برگزاری مانور سراسری ایمنی و زلزله در مدارس شهرستان دماوند/ ضرورت مقاوم‌سازی و نظارت بر روند صدور مجوز ساخت‌و سازها توسط شهرداری‌ها در شهرستان دماوند

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دماوند از برگزاری مانور سراسری ایمنی و زلزله در مدارس این شهرستان خبر داد و گفت: مقاوم‌سازی و نظارت بر روند صدور مجوز ساخت‌و سازها توسط شهرداری‌ها در شهرستان دماوند ضروری است.
به گزارش تاررود، سعید طاهری با اشاره به برگزاری مانور سراسری ایمنی و زلزله در کشور اظهار کرد: در هشتمین روز از آذرماه این مانور به صورت سراسری در کشور برگزار می‌شود و شهرستان دماوند نیز به تبع به این موضوع می پردازد و امروز شاهد برگزاری آن در مدرسه نور مشاء هستیم.
وی افزود: هدف کلی از برگزاری این مانور، آموزش نحوه پناه گیری در زمان وقوع زلزله است تا دانش آموزان بیاموزند که در زمان وقوع زلزله نباید بلافاصله منطقه را ترک کنند بلکه با قدری تامل منطقه را به سمت نقطه امن ترک نمایند.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دماوند ادامه داد: معمولا ۸۰ درصد جان افراد در زمان وقوع زلزله سالم می‌ماند و لازم است که دانش‌آموزان به پناه گیری صحیح، یادگیری آموزش‌ها و اطلاع رسانی به والدین خود بپردازند.
طاهری با اشاره به قرارگیری شهرستان دماوند بر روی گسل منطقه مشاء گفت: بزرگ‌ترین گسل ایران مشاء است و انتخاب این مدرسه به دلیل عدم قابلیت ورود آمبولانس به داخل محوطه، آشنایی همکاران ما و آتش‌نشانان این شهرستان در خصوص نحوه امداد رسانی صحیح در مواقع برخورد با مانع است.
وی بیان کرد: در این مانور تعداد ۲۰ نفر از دانش‌آموزانی که تحت عنوان گروه‌های دادرس جوانان هلال احمر قبلا آموزش دیده بودند حضور یافته و با تشکیل تیم‌هایی در زمینه نحوه حمل مصدوم، تریاژ، قرارگیری در چادر به منظور انجام عملیات پیش‌بیمارستانی و تیمی از مصدومان که دانش آموزان با روش حمل اصلی آنها را از داخل کلاس‌ها خارج کرده و به چادرها انتقال دادند.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دماوند اضافه کرد: حضور آمبولانس‌های هلال احمر نیز با هدف تحویل مصدومان و انتقال به مراکز درمانی انجام شد و در کنار آن نیروهای آتش‌نشان به جهت اطفای حریق در صورت وقوع حاضر شدند.
طاهری در خصوص فعالیت نیروهای اداره گاز در مانور زلزله تصریح کرد: نیروهای اداره گاز با حضور خود عملیات باز و بسته کردن ریگلاتور گاز را انجام داده و از انفجار احتمالی جلوگیری کردند.
وی ضمن قدردانی مردم شهرستان دماوند به جهت حضور به موقع و همکاری در بحث جمع‌آوری کمک‌های مردمی مردمی به استان کرمانشاه و مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: همکاران ما از این حادثه درس‌های زیادی گرفتند و با توجه بررسی تاریخچه شهرستان دماوند و وقوع زلزله‌های سنگین در این شهرستان، برنامه‌های مختلفی از جمله برگزاری مانور سراسری با حضور دهیاری‌ها به صورت غیرهماهنگ مد نظر قرار دارد.
رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دماوند از آمادگی ستاد مدیریت بحران در زمان وقوع حوادثی مانند زلزله خبر داد و اذعان داشت: با توجه به برآوردهای صورت گرفته ذهنیت ما برای آمادگی نیروها و تجهیزات وجود دارد اما این امر به تنهایی کافی نیست و باید آموزش‌های لازم به مردم ارائه شود.
طاهری تاکید کرد: مقاوم سازی ساخت‌وسازها، اعمال سخت‌گیری‌های لازم در خصوص مجوز ساخت و کنترل مهندسان ناظر از جمله مواردی است که باید از سوی شهرداری‌ها مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن