بازدید مسئولان شهرستان دماوند از روستاهای آرو، سیدآباد و سرخده

مسئولان شهرستان دماوند در نخستین روز از دهه مبارک فجر با جمعی از اهالی روستاهای آرو، سیدآباد و سرخده دیدار کردند و به بررسی مشکلات آنها پرداختند.

به گزارش تاررود، صبح امروز سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند به همراه نماینده شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مسئولان از روستاهای آرو، سیدآباد و سرخده بازدید کرده و در جمع اهالی، شوراها و دهیاران این روستاها جهت رسیدگی به مشکلات آنها حاضر شدند.

در این بازدید، نماینده مردم جمعی از اهالی در روستای آرو از تغییر آمار جمعیتی روستا، عدم زیرساخت مسکن جوانان، تغییر کاربری‌های غیرکارشناسی، وجود تیر برق‌های مزاحم در معابر، انشعابات غیرمجاز آب و مطالبات معوق و کمبود زمین‌های مسکونی به عنوان مشکلات این روستا نام برد.

همچنین عدم حضور پزشک در روستا، عدم وجود اینترنت پرسرعت، فرسودگی شبکه برق‌رسانی، لزوم تعمیر ساختمان دهیاری، ضرورت تعویض جداول و روکش آسفالت و مشکلات آموزشی در مدارس اعم از مختلط بودن و نبود معلم از دیگر مشکلات مطرح‌شده در روستای آرو بود.

به گفته نماینده مردم این روستا، تأمین روشنایی ورودی، ایجاد شانه خاکی برای جاده روستایی، رفع فرسودگی لوله آب در داخل روستا از جمله اقدامات انجام شده در روستای آرو بوده است.

در روستای سیدآباد نیز مواردی چون مشکلات طرح هادی و کاربری، نبود مخزن ذخیره آب، ساماندهی آب‌های سطحی، جیره‌بندی آب شرب در تابستان، افت فشار برق، مشکلات مربوط به اسناد و تعیین مالکیت و اشتغال جوانان از جمله مشکلات مطرح شده توسط نماینده مردم در روستای سیدآباد می‌باشد.

به گفته نماینده مردمی از طرف جمعی از اهالی در روستای سیدآباد، انجام ۸۰ درصد آسفالت و زیرسازی معابر، اجرایی شدن کابل برق خود نگهدار و روشنایی معابر از جمله اقدامات عمرانی صورت گرفته از زمان تأسیس دهیاری در این روستا بوده است.

در ادامه این بازدید، نماینده مردمی از طرف جمعی از اهالی روستای سرخده به بیان مشکلات موجود در این روستا پرداخته و از مشکل مربوط به آب شرب، بافت روستا، عدم آنتن‌دهی تلفن همراه، مشکلات تقسیم آب، روکش آسفالت و خدماتی چون گازرسانی و برق به عنوان عمده مشکلات در این روستا نام برد.

*تخصیص ۱۷۷ میلیون تومان اعتبار برای حل مشکل شبکه برق در روستای آرو

قاسم میرزایی نیکو، نماینده شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از روستاهای آرو، سیدآباد و سرخده اظهار کرد: بازدید روستایی یکی از امور بسیار خوبی است که انجام می‌شود و مداومت بر آن باعث دیده شدن مشکلات روستاها توسط مسئولان شهرستان می‌گردد.

وی افزود: عمده مشکل روستای آرو بحث طرح هادی است که مقرر شده در روستاهایی که این طرح به اتمام رسیده است مجددا انجام شود که در سال ۹۸ مدنظر قرار خواهد گرفت.

نماینده شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارائه زمین در جهت مسکن جوانان در این روستا نیز از دیگر مسایل مطرح شده در این بازدید بود که مراحل مربوط به آن انجام شده و مورد پیگیری است.

میرزایی نیکو اضافه کرد: همچنین در مورد امور مربوط به شبکه برق در روستای آرو هماهنگی خوبی انجام شده و حدود یک‌صد و ۷۷ میلیون تومان در این راستا اختصاص یافته است.

وی با اشاره به مشکلات روستای سیدآباد گفت: سه موضوع اصلی در این روستا تحت عناوین طرح آبیاری، مجموعه آبیاری تحت فشار و برآورد دو گلخانه وجود دارد که طرح گلخانه باید مجددا در کمیته برنامه‌ریزی مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در روستای سرخده مشکل اصلی مربوط به آب شرب است؛ خوشبختانه مشکلات مربوط به گازرسانی به اتمام رسیده و امیدواریم که در طول دو ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

میرزایی نیکو خاطرنشان کرد: پروژه گازرسانی به این روستا بیش از ۹ میلیون تومان به ازای هر علمک هزینه دربرداشته است که به دلیل جمعیت قابل توجه در روستا مدنظر قرار گرفته و بحمدالله به نتایج خوبی نیز دست یافته است.

وی بیان کرد: آنچه مسلم است باید شوراها کاری کنند که درآمد پایدار برای روستاها ایجاد شود که این امر تنها با مداومت امکان‌پذیر است.

*تخصیص ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار به روستای سرخده

نماینده شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم حضور پزشک در روستای آرو عنوان کرد: یکی از مسایلی که تقریبا تمام روستاها با آن مواجه هستند در زمینه بهداشت است که متاسفانه شبکه بهداشت توجه و حضوری در این خصوص ندارد و پزشکی در این روستاها تردد نمی‌کند که با هماهنگی فرماندار به پیگیری این موضوع خواهیم پرداخت.

میرزایی نیکو از واریز مبلغ یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در گذشته به حساب دهیاری آرو خبر داد و گفت: پس از حل مشکلات موجود باید ببینیم که این مبالغ در چه زمینه‌هایی مورد استفاده قرار گرفته است؛ همچنین در روستای سرخده نیز ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار وارد شده اما به دلیل مشکلات بخش دهیاری هنوز نتوانستند از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به مشکلات چاه آب در سرخده تصریح کرد: اولولیت ما با آب آشامیدنی در این روستاست؛ چرا که چاه‌ها در پایین‌ترین نقطه سفره زیرزمینی قرار دارد و لازم است از تغذیه آب‌های مصنوعی استفاده کنیم و خوشبختانه در خصوص آبیاری قطره‌ای ۷۷۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته است.

*طرح هادی روستایی و آب شرب عمده مشکلات روستاهای آرو، سیدآباد و سرخده است

در ادامه این بازدیدها، مجید صفری، سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند اظهار کرد: با توجه به اهمیت و اولویت مشکلات روستاها برنامه بازدید روستایی در شهرستان دماوند آغاز شده است و روستاهای آرو، سیدآباد و سرخده عمدتا با مشکل طرح هادی روستایی و آب شرب مواجه هستند.

وی افزود: با توجه به موضوعاتی که مطرح شد و هماهنگی اداره مسکن و شهرسازی و بنیاد مسکن، با توجه به موضوع بازبینی طرح هادی موضوعات به سرعت مورد توجه و حل و فصل قرار می‌گیرد.

سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند در خصوص مشکل آب شرب در روستاها بیان کرد: با توجه به کمبود آب در منطقه باید آب شرب و کشاورزی به درستی مدیریت شود؛ متاسفانه این واقعیتی است که کل کشور به آن مبتلا شده اما این توان را داریم که بتوانیم به خوبی به مدیریت آن بپردازیم تا دچار کمبود آب نشویم.

صفری با اشاره به موضوع افزایش بافت روستاها خاطرنشان کرد: با توجه به انجام بحث‌های کارشناسی موضوع افزایش بافت روستاها را دنبال می‌کنیم و این امر را در راستای تامین اشتغال و مشکلات مسکن روستایی در دستور کار داریم که امیدواریم بنیاد مسکن به این مهم بپردازد.

وی در خصوص تغییر کاربری در قطعه زمینی در کنار حسینیه روستای آرو گفت: در پی این بازدید صورت‌جلسه‌ای تنظیم شد تا این مشکل برطرف شود، هرچند از نظر ما حل‌شده است اما روند اداری آن باید طی شود.

*ایجاد مرکز درمانی در روستای آرو نیاز به امکانات و نیرو انسانی دارد

سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند اشاره‌ای به موضوع نبود پزشک در روستای آرو بیان کرد: ایجاد مرکز درمانی در این روستا نیاز به امکانات و نیرو انسانی دارد و ما در حال حاضر نمی‌توانیم قول آن را بدهیم؛ اما می‌توانیم نزدیک‌ترین مرکز درمانی به روستای آرو را تجهیز کنیم که با سرکشی و پزشک سیار مشکل درمانی و بهداشتی این منطقه حل شود.

صفری گفت: با توجه به اهمیت بازدید روستاها از این پس قرار بر این است که پیش از ورود به روستاها مشکلات آنها احصا شود و بخشداری به شدت و جدیت ورود پیدا کرده و به بررسی آن بپردازد تا بتوانیم نوید انجام کار به مردم دهیم و طبق زمان و اولویت روستاها مشکلات آنها حل شود.

وی عنوان کرد: دولت تمام تلاش خود را انجام داده و اعتبارات و اشتغال روستایی همه جزو برنامه‌های دولت است تا بتوانیم ارمغان خوبی برای روستاییان داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن