دومین جشنواره غذای سالم و سنتی در شهرستان دماوند برگزار شد+تصاویر

به مناسبت هفته بسیج ملی پیشگیری و کنترل چاقی با تغذیه سالم، دومین جشنواره غذای سالم و سنتی با همت شبکه بهداشت‌ودرمان و امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان دماوند برگزار شد.

به گزارش تاررود، سعید آسیایی، رئیس شبکه بهداشت‌ودرمان شهرستان دماوند در حاشیه برگزاری جشنواره غذای سالم و سنتی اظهار کرد: موضوع تغذیه یکی از مواردی است که ارتباط مستقیمی با سلامت و بهداشت انسان دارد و متاسفانه با وجود تغییرات فرهنگی و وضعیت اجتماعی موجود، روش‌های تغذیه قدری نامناسب شده است.
وی با بیان اینکه روش تغذیه نامناسب تنها مختص کشور ما نیست بیان کرد: این امر نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا همه‌گیر شده است و از این‌رو با توجه به اهمیت موضوع، هفته‌ای با مضمون تغذیه سالم در کشور در نظر گرفته شده است.
رئیس شبکه بهداشت‌ودرمان شهرستان دماوند افزود: با توجه به اهمیت وضعیت تغذیه در سطح خانواده جشنواره تغذیه سالم با حضور رابط‌های بهداشتی که هرکدام نقش مادر را در منزل ایفا می‌کنند برگزار شد تا گامی در راستای رونق سنت‌های سلامت قدیمی برداریم.
آسیایی خاطرنشان کرد: امروز شاهد تهیه غذاهای سالم و دارای ارزش‌غذایی توسط رابطان بهداشتی شهرستان دماوند بودیم و به‌طورکلی می‌توان گفت که این شهرستان وضعیت خوبی در زمینه تغذیه نسبت به سایر نقاط کشور دارد، اما با توجه به سیر پیش‌رونده چاقی، نیاز به تلاش بیشتری در این خصوص است.
وی از ارائه آموزش‌های مستمر، تهیه بروشور، افزایش آگاهی مردم در زمینه مصرف قند، چربی و نمک و آموزش در زمینه پیشگیری از دیابت به عنوان اقدامات شبکه بهداشت‌ودرمان شهرستان دماوند در زمینه تغذیه سالم نام برد.
رئیس شبکه بهداشت‌ودرمان شهرستان دماوند نقش رژیم غذایی سالم در جامعه را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: افراد مبتلا به دیابت، رژیم غذایی مختص خود را دارند و ما به آنها کمک می‌کنیم که با استفاده از رژیم غذایی سالم عوارض دیابت را شدیدا کاهش دهند.

*تهیه ۲۵ نوع غذای بومی و سنتی در جشنواره غذای سالم در شهرستان دماوند

همچنین لیلا زعفرانی، مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان دماوند در این زمینه اظهار داشت: با توجه به قرارگیری در هفته بسیج ملی پیشگیری و کنترل چاقی با تغذیه سالم، امور بانوان فرمانداری با همکاری شبکه بهداشت‌ودرمان این شهرستان اقدام به برگزاری جشنواره غذای سالم کرد و این دومین جشنواره با این مضمون در سال جاری در شهرستان دماوند است.
وی افزود: جشنواره غذای سالم و سنتی به همت رابطان بهداشتی شهرهای کیلان، آبسرد، جیلارد و پایگاه شماره سه دماوند برگزار شد و ۳۵ نفر شرکت‌کننده اقدام به تهیه غذاهای سالم کردند که از این تعداد، ۲۵ غذا جزو غذاهای بومی و سنتی بوده و موفق به کسب امتیاز شدند و از این میان ۱۰ نفر به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شده و هدایایی به آنها اهدا شد.
مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان دماوند ارزش‌غذایی، تزئین غذا، استفاده از روغن‌های مناسب، و املاح و موادغذایی را ملاک تشخیص در زمینه انتخاب غذاها عنوان کرد.
زعفرانی تصریح کرد: همچنین جشنواره پیشین در اداره آموزش‌وپرورش شهرستان دماوند و به همت پرسنل این نهاد برگزار شد که در آن به غذاهای سنتی شهر دماوند پرداخته شده بود.
وی برگزاری این قبیل جشنواره‌ها را در جهت ارتقای سطح امنیت غذایی خانواده موثر دانست و اذعان کرد: افزایش تعداد جشنواره‌ها، نشست‌های آموزشی و ورکشاپ‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است تا خانواده‌ها بتوانند از غذاهای فست‌فود فاصله پیدا کرده و مجدد به غذاهای بومی و محلی گرایش پیدا کنند.
مشاور امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان دماوند با اشاره به نقش مهم جشنواره‌های غذای سالم در فرهنگ‌سازی افراد تاکید کرد: این غذاها با داشتن انواع موادغذایی از نظر هزینه برای خانوار به‌صرفه بوده و با توجه به افزایش شیوع دیابت، فشارخون و چاقی به ویژه در بین کودکان می‌تواند خطرات ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن