جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان دماوند مورد توجه شوراهای اسلامی روستاها قرار گیرد

فرماندار شهرستان دماوند گفت: جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان دماوند از مواردی است که باید مورد توجه شوراهای اسلامی روستاها قرار گیرد.
به گزارش تاررود، ناصر محمودی فرد در همایش توجیهی آموزشی ویژه شوراهای اسلامی روستاهای ناحیه شهرستان دماوند اظهار کرد: یکی از پایه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر مردم‌سالاری، خون شهدا و قانون اساسی است، جایگاه شوراها و مشارکت مردم در سرنوشت خود می‌باشد.
وی افزود: آنچه موجب بقا و پایداری نظام ما و اقتدار آن است و باعث امنیت امروز ما شده، اراده مردم، مسئولیت پذیری، مشارکت در سرنوشت و حضور در صحنه‌های مختلف بوده و حضورشان کنار حاکمیت توانسته مشروعیت آن را رقم بزند که نظام مقتدر امروز مرهون تلاش مردم و آثار خون شهدا و جانبازان و ایثارگران است.
فرماندار شهرستان دماوند ادامه داد: در واقع شوراها توسط مردمی رقم می‌خورد که نقش زیربنایی ایفا می‌کنند و اگر شورا در حوزه‌های مختلف تلاش کند در سطح کلان با مشکلات کمتری مواجه خواهیم بود.
محمودی فرد خاطرنشان کرد: اگر قرار است که به روستاها اهمیت داده شود این امر با حضور شوراها امکان‌پذیر است تا بتوانند به توسعه، جلوگیری از مهاجرت، مدیریت آب و سایر خدمات در روستاها بپردازند و به عنوان واسطه بین مردم و مسئولان فعالیت کنند.
وی تاکید کرد: با توجه به نزدیکی شهرستان دماوند به پایتخت و با وجود توسعه یافتگی در برخی ساختارها، همچنان در بسیاری از روستاها محرومیت وجود دارد و باید تلاش بیشتری در بخش زیرساخت‌ها انجام شود.
فرماندار شهرستان دماوند اضافه کرد: باید اقدامات بیشتری در حوزه بهداشت، آموزش و رفاه در روستاها صورت گیرد و بسترهایی فراهم شود تا از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری شده و اقدامات لازم برای ایجاد جاذبه برای مردم فراهم شود.
محمودی فرد اظهار داشت: با توجه به اینکه شهرستان دماوند به عنوان یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری شناخته‌شده و بحث شعاع ۱۲۰ کیلومتری موجب ایجاد محدودیت در بخش صنعت در آن شده است، موضوع گردشگری به عنوان محور توسعه در آن محسوب می‌شود و بنابر این باید بسترهای لازم در این خصوص فراهم شود تا بحث گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه یافتگی و ایجاد اشتغال مد نظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: باید به کمک یکدیگر بسترهای لازم را به ویژه در روستاهایی که از فضای سبز و آب بهره‌مند هستند ایجاد کرده و به نحوی مدیریت کنیم تا با حفظ منابع جذب گردشگر نیز انجام شود.
فرماندار شهرستان دماوند بیان کرد: این شهرستان ظرفیت خوبی دارد و ما در چهار سال اخیر شاهد تلاش‌های خوبی در بخش روستایی بودیم که با وجود اینکه روستا اغلب کمترین درآمد را داشتند اما با اعتباراتی تحت‌عنوان ساخت و سازهای غیرمجاز، کمیسیون ۹۹، ارزش افزوده و جرایم توانستند درآمدهای خوبی برای خود ایجاد کنند.
محمودی فرد تاکید کرد: شایسته است تا با انجام فعالیت بیشتر و کاهش ساختار بروکراسی در حوزه روستایی از ظرفیت‌های شهرستان دماوند استفاده شود تا با همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان شاهد توسعه بیشتری در سطح روستاها باشیم.
وی با بیان اینکه باید نگاه شوراها همراه با توسعه باشد گفت: شوراها باید توان شناسایی ظرفیت‌ روستاها را داشته باشند و با شناسایی افراد کارآفرین، توانمند و دارای قدرت سرمایه‌گذاری مجموعه‌های کارآفرینی فعال کنند.
فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به روند ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که باید به شدت مورد توجه قرار گیرد بحث ساخت وسازهای غیرمجاز است که شوراها باید به عنوان متولیان امر در راستای صیانت از آن بکوشند، زیرا ساخت وساز غیرمجاز یکی از پارامترهایی است که در تعارض با منافع روستا است.
محمودی فرد در خصوص آموزش و آشنایی شوراها با بخشنامه‌ها و قوانین تصریح کرد: شاید در طول سال‌های گذشته موضوع آموزش در شوراهای روستایی و شهری کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت در حالی که با همت دولت حاضر این موضوع در حوزه فرمانداری و استانداری مد نظر قرار گرفته است.
*۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ایجاد اشتغال در حوزه روستاهای استان تهران در نظر گرفته شده است/ شوراهای اسلامی روستاها برای رونق و جذب اعتبار تلاش کنند
همچنین در ادامه این همایش، رحیم سلیمانی راد مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران اظهار داشت: از میزان یک و نیم میلیارد دلار تسهیلاتی که مجلس برای کشور تصویب کرده اعتباری بالغ‌بر ۲۲۰ میلیون دلار معادل با ۸۰۰ میلیارد تومان سهم استان تهران است که برای ایجاد اشتغال در روستاها در نظر گرفته شده است و شوراها باید برای جذب این اعتبارات و رونق و آبادانی در حوزه روستا تلاش کنند.
وی با بهره‌گیری از فرمایش امام حسین(ع) گفت: خداوند به برخی از انسان‌ها عنایت می‌کند و حل مشکلات مردم را به آنها می‌سپارد، بنابراین فرصت خوبی برای شوراها ایجاد شده که باید قدر آن را بدانند و شکرگزار خداوند باشند.
مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران در خصوص اهمیت آموزش در حوزه‌های مختلف تصریح کرد: موضوع آموزش امری مهم و ارزشمند است که در کشور مغفول مانده و عمده مشکلات ما ناشی از عدم اطلاعات کافی در مورد مسایل مختلف است.
سلیمانی راد افزود: آموزش باید از خود فرد شروع شود و پس از آن به دیگران ارائه شود و امیدواریم که شوراها با اشراف کامل به قوانین بتوانند راحت‌تر به مقصود خود برسند و علاوه بر آن به افزایش اطلاعات عمومی در حوزه‌های مختلف اعم از کشاورزی، استفاده بهینه از آب، بهداشت، مشاغل خانگی و غیره در میان روستاییان بپردازند.
وی ادامه داد: لازم است که شوراها از نهادهای مختلف مانند ترویج جهاد کشاورزی، حوزه بهداشت، اداره آموزش فنی برای افزایش مهارت‌های شغلی و سایر امور در روستاها استفاده کنند و با تدوین برنامه آموزشی به ارتقای سطح علمی بپردازند.
مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران از نظارت و پیگیری امور به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات نام برد و گفت: یکی از مواردی که در بازدیدهای روستایی مطرح می‌شود مسایل مربوط به شوراها و عملکرد دهیاری‌ها است که با توجه به عنایت دولت به روستاها، باید نظارت بیشتری در این حوزه صورت گیرد.
سلیمانی راد خاطرنشان کرد: این نظارت به معنای دخالت نیست بلکه وظیفه شورا سیاست‌گذاری و نظارت در خصوص انتخاب دهیار، تصویب و حساب‌رسی بودجه و نظارت دقیق و به موقع آن است تا مسیر قانون برای امور اجرایی در حوزه دهیاری‌ها انجام شود.
وی با بیان اینکه در دو سال اخیر هیچ یک از روستاهای استان تهران تعرفه عوارض خود را به موقع تحویل ندادند اظهار داشت: لازم است در این خصوص توجه بیشتری توسط شوراهای روستا صورت گیرد.
مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران اضافه کرد: ما خوشحالیم که در دولت تدبیر و امید نگرش خاصی نسبت به روستاها وجود دارد که هم در مورد ایجاد تسهیلات و هم تزریق اعتبارات به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشهود است و همواره به دنبال آبادانی روستاها هستیم.
سلیمانی راد از درجه‌بندی دهیاری‌ها در استان خبر داد و بیان کرد: ما تلاش کردیم تا ۲۶۰ دهیاری موجود در استان تهران درجه‌بندی شود که این موضوع ابلاغ خواهد شد و باید مد نظر شوراها قرار گیرد تا بر اساس ابلاغ‌ها عمل کنند.
وی ایجاد اشتغال در روستاها را به عنوان یکی از سیاست‌های مهم کشور خواند و عنوان کرد: بحث ایجاد اشتغال در روستاها یکی از سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت است که باید از طریق رونق تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی‌، صنعت، صنایع‌دستی، گردشگری و غیره مد نظر قرار گیرد و گامی در راستای ماندگاری جمعیت در روستا و مهاجرت معکوس به روستاها باشد.
مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران در خصوص اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: ۳۰ درصد از اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده متعلق به روستاها و ۷۰ درصد برای شهرها در نظر گرفته شده است و این در حالی است که تنها هفت درصد از جمعیت استان تهران را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد و این بهترین فرصت برای روستاییان است.
سلیمانی راد ادامه داد: استفاده از فرصت‌هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده، گردشگری، جرایم و غیره فرصت خوبی است و شوراها باید آن را به سمت درآمد پایدار سوق دهند و مشاغلی با طرح‌های خوب ایجاد کنند تا موجب ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری‌ها شود.
وی در خصوص حوزه گردشگری بیان کرد: هر روستایی که مانند مرا دارای طرح گردشگری باشد می‌تواند از تسهیلات بلاعوض و یا کم‌بهره استفاده کند و شوراها موظفند تا دهیاران را ملزم به هزینه بخشی از اعتبارات در راستای ایجاد درآمد پایدار در روستا کنند و ما نیز اعتباراتی از طریق پست‌بانک و بانک سینا در اختیار آنها قرار می‌دهیم.
مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران اظهار داشت: از میزان یک و نیم میلیارد دلار تسهیلاتی که مجلس برای کشور تصویب کرده اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار معادل با ۸۰۰ میلیارد تومان سهم استان تهران است که برای ایجاد اشتغال در روستاها در نظر گرفته شده است و شوراها باید برای جذب این اعتبارات و رونق و آبادانی در حوزه روستا تلاش کنند.
سلیمانی راد از ارائه تسهیلات بانک سینا با نرخ سود هشت درصد خبر داد و گفت: این تسهیلات شامل همه بخش‌ها به جز دام و طیور می‌شود و روستاییان می‌توانند با معرفی طرح‌ها برای ایجاد اشتغال در روستا از آن بهره‌مند شوند.
وی بیان کرد: خوشبختانه تعداد ۴۰ روستا در استان تهران فارغ از معضل بیکاری هستند و امیدواریم با کمک شوراها و تسهیلاتی که در اختیار روستاها قرار می‌گیرد شاهد رونق و آبادانی روستاها باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن