تحصیل ۲۵۰ دانشجو در آموزشکده کشاورزی شهرستان دماوند/ پرورش نیروهای باغبان در دماوند مدنظر قرار دارد

رئیس آموزشکده کشاورزی دماوند از تحصیل ۲۵۰ نفر دانشجو در این آموزشکده خبر داد و گفت: با توجه به اینکه شهرستان دماوند قطب باغبانی کشور است امیدواریم که در آینده بتوانیم بخشی از نیروهای باغبان در این منطقه را پرورش دهیم.
به گزارش تاررود، علیرضا اکبری در حاشیه نشست کشوری روسای آموزشکده کشاورزی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این مرکز تنها دانشگاه دولتی در شهرستان دماوند است که از سال ۸۲ با دو رشته باغی و زراعی شروع به کار کرد؛ ۱۷۴ آموزشکده فنی‌وحرفه‌ای در سطح کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۴ آموزشکده مربوط به کشاورزی است.
وی افزود: بیشترین تعداد دانشجو در دانشگاه‎‌های فنی‌وحرفه‌ای تحصیل می کنند که تعداد آنها به حدود ۲۵۰ هزار دانشجو می‌رسد و عمده ماموریت آنها تربیت تکنسین ماهر است.
رئیس آموزشکده کشاورزی دماوند با اشاره به مشکل مدرک‌گرایی در کشور ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی به گسترش اینگونه آموزشکده‌ها تاکید زیادی دارند زیرا به موازات علم به پنجه‌های کارآمد نیز نیازمندیم.
اکبری خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت اشتغال در کشور، دانشجویان دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای می‌توانند بیشترین کمک را در بخش اشتغال انجام دهند و با گذراندن دو سال تحصیل از این طریق امرار معاش کنند.
وی تصریح کرد: در آموزشکده کشاورزی دماوند حدود ۲۵۰ دانشجو در پنج رشته در حال تحصیل هستند که در سه رشته کاردانی تولیدات باغی، زراعی و گیاهان دارویی و دو دوره کارشناسی ناپیوسته تولید و فناوری گیاهان دارویی و مهندسی باغبانی تحصیل می‌کنند.
رئیس آموزشکده کشاورزی دماوند تاکید کرد: با توجه به اینکه شهرستان دماوند قطب باغبانی کشور است امیدواریم که در آینده بتوانیم بخشی از نیروهای باغبان در این منطقه را پرورش دهیم.
اکبری گفت: مشکل ما در این مجموعه موضوع تفکیک املاک هنرستان و آموزشکده کشاورزی است که امیدواریم در آینده بتوانیم با اجرایی شدن قانون ماده ۲۳ برنامه پنجم، تعدادی کارگاه فعال داشته و بحث خود اشتغالی برای دانشجویان را مدنظر قرار دهیم.
وی بیان کرد: متاسفانه ما در این مجموعه تعداد ۱۷۰ کارگر داریم که از این تعداد ۱۶۹ نفر اتباع افغانی هستند در حالی که دانشجویان ما می‌توانند به این امور رسیدگی کنند، این آموزشگاه مجموعه ارزشمندی برای شهرستان دماوند است که امیدواریم در کنار سایر واحدهای دانشگاهی تقویت شود.
رئیس آموزشکده کشاورزی دماوند با اشاره به نشست روسای آموزشکده کشاورزی کشور به میزبانی شهرستان دماوند اظهار داشت: با توجه به افت تعداد دانشجویان در رشته‌های کشاورزی و علاقه کم هنرجویان به این رشته، این نشست برگزار شد.
اکبری اضافه کرد: گسترش بی‌ضابطه برخی از رشته‌ها باعث شده که تعدادی از رشته‌ها دانشجو نداشته باشد و به عبارتی تعداد صندلی‌های خالی ما بسیار زیاد شده است که در این نشست به این موضوع پرداخت شد.
وی خاطرنشان کرد: ساماندهی پذیرش در سال‌های آتی از دیگر مواردی است که در این نشست مورد توجه قرار گرفت؛ زیرا با توجه به تغییر نظام آموزشی، به طور کلی دانشگاه‌ها ورودی ندارند و باید راهکاری در این خصوص اندیشیده شود تا از پتانسیل مجموع استفاده کنند.
رئیس آموزشکده کشاورزی دماوند اظهار داشت: از سال ۸۲ حدود یک‌هزار و ۳۰۰ نفر از این آموزشکده فارغ‌التحصیل شده‌اند؛ طبق قانون پذیرش بیش از ۶۰ درصد از دانشجویان باید بومی باشند، در حالی که تصور می‌کنم حدود ۴۰ درصد از دانشجویان این مرکز بومی و مابقی غیربومی هستند.
اکبری عنوان کرد: بزرگترین امتیاز این آموزشگاه‌ها تجهیز به کارگاه‌های عملی است؛ البته متاسفانه چند سالی است که تجهیزات ما فرسوده شده و با وجود سرعت پیشرفت علم کارگاه‌های ما قدری از تجهیزات جدید عقب‌تر هستند؛ اما خوشبختانه تمامی واحدها مجهز به کارگاه می‌باشند.
وی تاکید کرد: یکی از ماموریت ما در سال‌های اخیر، قرار دادن تولید در کنار تحصیل است، شهرستان دماوند به دلیل این که قطب باغبانی و تولید سیب درختی در کشور می‌باشد رشته‌های تخصصی تولید و فروش نهال، باغبانی، نگهداری محصول و بازار را مورد توجه قرار داده است.
رئیس آموزشکده کشاورزی دماوند گفت: متاسفانه گاهی دانشجویان در بسیاری از رشته‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند در حالی که شهامت ورود به کارگاه و کارخانه را ندارند؛ اما دانشجویان دانشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای به ویژه کشاورزی در باغ‌ها، کارگاه‌های مختلف، گلخانه و آزمایشگاه مشغول فعالیت هستند.
اکبری تاکید کرد: خوشبختانه کمبود چشمگیری در آموزشکده کشاورزی دماوند وجود ندارد، اما باید برنامه‌ریزی بهتری برای جذب دانشجویان صورت گیرد؛ در حال حاضر بیش از ۲۵ مرکز آموزش‌عالی در مسیر تهران تا دماوند وجود دارد در حالی که اقبال چندانی نسبت به رشته کشاورزی وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن