برگزاری همایش همیاران پلیس در شهرستان دماوند/ نمونه‌های ترافیکی سال ۹۶ در شهرستان دماوند تجلیل شدند+تصاویر

به مناسبت پنجمین روز از هفته نیروی انتظامی، همایش همیاران پلیس با حضور جمعی از مسئولان شهرستان دماوند در سالن سینما پرستو برگزار شد.
به گزارش تاررود، داوود عبدالملکی رئیس پلیس راهور شهرستان دماوند با اشاره به پیشینه ورود خودرو به ایران اظهار کرد: اولین خودرو در زمان مظفرالدین شاه وارد ایران شد و پس از چندین سال به علت فوت ناشی از تصادف فردی به نام درویش‌خان وضع قوانین و آیین‌نامه به جهت کنترل عبور و مرور وسایل نقلیه مورد توجه قرار گرفت.
وی افزود: اولین اقدام در این راستا نصب چراغ راهنمایی به حالت کوله پشتی در یکی از تقاطع‌های شهر تهران بود.
رئیس پلیس راهور شهرستان دماوند ادامه داد: بنابر آمار موجود تصادفات کشوری از سال ۷۷ تا پایان سال ۹۵ برابر با چهارصد و دوهزار و ۲۵۹ نفر می‌باشد که از این میزان چهارمیلیون و ۵۹۱ نفر مصدوم و قطع نخاع شدند.
عبدالملکی با اشاره به میزان تصادفات در چهار ماهه آغاز سال جاری بیان کرد: در طول چهارماه آغاز سال جاری یکصد و ۱۳ هزار نفر در تصادفات کشور فوت، مصدوم و یا قطع نخاع شدند و می‌توان گفت که میانگین روزانه تعداد افراد متوفی در صحنه تصادف ۴۳ نفر در هر روز است.
*کاهش ۳۰ درصدی تصادفات در شهرستان دماوند نسبت به سال گذشته/ کاهش ۵۰ درصدی تصادفات منجر به فوت در حوزه شهری طی ۶ ماهه اول سال جاری
وی از حضور ۱۸ و نیم میلیون خودرو در کشور خبر داد و با اشاره به میزان تصادفات در شهرستان دماوند گفت: بنا بر آمار تصادفات بر حسب گزارش‌های پزشکی قانونی، سال گذشته تعداد هفت نفر فوت ناشی از تصادف در دماوند داشتیم که نسبت به سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی مواجه بود.
رئیس پلیس راهور شهرستان دماوند ادامه اضافه کرد: همچنین در ۶ ماهه اول سال جاری شاهد کاهش ۵۰ درصدی تصادفات منجر به فوت و کاهش ۲۱ درصدی جراحت ناشی از تصادف در حوزه شهر دماوند بودیم.
عبدالملکی با تشریح موقعیت جغرافیایی شهرستان دماوند تصریح کرد: در سال ۹۳ انتهای بار ترافیک جاده فیروزکوه ۲۸ کیلومتر بود و در واقع می‌توان گفت که ترافیک به زیرساخت‌هایی نیازمند است و خدمات شهرداری‌ها، ادارات حمل و نقل و راه و شهرسازی باید به گونه‌ای باشد که جوابگوی خودروها در آینده باشد.
وی در خصوص تردد در دو محور اصلی هراز و فیروزکوه عنوان کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری میزان تردد خودروها از رودهن به دماوند پنج میلیون و ۵۰۰ هزار مورد بود در حالی که آمار کلی در سال گذشته معادل با هشت میلیون و ۳۹۱ هزار تردد بوده است.

رئیس پلیس راهور شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: تردد از سمت دماوند به رودهن نیز با آمار پنج میلیون و ۷۴۵ هزار تردد روبه رو بوده است که آمار سال گذشته برابر با هفت میلیون و ۵۹۳ هزار تردد می‌باشد.
عبدالملکی ادامه داد: تردد در مسیر آبعلی به رودهن نیز در ۶ ماه آغاز سال جاری برابر با دو میلیون و ۶۳۸ هزار خودرو بوده است در حالی که سال گذشته شاهد تردد چهار میلیون و ۵۵۵ هزارخودرو در این مسیر بودیم.
وی خاطرنشان کرد: در مسیر رودهن به سمت آبعلی نیز در این مدت دومیلیون و ۸۱۸ هزار تردد انجام شد و آمار کلی در سال گذشته برابر با پنج میلیون تردد می‌باشد و تمام این موارد بیانگر افزایش ۱۸ الی ۲۲ درصدی تردد در ۶ ماهه آغاز سال جاری در جاده‌های شهرستان دماوند بوده است.
رئیس پلیس راهور شهرستان دماوند عامل انسانی، محیط و خودرو را به ترتیب از موارد دخیل در تصادفات برشمرد و گفت: ۹۰ درصد از تصادفات ناشی از عوامل انسانی است و بنابراین باید نگاه ویژه‌ای به این موضوع شود.
عبدالملکی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما در این حوزه عدم آموزش‌های کافی به افراد بوده است، از این رو از سال ۸۶ ایده همیاران پلیس برابر تفاهم‌نامه میان سازمان آموزش و پرورش و پلیس راهور نیروی انتظامی شکل گرفت.
*۶۰ درصد از تصادفات در شهرستان دماوند مربوط به عابران پیاده است
وی عوامل مرگ‌و میر ناشی از تصادف در شهرستان دماوند را اینگونه عنوان کرد: ۶۰ درصد از تصادفات مربوط به عابران پیاده، ۲۵ درصد مربوط به سرنشینان و راکب موتورسیکلت‌ها و ۱۵ درصد نیز مربوط به سرنشینان خودروها و سایران می‌باشد.
رئیس پلیس راهور شهرستان دماوند از کاهش ۹/۱۷ درصدی تخلفات در بازخورد اولیه سال ۸۶ پس از همکاری همیاران پلیس خبر داد و بیان کرد: به دلیل مثمرثمر بودن فعالیت این گروه، همکاری میان اداره آموزش و پرورش، شهرداری‌ها و سازمان حمل و نقل ادامه پیدا کرد.
عبدالملکی حیطه همکاری همیاران را در خودروهای شخصی و عمومی نام برد و گفت: همیاران پلیس موظفند با حفظ ادب و آرامش ۲۰ تخلف حادثه‌ساز را به رانندگان گوشزد کنند.
وی با بیان اینکه تعداد همیاران پلیس به اندازه تعداد دانش‌آموزان است عنوان کرد: امیدواریم که این همکاری موجب انتظام‌بخشی در حوزه ترافیک و کاهش تصادفات در آینده نه‌چندان دور شود.

*کودکان و دانش‌آموزان در نهادینه شدن آموزش و فرهنگ‌سازی تاثیر گذارند
همچنین در ادامه این همایش، عباس صفری شهردار دماوند ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی اظهار داشت: فضاهای شهری باید به گونه‌ای باشد که موجب تقویت تعامل شهری شود و روابط اجتماعی و اقتصادی را مستحکم‌تر کند.
وی ضمن تقدیر از زحمات نیروی انتظامی گفت: انسان شهر را برای رسیدن به آرامش و آسایش به وجود آورده و اگر این امنیت همراه با اضطراب باشد از حوزه اجتماعی نزول می‌کند، بنابراین همیاران پلیس به عنوان فرهنگ‌یاران در حوزه فرهنگی شهر تلاش می‌کنند و ما نیز باید سعی کنیم که تعاملات اجتماعی را در حوزه فرهنگی پایه‌گذاری کینم.
شهردار دماوند ادامه داد: استفاده از کودکان، خردسالان و دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مدارس در این طرح در راستای نهادینه شدن آموزش و فرهنگ‌سازی است و مهم‌ترین موضوع نیز امنیت، ترافیک و خسارات وارده به مردم می‌باشد که امیدواریم بتوانیم در این حوزه فرهنگی بسیار تاکید کنیم.
صفری شهر را به عنوان بالاترین دستاورد فرهنگی بشر برشمرد و بیان کرد: هرچه این دستاورد به صورت قوی‌تر و بر حسب اصول پیش برود شاهد حضور شهری بهتر و توسعه‌یافته‌تر خواهیم بود.
گفتنی است که این همایش با برنامه‌های متنوعی مانند پخش نماهنگهای آموزش و شعبده‌بازی همراه بود و از همیاران پلیس و نمونه‌های ترافیکی شهرستان دماوند تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن