماوند/ مالکیت ۱۰۰ هکتار از اراضی موقوفات در روستای بیدک دماوند تثبیت شد
اشرفی اضافه کرد: به‌عنوان‌ نمونه موقوفه‌ای در بیدک به مساحت ۱۰۰ هکتار به جهت استیفای حقوقی به مدت ۱۰ سال مورد بررسی قرار داشت و سر آخر به وقفیات بازگشت؛ بنابراین شایسته است که افراد آگاهانه و یا غیرعمد بر روی عدم وقف املاک پافشاری نکنند و به قیامت پیش رو بیندیشند.
وی از سنددار بودن ۶۰۰ موقوفه در سطح این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: از تعداد ۸۵۰ مورد وقفی در این شهرستان تعداد ۶۰۰ موقوفه دارای سند است و مابقی آن باید باهمت و همکاری هیئت‌امنا مورد پیگیری قرار گیرد، همچنین اگر افرادی از وجود وقفیات اطلاع دارند باید به اداره اوقاف اطلاع دهند تا به موقوفات افزوده شود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: خوشبختانه در طول سه سال گذشته تعداد ۱۵ وقف جدید به موقوفات شهرستان دماوند افزوده شد که در زمره فرهنگی و تبلیغاتی قرار دارد و ما از واقفان آنها تشکر می‌کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن