برپایی جشنواره مشترک «عناب و سیب» شهرستان دماوند و خراسان جنوبی+تصاویر

جشنواره مشترک «عناب و سیب» شهرستان دماوند و خراسان جنوبی در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگردی، صنایع دستی و سوغات با حضور معاون استاندار تهران در محوطه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان برپا شد.

به گزارش تاررود، شهرام شریفی با اشاره به برپایی جشنواره مشترک «عناب و سیب» شهرستان دماوند و خراسان جنوبی اظهار کرد: برپایی جشنواره «عناب و سیب» به‌عنوان اولین تجربه در این شهرستان است که باهدف تبادل فرهنگی، تأکید بر اشتراک فرهنگ‌ها، معرفی جاذبه‌ها، سوغات و سنت‌ها برگزار شده است.

وی افزود: با توجه به فرهنگ غنی استان خراسان جنوبی این جشنواره فرصت مغتنمی است که شهرستان دماوند با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل خود به سمت‌وسوی افزایش توانمندی های افراد کار آفرین در این شهرستان بپردازد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند ادامه داد: آنچه که در این جشنواره بسیار مورد توجه قرار گرفته است طراحی بسته سوغات شهرستان دماوند و عرضه و فروش آن در این جشنواره است که انصافاً شهرداری دماوند تلاش بسیاری در این خصوص انجام داد.

شریفی خاطرنشان کرد: به این منظور ما تعداد ۵۰ غرفه را برای عرضه محصولات صنایع‌دستی، حوله بافی، منبت، سنگ‌تراشی، حصیر، مس، سفال، معرق و عرضه محصولات تولیدات خانگی در نظر گرفتیم که ۳۰ غرفه از این تعداد برای خراسان جنوبی و ۲۰ غرفه برای شهرستان دماوند در نظر گرفته شده است.

وی از تولید و طبخ غذاها و نان‌های سنتی در این جشنواره خبر داد و گفت: ما در بسیاری ازغرفه‌ها پخت نان به صورت زنده را خواهیم داشت تا افراد از نزدیک با نحوه طبخ آن آشنا شوند همچنین موسیقی زنده محلی به همراه انجام حرکات آیینی و برپایی سیاه‌چادر از دیگر برنامه‌ریزی در تمام روزهای برپایی نمایشگاه مد نظر قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند در خصوص انتخاب استان خراسان جنوبی دراین‌باره تصریح کرد: متأسفانه این استان باوجود دارا بودن فرهنگ غنی و تولیدات بسیار یکی از مناطق محروم کشور است به این ترتیب این همکاری را مدنظر قرار دادیم.

شریفی ادامه داد: همچنین با توجه به فعالیت گسترده استان خراسان جنوبی در عرصه تولید حوله فرصت خوبی برای ارائه آموزش از سوی آنها و ترغیب حوله‌بافان شهرستان دماوند و شهر کیلان به شمار می‌رود تا این سنت کهن دوباره در این شهرستان رونق یابد که این جزو اهداف ما در ۶ ماه دوم سال است.

وی از اسکان ۸۰ نفر از غرفه داران استان خراسان جنوبی با همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر این نهاد، اداره جهاد کشاورزی نیز همکاری بسیار خوبی در خصوص برگزاری این جشنواره با ما داشته است که این امر مقدمه‌ای بر انجام فعالیت‌های گسترده‌تر در آینده می‌باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند با اشاره به موقعیت این شهرستان خاطرنشان کرد: محل برگزاری این جشنواره در مسیر جاده فیروزکوه قرار دارد و با مسدود شدن جاده هزار موقعیت خوبی برای آشنایی مسافران و هدایت آنها به سمت این جشنواره ایجاد می‌شود و این موجب ترغیب کارآفرینان این شهرستان و هنرمندان به سمت استفاده از این غرفه‌های رایگان شده است.

شریفی از مشکلات فروش صنایع‌دستی در شهرستان دماوند خبر داد و تصریح کرد: متأسفانه هنرمندان و کارآفرینان ما با مشکل عرضه و فروش محصولات خود در این شهرستان مواجه‌اند و برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها و بازارچه‌های دائمی می‌تواند در این خصوص مؤثر باشد.

گفتنی است که این جشنواره از هشتم تا ۲۰ شهریورماه در محوطه اداره منابع طبیعی شهرستان دماوند برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند‌ از ساعت ۱۰ تا ۲۱ شب از این غرفه‌ها بازدید کنند.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن