برگزاری دومین همایش فرهنگ‌سازی و ارتقای ایمنی راکبان موتورسیکلت در شهرستان دماوند/ ۲۳ درصد از افراد جانباخته در تصافات رانندگی شرق استان تهران راکبان موتورسیکلت هستند

فرمانده پلیس‌راه ویژه شرق استان تهران از برگزاری دومین همایش فرهنگ‌سازی و ارتقای ایمنی راکبان موتورسیکلت در شهرستان دماوند خبر داد و گفت: ۲۳ درصد از افراد جانباخته در تصافات رانندگی شرق استان تهران راکبان موتورسیکلت هستند.

به گزارش تاررود، سرهنگ سیاوش محبی در همایش فرهنگ‌سازی و ارتقای ایمنی راکبان موتورسیکلت اظهار کرد: یکی از مهمترین سر فصل برنامه‌ها و اقدامات ایمنی در اکثر کشورهای دنیا مسئله ایمنی استفاده‌کنندگان آسیب‌پذیر جاده‌ها و پیشگیری از تلفات و جراحات آنها است.

وی افزود: موتورسیکلت‌سواران به عنوان یکی از کاربران آسیب‌پذیر در جاده‌ها و شهرستان‌ها شناخته شده‌اند و همچنین حدود ۶۰ درصد از تصادفات در فاصله ۳۰ کیلومتری ورودی و خروجی شهرستان‌ها اتفاق افتاده است و بیشترین کسانی که در این فاصله جان خود را از دست می‌دهند راکبان موتورسیکلت‌ها و عابران پیاده هستند.

فرمانده پلیس راه ویژه شرق استان تهران ادامه داد: متاسفانه برخی از افراد رعایت قوانین رانندگی را فقط مخصوص رانندگان خودروها می‌دانند در حالی که موتورسیکلت و دوچرخه نیز به عنوان وسیله نقلیه محسوب می‌شوند.
محبی خاطرنشان کرد: موتورسیکلت یکی از بهترین وسیله‌های نقلیه است اما به شرطی که از آن درست استفاده شود و نه اینکه برای سرگرمی مورد استفاده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: راکبان موتورسیکلت‌ها معمولا برخلاف جهت مسیر در جاده‌ها حرکت کرده و از کلاه استفاده نمی‌کنند و همچنین عابران پیاده نیز برای عبور از عرض جاده از پل هوایی استفاده نمی‌کنند.

فرمانده پلیس راه ویژه شرق استان تهران تصریح کرد: در سال ۹۵ و ۹ ماهه آغاز سال جاری، ۲۳ درصد از افرادی که جان خود را در جاده‌های شرق استان تهران و در سانحه رانندگی از دست دادند راکبین موتور سیکلت بودند که این آماری نگران کننده است.

محبی تاکید کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر فعالیت‌های خوبی در راستای فرهنگ‌سازی صورت گرفته و آمار تصادفات نسبت به سال‌های قبل بسیار کاهش یافته است به طوری که در سال ۸۴ تعداد کشته‌شدگان در اثر سانحه رانندگی ۲۸ هزار نفر، در سال گذشته ۱۵ هزار نفر و در سال جاری نیز حدود یک درصد کاهش یافته است.

وی یادآور شد: در شرق استان تهران در جاده‌های برون شهری نیز آمار هشت ماهه گذشته نسبت به آمار مقایسه‌ای سال ۹۵ شاهد ۲۱ درصد کاهش تصادفات رانندگی بودیم.

فرمانده پلیس راه ویژه شرق استان تهران بیان کرد: در طول سال‌های اخیر بر تعداد خودروها اضافه شده و جاده‌ها نیز توسعه یافته است، به طوری که در سال ۸۴ تعداد خودروها ۱۸ میلیون دستگاه بود در حالی که در سال گذشته به ۳۸ میلیون دستگاه افزایش یافته است و روز به روز نیز بر آمار ناوگان حمل و نقل افزوده می‌شود.

محبی تاکید کرد: موضوعات ترافیکی تک‌مولفه‌ای نیست و عوامل مهمی در عرصه ترافیک نقش‌آفرینی می‌کنند، بهبود فرهنگ ترافیک نیازمند همکاری جدی همه دستگاه‌هاست.

وی عنوان کرد: اگر بهترین جاده‌ها و خودروها را در دسترس داشته باشیم ولی در جهت ارتقای فرهنگ ترافیک گام‌های مثبتی بر نداریم نمی‌توانیم به نتیجه مطلوب برسیم.

فرمانده پلیس راه ویژه شرق استان تهران اظهار داشت: خوشبختانه در شهرستان دماوند آموزشگاه اخذ گواهینامه موتورسیکلت راه‌انداری شده که فرصت بسیار خوبی است و باید در این خصوص اطلاع‌رسانی شود.

محبی فرهنگ‌سازی را به عنوان مهمترین عامل کاهش تصادف رانندگی در ایران خواند و افزود: آموزش همگانی، فرهنگ‌سازی و نقش مشارکت‌پذیری مردم و ارگان‌ها و نهادها در امر آموزش و رعایت قوانین و مقررات رانندگی منجر به کاهش تصادفات در چند سال اخیر شده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل پلیس‌راه فرماندهی انتظامی ویژه شرق استان تهران با همکاری راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران، طرح ارتقا و ایمنی راکبین موتور سیکلت‌ را در دستور کار قرار داد و این همایش دومین نشست در شهرستان دماوند است.

فرمانده پلیس راه ویژه شرق استان تهران گفت: جاده تسلیم راننده با احتیاط است؛ برخی رفتارهای غلط هنگام رانندگی جان انسان‌ها را به خطر انداخته و باعث مرگ‌ومیرافرادی می‌شود که مرتکب تخلفی نشده‌اند.

محبی تاکید کرد: ما انتظار داریم که در مورد قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی که نشان‌دهنده شخصیت و فرهنگ اجتماعی است اطلاع‌رسانی شود و مهدهای کودک باید به نهادینه کردن قوانین و مقررات رانندگی بپردازند.

همچنین در ادامه این نشست، شورش احمدی خطیر، رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان دماوند اظهار کرد: در سال ۷۶ روز ۲۶ آذر با نام روز حمل‌ونقل و رانندگان معرفی شد که پیشینه آن به دلیل فرمان تاریخی امام راحل(ره) در راستای فرهنگ‌سازی، ایمن‌سازی و ارتقای فرهنگ مردم در خصوص اهمیت حمل‌ونقل به سال ۶۰ بازمی‌گردد.

وی افزود: این همایش با هدف گرامیداشت هفته حمل‌و نقل و بزرگداشت شهید راه خدمت محمدعلی طلوعی مقدم برگزار گردید.

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان دماوند بیان کرد: راهداران خدمات بزرگی انجام داده‌اند و بزرگترین مسئولیت در این راستا ایجاد فرهنگ‌سازی است.

احمدی خطری یادآور شد: کلاه ایمنی یکی از پراهمیت‌ترین وسایلی است که در صورت عدم استفاده از آن ممکن است باعث بروز ضایعات نخاعی برای افراد در هنگام بروز تصادفات شود.

گفتنی است که در پایان این مراسم به موتورسیکلت‌سواران شرکت‌کننده در این همایش کلاه ایمنی اهدا گردید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن