بازدید مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از شهرک صنعتی شمس آباد

پروانه رضایی بختیاری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران روز پنج شنبه مورخ 97/10/13 با حضور در شهرک صنعتی شمس آباد، از چند کارخانه تولیدی بازدید کرده و در جمع فعالین عرصه کار و تلاش جنوبی ترین منطقه صنعتی استان تهران حضور یافت و از نزدیک درجریان مشکلات صنایع و کارگران این واحدها قرار گرفت.

اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، مهندس رضایی بختیاری به همراه معاونین و جمعی از روسای ادارات خود در جلسه ای که با حضور اعضای هیئت مدیره بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه و برخی از صاحبان صنایع و مشاغل شهرک صنعتی شمس آباد تشکیل شد، بیان داشتند: در شرایط کنونی مهمترین وظیفه ما حفظ اشتغال موجود و حمایت از تولیدکنندگان است. بایستی مشکلات کارگری و کارفرمایی توسط کارگروهی متشکل از مدیران و کارشناسان متخصص دستگاههای مختلف که وظیفه سازمانی آنها مرتبط با تولید و صنعت می باشد مورد بررسی قرار گرفته و در جهت رفع موانع و مشکلات آنها سریعا اقدام نمایند.

پروانه رضایی بختیاری مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده در رابطه با بکارگیری کارگران اتباع خارجی که بصورت غیر مجاز در واحد های صنعتی شمس آباد مشغول بکار هستند، افزودند: این افراد بیشتر در مشاغل سختی مثل کار در سنگبری و ریخته‌گری مشغول هستند که اکثریت آنها هم از اتباع افغانستان می باشند. متأسفانه علیرغم تأکید ماده 181 قانون کار کارفرمایان محترم اتباع غیر مجاز خارجی را در اینگونه مشاغل بکار می گیرند. در صورتیکه می توانند با مراجعه به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یا طی فرایند بکارگیری کارگران اتباع خارجی دارای مجوز اشتغال از بروز بسیاری از مشکلات در این حوزه جلوگیری نمایند.

مهندس رضایی بختیاری با تاکید بر اینکه طبق قانون کار اتباع خارجی در شرایطی می‌توانند مشغول به کار بشوند که دارای پروانه‌ کار باشند، چنانچه اتباعی بدون پروانه‌ کار به کار گمارده شوند، این موضوع با مجازاتی همراه خواهد بود، گفتند: بر اساس ماده 120 قانون کار جمهوری اسلامی، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و ثانیا مطابق قوانین و آئین‌نامه‌های مربوطه، مجوز کار دریافت دارند. همچنین بر اساس ماده 181 قانون کار جمهوری اسلامی ایران کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد پروانه کار و یا آنهایی که مدت اعتبار پروانه کارشان منقضی شده است را بکار گمارند و یا اتباع بیگانه را در کاری غیر ازآنچه در پروانه کار آنها قیدشده است بپذیرند و یا در مواردی که رابطه استخدامی تبعه بیگانه با کارفرما قطع می‌گردد، مراتب را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام ننمایند، با توجه به شرایط و امکانات خاطی و مراتب جرم به مجازات نقدی بابت هرروز اشتغال غیرمجاز هر کارگر خارجی معادل پنج برابر حداقل دستمزد روزانه جریمه و در صورت تکرار تخلف این جریمه دو برابر خواهد شد. همچنین حبس از 91 تا 180 روز به آن اضافه خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با اشاره به اینکه کارگران اتباع خارجی غیرمجاز در صورتیکه بکار گرفته شوند، مشمول قوانین تامین‌اجتماعی نخواهند شد، افزودند: در عین حال تعداد محدودی از کارفرمایان اعتراض خود را نسبت به دریافت حق بیمه کارگران اتباع خارجی غیرمجاز به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران اعلام داشته و درخواست نموده اند چنانچه پرداخت حق بیمه کارگران اتباع غیرمجاز به سازمان تامین اجتماعی قانونی است، بایستی آنها هم از مزایای وخدمات آن سازمان بهره‌مند شوند. به همین دلیل مقرر گردید در نشستی مشترک با مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان کارفرمایان و کارگران این موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد و پس از بررسی و مطابقت با قوانین و مقررات مسائل و مشکلات بیمه ایی اتباع بیگانه در کارگروه ستاد تسهیل استان مطرح گردد، تا تمهیداتی برای رفع این مشکل لحاظ شود.

پروانه رضایی بختیاری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران پس از استماع سخنان و درخواستهای اعضای هیئت مدیره و صاحبان صنایع حاضر در این نشست، با هیئت همراه از خطوط تولید واحدهای صنعتی شرکت تکانوین، شرکت سازور سازه آذرستان و صنایع سنگ داکو واقع در شهرک صنعتی شمس آباد بازدید بعمل آورده و با مدیران و کارگران این شرکتها به گفتگو پرداختند. وی در انتهای سفر خود به منطقه فشافویه از شرکت تعاونی بازدید به عمل آوردند.

منبع: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن