راه‌اندازی یک مرکز مشاوره ژنتیک دولتی در شهرستان دماوند/ اجرای طرح‌های پیشگیری جهت کاهش نرخ معلولیت در سطح شهرستان دماوند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند از راه‌اندازی یک مرکز مشاوره ژنتیک دولتی در شهرستان دماوند و تحت پوشش بودن یک هزار و ۵۵۹ نفر معلول برای این نهاد خبر داد.

به گزارش تاررود، حسین بی‌نیاز در نشستی با حضور جمعی از خبرنگاران شهرستان دماوند اظهار کرد: روز جهانی معولان روز به اثبات رسیدن شعار خواستن، توانستن است؛ زیرا این روز متعلق به کسانی است که علی‌رغم مشکلات جسمی، توانستند بر مشکلات خود غالب شده و توانمندی آنها بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: سازمان بهزیستی متولی پیگیری حقوق معلولان در جامعه است تا بتواند شرایطی فراهم کند که توانمندی این افراد با مشارکت‌های نهادهای اجرایی امکان‌پذیر شود.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند ادامه داد: تکریم از حقوق معلولان وظیفه‌ای بشر دوستانه است و ما نیز به تبعیت از اصول عدالت محور جمهوری اسلامی تلاش می‌کنیم که با انعکاس مشکلات و مطالبات افراد دارای معلولیت در سطح جامعه، برابرسازی فرصت‌ها را برای آنها فراهم کنیم.

*مناسب‌سازی محیط‌های شهری و اماکن و فضاهای عمومی در شهرستان دماوند مدنظر قرار دارد

بی‌نیاز خاطرنشان کرد: اقدامات مناسبی در سطح شهرستان دماوند با کمک مسئولان از سال گذشته تاکنون انجام شده که یکی از این اقدامات مناسب‌سازی محیط‌های شهری و اماکن و فضاهای عمومی بود و بر طبق مصوبات همه مراکز دولتی تابع بهزیستی شهرستان دماوند این امر را مد نظر قرار دادند.

وی بیان کرد: مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری یکی از حقوق لاینفک شهروندی است و عدالت اجتماعی زمانی صورت می‌گیرد که استفاده از فرصت‌ها برای همه افراد امکان‌پذیر باشد و خوشبختانه با همکاری فرمانداری شهرستان دماوند مصوباتی در این خصوص انجام شد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: میزان مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی در کشور بالغ‌بر ۲۰ درصد است و ما متولی حقوق مردم هستیم و مشکلات و خواسته‌های مردم را به گوش مسئولان می‌رسانیم.

بی نیاز با توجه به نرخ معلولیت شهرستان دماوند گفت: در حال حاضر تعداد یک هزار و ۵۵۹ نفر معلول تحت پوشش اداره بهزیستی در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۷۹۵ نفر مستمری‌بگیر هستند و ۷۶۴ نفر نیز از خدمات جانبی استفاده می‌کنند. *شهرستان دماوند فاقد خودروی مناسب‌سازی شده برای استفاده معلولان است

وی اضافه کرد: شهرستان دماوند فاقد خودروی مناسب‌سازی شده برای استفاده معلولان است که با همت فرمانداری مصوب شد تا بتوانیم با کمک شهرداری‌ها بحث حمل و نقل شهری را برای معلولان مورد پیگیری قرار دهیم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: طبق نشست‌های انجام شده قرار بر پرداختن همه شهرداری‌ها به صورت جداگانه در این خصوص بود که باید توجیهات فنی نیز در نظر گرفته شود؛ اما شهرهای دماوند و رودهن به صورت جداگانه به آن خواهند پرداخت هرچند که کیلان و آبسرد نیز استقبال خوبی از این موضوع داشتند.

بی‌نیاز در خصوص شورای توانبخشی مبتنی بر جامعه نیز اظهار داشت: این امر در راستای شناسایی افراد معلول در روستاها و افزایش ضریب خدمات به آنها می‌باشد بنابراین با همکاری انجمن غیردولتی و همت بخشداری مرکزی و بخشداری رودهن، اهمیت موضوع مطرح و تبیین خدمات در این خصوص انجام شد.

وی بیان کرد: همچنین بحث شورای سالمندی از دیگر مواردی است که در شهرستان دماوند مورد بررسی قرار گرفته است با توجه به قرارگیری در شیب تند سالمندی باید به فکر سالمندان باشیم تا بسترهایی فراهم شود که حضور آنها در جامعه افزایش یابد رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند گفت: سالمند کسی است که بیش از ۶۰ سال سن دارد و منظور از ساماندهی افراد سالمند بهبود روش زندگی، ارتقای کیفیت و ایجاد رضایت از زندگی از طریق ارائه خدمات بهداشتی، خدماتی و غیره است.

بی‌نیاز از به‌کارگیری نیروهای تخصصی در بحث خرید خدمت و واگذاری بخش‌های تخصصی به غیردولتی از دیگر اقدامات اداره بهزیستی در شهرستان دماوند نام برد و اظهار داشت: با توجه به نیاز توانخواهان افراد کار درمان و گفتار درمان در اداره بهزیستی مستقر شدند تا افراد خدمات مورد نیاز را از آنها دریافت کنند.

وی از برگزاری اردوی مسافرتی برای معلولان، برگزاری مسابقات مختلف در راستای خودباوری معلولان، تجلیل از معلولان موفق و بازدید از مرکز فرشتگان مهرآباد رودهن به عنوان برنامه‌های ویژه سالمندان در شهرستان دماوند نام برد و بر لزوم بازدید مسئولان از مراکزی از این دست تأکید کرد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند با بیان اینکه در سازمان بهزیستی ۱۶۹ مأموریت سازمانی برای ۳۰ گروه هدف در سطح کشور وجود دارد این امر را بیانگر مسئولیت‌پذیری سازمان بهزیستی خواند و رویکرد آن را نه تنها حمایتی بلکه پیشگیرانه و توانمندسازی قلمداد کرد.

*اجرای طرح‌های پیشگیری جهت کاهش نرخ معلولیت در سطح شهرستان دماوند

بی‌نیاز اضافه کرد: این نهاد در بحث پیشگیری دفتری به نام پیشگیری از معلولیت‌ها داریم که با اجرای طرح‌های مختلف سعی بر کاهش نرخ معلولیت در سطح شهرستان دماوند داریم و طرح تنبلی چشم، شنوایی‌سنجی، غربالگری در این زمره قرار دارند.

وی در خصوص فعالیت مراکز مشاوره ژنتیک در شهرستان دماوند گفت: در مجموع مراکز مشاوره ژنتیک به غربال‌گری می‌پردازند تا خانواده‌های معلول زا و عموم مردم در جهت جلوگیری از معلول‌زایی به آنها مراجعه کنند و از خدمات این مرکز بهره‌مند شوند که هم اکنون یک مرکز مشاوره ژنتیک به صورت دولتی در این شهرستان مشغول فعالیت است.

*اعطای وام خود اشتغالی و کارآفرینی به ۱۰ نفر از معولان شهرستان دماوند/ شناسایی ۲۱ بیمار مبتلا به اوتیسم در شهرستان دماوند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند در خصوص اشتغالزایی توانخواهان بیان کرد: خوشبختانه این نهاد برای ۱۰ نفر از توانخواهان از طریق وام خود اشتغالی و کارآفرینی ایجاد اشتغال کردیم و به طور کلی از سال گذشته تاکنون تعداد ۲۵ نفر از طریق بسته‌های حمایتی اقدام به اشتغال‌زایی کردیم.

بی نیاز پرداخت بیمه سهم خویش فرمایی به سازمان تأمین اجتماعی را از دیگر اقدامات اداره بهزیستی شهرستان دماوند برشمرد و گفت: در حال حاضر تعداد هفت نفر از تواخواهان ما از این بیمه بهره‌مند هستند.

وی مناسب‌سازی محیط‌های شهری را از وظایف شهرداری‌ها برشمرد و عنوان کرد: مناسب‌سازی داخل منازل معلولان که شامل مناسب سازی سرویس‌های بهداشتی و رمپ می‌باشد را اداره بهزیستی بر عهده دارد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند در خصوص بیماری اوتیسم تصریح کرد: در حال حاضر تعداد ۲۱ فرد مبتلا به اوتیسم در این شهرستان وجود دارد که با وجود دلایل ناشناخته این بیماری، ما موظف به ارائه آموزش‌های لازم در این خصوص هستیم.

گفتنی است که در پایان این نشست از زحمات خبرنگاران شهرستان دماوند به مناسبت هفته بهزیستی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن