دماوند سومین شهرستان مهاجرپذیر در استان تهران است/ شهرستان دماوند فاقد مرکز کارآفرینی با مجوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با بیان اینکه دماوند سومین شهرستان مهاجرپذیر استان تهران است گفت: هیچ مرکز کارآفرینی با مجوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهرستان دماوند وجود ندارد.

به گزارش تاررود، داوود روشن‌نیا در حاشیه چهارمین نشست اقتصاد مقاومتی شهرستان دماوند اظهار کرد: با توجه به ابلاغ برنامه فراگیر اشتغال در سال جاری، باید تعداد ۹۷۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شود که از این میزان، سهم استان تهران یک‌صدو ۲۶ هزار فرصت شغلی است.

وی افزود: در بحث تسهیلات در زمینه روستا، عشایری میزان پنج‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای شهرستان دماوند اعتبار وجود دارد؛ در زمینه تسهیلات اشتغال فراگیر نیز سهم استان تهران حدود سه‌هزار میلیارد تومان است، اما سقف شهرستانی مشخص نیست و فعالیت دستگاه‌های بخشی به شکلی سریع‌تر می‌تواند تسهیلات را جذب کنند.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران ادامه داد: افراد متقاضی این تسهیلات باید به سامانه کارا شامل دو گزینه اشتغال روستایی، عشایری و اشتغال فراگیر مراجعه کنند و بر اساس اولویت‌ها و رسته‌های پراشتغال درخواست تسهیلات نمایند.

روشن‌نیا خاطرنشان کرد: تفاوت این تسهیلات نسبت به سنوات گذشته این است که اولیت‌های اشتغال در زمینه روستا، عشایر و تسهیلات اشتغال فراگیر با رسته‌های پر اشتغال است که می‌تواند ملاک عمل باشد.
وی گفت: دولت در همه زمینه‌ها اعم از مشاغل‌خانگی، کارورزی فارغ‌التحصیلان، شرکت ‌تعاونی، روستا، تعاون و سایر موارد برنامه‌هایی دارد که به فراخور اعلام می‌شود؛ همچنین مشوق‌های بیمه‌ای در این میان موجب می‌شود که افراد فارغ‌التحصیل زودتر جذب بازار کار شوند.

*دماوند سومین شهرستان مهاجرپذیر استان تهران است

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در خصوص ساماندهی اتباع خارجی گفت: برنامه‌ریزی‌هایی در این خصوص صورت گرفته است که با توجه به ظرفیت موجود در شهرستان دماوند می‌توان از آن استفاده کرد؛ با توجه به اینکه دماوند سومین شهرستان مهاجرپذیر استان تهران است این امر می‌توان هم تهدید و هم فرصت باشد.

روشن‌نیا بیان کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته حدود یک‌هزار و ۲۰ نفر از طریق اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی در شهرستان دماوند مشغول به کار شدند، مشکلی که وجود دارد این است که اطلاعات اشتغال در سامانه رصد اشتغال ثبت نمی‌شود که در این نشست بر ثبت اطلاعات همه دستگاه‌ها در سامانه تاکید شد تا بتوان بر اساس آن میزان اشتغال ایجاد شده در شهرستان دماوند را مشخص کرد.

وی اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل شهرستان دماوند گردشگری، بوم‌گردی و روستاگردی است که با توجه به وضعیت مناطق شرق استان تهران، دماوند می تواند یکی از ظرفیت‌های گردشگری باشد؛ از سوی دیگر نرخ اشتغال در گردشگری بسیار بالا است که می تواند قابل توجه کارگروه اشتغال باشد و با وجود عدم شناخت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باید اطلاع‌رسانی شود.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران ادامه داد: تسهیلات اشتغال می‌تواند مکمل این امر بوده و شهرستان دماوند با توجه به ظرفیتی که در زمینه بوم‌گردی، روستاگردی و دسترسی به استان‌های مازندران و سمنان دارد می‌تواند موقعیت بسیار خوبی باشد که در زمینه محصولات باغی و جالیز نیز می‌تواند موقعیت خوبی باشد.

روشن‌نیا در خصوص شاغلان بخش خانگی عنوان کرد: این افراد بخش اعظمی از متقاضیان هستند که در صورتی که بتوانند مهارت لازم را در بازار کار داشته باشند تسهیلات به آنها پرداخت می‌شود؛ آنها پیش از ورود به بحث شاغلان خانگی آموزش‌های لازم را دیده و با توجه به تقاضای بازار اقدام به تولید و فروش می‌کنند.

وی اضافه کرد: تسهیلات مربوط به مشاغل خانگی در سال‌های گذشته پنج‌میلیون تومان بوده اما در حال حاضر می‌تواند تا سقف ۲۰ میلیون تومان اعتبار به آنها اختصاص یابد و ما با توجه به شرایط از دستگاه‌های خشی و اداری درخواست کردیم که میزان تسهیلات مورد نیاز را مشخص کنند.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که کارگزاران توسعه در مورد تمامی طرح‌ها موارد و اولویت‌های سرمایه‌گذاری را مشخص می‌کنند و در مرحله بعد به این اولویت‌ها تسهیلات پرداخت می‌شود.

روشن‌نیا با اشاره به اهمیت کارآفرینی بیان کرد: مجوز مراکز کارآفرینی توسط اداره کل تعاون و کار صادر می‌شود و با توجه به ظرفیت پهنای باند مجازی، اشتغال اینترنتی موضوعی بسیار مهم است؛ چرا که افراد به واسطه این مراکز با محیط کار آشنا شده و ایده و خلاقیت آنها بررسی می‌شود و در صورت متناسب بودن با بازار کار، از طریق این مراکز هدایت می شوند.

*شهرستان دماوند فاقد مرکز کارآفرینی با مجوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است/ شهرستان‌های پاکدشت و پردیس در سطح استان تهران دارای مرکز کارآفرینی هستند

وی از وجود فقر در زمینه کارآفرینی در استان تهران خبر داد و تصریح کرد: در سطح استان تهران تنها در شهرستان‌های پاکدشت و پردیس مرکز کارآفرینی وجود دارد و مرکز کارآفرینی با مجوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهرستان دماوند وجود ندارد؛ این پتانسیل خوبی است که اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند در آن ورود کرده و افراد دارای ایده به این مراکز هدایت می‌شوند که بازوی خوبی در راستای ایجاد اشتغال است.

مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران اشاره‌ای به تهیه اطلس ملی توسعه مشاغل روستایی داشت و تصریح کرد: با توجه به سند توسعه و آمایش سرزمین، تهیه اطلس ملی توسعه روستایی مد نظر قرار گرفته است؛ چرا که اطلاعات بازار کار ناقص است و به همین جهت دولت در برنامه فراگیر اشتغال، طراحی و راه‌اندازی سامانه اطلاعات بازار کار را مدنظر قرار داد.

روشن ادامه داد: این اطلس به منظور ایجاد اشتغال پایدار در کشور در حال تهیه است و با انجام این امر عملا مشخص می‌شود که در روستاها اولویت مشاغل چیست؛ به این ترتیب اولویت‌های هر روستا و شهرستان باید مشخص شود و از طریق شرکت‌های تعاونی و یا بخش خصوصی این خلا جبران گردد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن