صرف اینکه بگوییم انقلاب ما فرهنگی است کافی نمی‌باشد/ استمرار انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی نیازمند فرهنگ انقلابی است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه صرف اینکه بگوییم انقلاب ما فرهنگی است کافی نمی‌باشد گفت: استمرار انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی نیازمند فرهنگ انقلابی است.
به گزارش تاررود، عباسعلی کدخدایی در مراسم گرامیداشت حماسه ۹ دی در دانشگاه آزاد اسلامی دماوند اظهار کرد: قیام ۹ دی قیام پر شور مردم در مقابله با فتنه و کینه‌توزی طراحی شده از سوی دشمنان داخلی و خارجی بود.
وی با اشاره به قرارگیری در آستانه دهه فجر و پیروزی انقلاب مقدس اسلامی بیان کرد: این انقلاب با هدایت و رهبری حکیمانه امام راحل و پشتیبانی مردم در همه اقشار انقلاب اسلامی ایران به نتیجه رسید.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران نظام سیاسی جدیدی را به عنوان شجره طیبه که در جامعه شکل گرفت ایجاد کرد و تحول جدیدی را رقم زد؛ انقلاب اسلامی ما پیش از این که در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی باشد، انقلابی فرهنگی بود که بر اساس آموزه‌های اسلامی و دینی شکل گرفته بود.
کدخدایی خاطرنشان کرد: در دوران استبداد نمی‌شد کلامی در اعتراض بیان شود و همه جا تاریکی و ظلمات بود؛ اما ایثارگری‌های مردم و لطف خدا شامل حال شد و با رهبری حضرت امام(ره) ظلمات کنار گذاشته شد و به جای آن نور انقلاب اسلامی با نگاه تحول در جامعه اسلامی تابید.
وی عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران نهضتی مردمی و خودجوش بود که با تعصی به مراجع سیاسی و دینی شکل گرفت؛ تحولات دهه ۴۰ با پیشتازی روحانیت و نخبگان به رهبری حضرت امام نشان می‌هد که انقلاب ما فراتر از سایر انقلاب‌های متعارف در جوامع مختلف بود.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در شوروی و روسیه و سایر کشورها انقلاب‌هایی به وجود آمد که تحول مختصری سیسای برای تغییر نظام سیاسی ایجاد کرد و مفهوم تحول بنیادین نداشت؛ اما در کشور ما آموزه‌های دینی پایه و اساس انقلاب بود و حرکتی که شروع شد با شعار فرهنگی انسان سازی شکل گرفت.
کدخدایی با بیان اینکه هدف از شکل‌گیری انقلاب اسلامی داشتن جامعه‌ای تکامل یافته و حرکت در صراط مستقیم بود گفت: هدف حکومت اسلامی تغییر جامعه و سبک زندگی و ایجاد تحول فکری و فرهنگی بود و صرفا تغییر نظام سیاسی و اقتصادی نبود، بلکه هدف جامعه متعالی و دینی و پیدا کردن مسیر صحیح زندگی بود که در مقدمه قانون اساسی نیز به این موارد اشاره شده است.

*انقلاب اسلامی ایران انقلابی فرهنگی بود

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران انقلابی فرهنگی بود، حکومت و اقتصاد یک وسیله است و به تعبیر شهید مطهری ما اگر استقلال فرهنگی نداشته باشیم نمی‌توانیم جامعه را اداره کرده و امید به استقلال و خودکفایی داشته باشیم.
سخنگوی شورای نگهبان اذعان داشت: در انقلاب ما مراجع اجتماعی و سیاسی، روحانیت و نخبگان دانشگاهی بودند و مساجد پایگاه بود و در واقع وقایعی که از آنها درس می‌گرفتیم واقعه عاشورا به عنوان مکتب انسان‌ساز بود.
کدخدایی گفت: بعد از پیروزی انقلاب و در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، این مباحث مطرح بود که نظام دموکراتیک داشته و آزادی‌های حسب موردبیشتری داشته و عبور کنیم، اما امام(ره) نگاه دقیق‌تری داشتند و تاکید ایشان بر نظام جمهوری اسلامی بود، زیرا هدف ایشان متحول شدن جامعه بود چرا که تحول جامعه می‌تواند نظام سیاسی و اقتصاد را تغییر دهد.
وی اظهار داشت: مراجعی که به اتکای آنها مردم به صحنه آمدند حوزه‌ها، روحانیت و نخبگان دانشگاهی بودند که همچنان پس از انقلاب در این مسیر حرکت می‌کنند؛ در جنگ تحمیلی نیز غالب فرماندهان دانشجویان بودند، جنگ را مردم اداره کردند و مدیریت عالی را حضرت امام(ره) داشتند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: اثر واقعی انقلاب این بود که مردم توانستند در جنگ نابرابر با دست خالی پیروز شوند ؛ هرچند که خساراتی در این خصوص وارد شد و جوانان ارزشمندی در این راه فدا شدند اما نظام جمهوری اسلامی ایران پایدار ماند.
کدخدایی تصریح کرد: حوزه و دانشگاه دو مرجعی هستند که می‌توانند در جهت استمرار انقلاب اسلامی و شعار انسان‌سازی انقلاب اسلامی موثر باشند، دانشگاه و حوزه در خط مقدم تحولات اجتماعی و سیاسی هستند.
وی ادامه داد: در روز ۹ دی دانشگاه و دانشجویان در خط مقدم بودند و مانند واقعه جنگ مقابله می‌کردند، در فتنه ۸۸ مردم به صورت خودجوش به میدان آمدند زیرا احساس کردند که اعتقادات آنها و نظام شکل گرفته بر اساس اعتقاداتشان به خطر افتاده است؛ در واقع مکتب عاشورا در اینجا به کمک مردم آمد و درس مقاومت در برابر تهدیدات و تجاوزات خود را نشان داد.
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: مردم از آموزه‌های دینی آموختند که در صحنه حضور داشته باشند و هر جا که کیان نظام جمهوری اسلامی به خطر بیافتد مردم پیشرو هستند.

*برای استمرار انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی نیازمند فرهنگ انقلابی هستیم

کدخدایی اضافه کرد: صرف اینکه بگوییم انقلاب ما فرهنگی است کافی نمی‌باشد؛ به نظر می‌رسد این مسئله می‌تواند موجب انحراف شود که فکر کنیم انقلاب اسلامی به راه خود ادامه می‌دهد، بلکه برای استمرار انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی نیازمند فرهنگ انقلابی هستیم.
وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر به انقلابی‌گری در میان مسئولان تاکید بسیاری دارند زیرا ما نیازمند تفکر و عملکرد انقلابی هستیم که باید با فرهنگ انقلابی آن را حفط کنیم تا اگر جایی صدمه‌ای به انقلاب اسلامی وارد می‌شود آگاه باشیم و جلوی این صدمات را با درس گرفتن از فرهنگ عاشورا بگیریم.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: پس از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران متولیان فرهنگی زیادی داشتیم اما این سوال پیش می‌آید که چرا نتوانستیم آنطور که باید آثار آن را در برخی از بخش‌های جامعه ببینیم؟ به نظر می‌رسد که انسجام لازم را بین دستگاه‌های فرهنگی نداریم.
کدخدایی گفت: در جایی که سیاست و اقتصاد بر فرهنگ غلبه می‌کند باید این رابطه را برعکس کنیم و باید فرهنگ بر سیاست و اقتصاد غالب شود؛ طرح اقتصادی و سیاسی باید پیوست فرهنگی داشته باشد و باید نقش مساجد، روحانیت و دانشگاه را ببینیم و این ضرورت انسجام منطقی و پیوسته بین دستگاه‌های فرهنگی و بخش‌های مختلف است.
وی با توجه به سالروز شهادت دکتر مفتح اظهار کرد: پیوند حوزه و دانشگاه نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی بود که اوایل خوب شکل گرفت، اما رفته‌رفته قدری از آن فاصله گرفتیم که باید این فاصله حاکم شود و نباید از آموزه‌های دینی فاصله بگیریم؛ زیرا اسلام مکتب انسان‌ساز است و برای هدایت جامعه آمده و بنابراین باید در این جهت و نه در راستای آموزه‌های دیگر در سایر جوامع حرکت کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص سند ۲۰۳۰ دونگاه تصریح کرد: این طرح که از تعالیم جوامع دیگر استفاده کنیم با مخالفت جدی روبرو شد چرا که مگر ما در حوزه‌های انسان‌سازی و آموزه‌های اسلامی کمبودی داریم؟ بلکه باید به ریشه‌های غنی فرهنگ اسلامی بازگردیم.
کدخدایی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی ایران سطح دانشگاه‌ها از لحاظ فضا و تعداد دانشجویان افزایش یافته است و این از نعمت‌های جمهوری اسلامی ایران بود تاکید کرد: امام راحل سه محور اساسی نسبت به دانشگاه و مراکز آموزش عالی داشتند که یکی از آنها موضوع انسان‌سازی بود.
وی ادامه داد: حضرت امام تاکید داشتند که در آموزش پرورش و دانشگاه‌ها باید نسبت به تهذیب و تعلیم پرداخته شود، ولی متاسفانه گاها بعد پرورش و تهذیب را فراموش کرده‌ایم و اگر امام می‌فرمایند:«دانشگاه مبدا تحولات بزرگ است» منظور دانشگاهی است که انسان‌ساز است.
سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: محور دوم رسیدن به استقلال و خودکفایی کشور است؛ ما جوانان نخبه بسیاری داریم و چرا نباید بتوانیم در بسیاری از نیازها خودکفا باشیم، با وجود اینکه آمارها بیانگر پیشرفت نسبت به گذشته است اما باز هم تا نقطه مطلوب فاصله داریم.
کدخدایی عنوان کرد: استمرار انقلاب اسلامی محور سوم است و به معنای انتظاری که حضرت امام از دانشگاه دارد که باید ببینیم که آیا در دانشگاه توانستیم بر حول این سه محور حرکت کنیم یا خیر؟

*مکانیزم‌های انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران کاملا شفاف است

وی خاطرنشان کرد: دشمن همیشه در صدد تحمیل خواسته‌های نامشروع خود است و دشمنی مقطعی ندارد، از ابتدای انقلاب ناآرامی‌ها، قائله منافقان، جنگ تحمیلی، تحریم‌ها و فتنه ۸۸ و تاکنون هم ادامه دارد و در سال‌های اخیر با جسارت اعلام می‌کند که طرح‌هایی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران دارند و این‌ها اخبار آشکار است.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: وقتی می‌بینیم که دشمن رسما رجزخوانی کرده و تهدید می‌کند آیا می‌توانیم باز هم به او اعتماد کنیم؟
کدخدایی بیان کرد: در جنگ تحمیلی همه دنیا به حمایت از صدام پرداختند که جمهوری اسلامی ایران را فرو بپاشند که خوشبختانه با الطاف خداوند بزرگ نتواستند غلطی کنند؛ هرچند خسارت‌هایی وارد شد؛ اما وقتی از طریق سخت‌افزاری کاری از پیش نبردند وارد بحث نرم شدند.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام سیاسی مبتنی بر تعالیم دینی مدعی است که انتخابات مردمی و صد در صد آزاد دارد و حاضر است که آن را اثبات کند، مکانیزم‌های انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران کاملا شفاف است و مکانیزم حزبی مخفیانه ندارد که کسانی در پس پرده تصمیم‌گیری کنند.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: علی‌رغم اینکه در قانون اساسی این اجازه را داریم که در هنگام جنگ انتخابات را تعطیل کنیم که غالب کشورها هم این کار را انجام می‌دهند، اما جمهوری اسلامی ایران در دوران جنگ هم انتخابات را تعطیل نکرد که این امر از جمله افتخارات ماست.
کدخدایی تاکید کرد: دشمن تا سال ۸۸ یک روش داشت و آن این که مردم را ناامید کرده و انتخابات را نامشروع جلوه دهد که در این خصوص موفق نشد، بنابراین از راه دیگری وارد شد، فتنه ۸۸ آغاز این روش جدید بود که در انتخابات بعدی هم دشمن به دنبال ایجاد تردید در صحت برگزاری انتخابات است.
وی عنوان کرد: در انتخابات ایران در حوزه اجرایی و نظارتی مردم شاهد هستند و هیچکس نمی‌تواند تقلب کند، گرچه تخلف به عنوان کنش اجتماعی و سیاسی ممکن است صورت گیرد و قانون‌گذار جرایم آن را پیش‌بینی کرده است.
سخنگوی شورای نگهبان اذعان داشت: آنچه که در انتخابات سال ۸۸ مدعی بودیم این است که هیچ تقلبی در انتخابات صورت نگرفت که سرنوشت آن را تغییر دهد، متاسفانه افرادی که خدشه به حق رای و انتخاب مردم وارد کردند حرفی غیر از این داشتند که می‌گفتند اگر ما انتخاب نشویم انتخابات باطل است و لذا معیار و ملاک انتخاب خودشان بود.
کدخدایی ادامه داد: در آن هنگام به مدت ۲۴ ساعت نشستی برگزار شد و شورای نگهبان در هر جهت تلاش کرد که شفاف‌سازی کند که اگر تخلفی صورت گرفته بپذیرد و بررسی اسناد و بازشماری انجام دهد اما اگر نتیجه تغییر نکرد آنها نتیجه انتخابات را بپذیرند که حتی به این امر حاضر نشدند و نهایتا ۹ دی باطل‌السحر این موضوع شد و به فتنه‌ای که حق مردم را ضایع می‌کرد پایان بخشید.
وی اظهار داشت: دشمن کینه‌توز انقلاب اسلامی ساکت نمی‌نشیند و همیشه به دنبال تهدید و ایجاد مزاحمت است و ما باید آگاه باشیم و بدانیم که در چه راهی حرکت کینم و نظام جمهوری اسلامی ایران و خون شهدا در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی ایران را قدر بدانیم.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به شرایط سوریه تصریح کرد: سوریه در دولت اوباما تمام شده بود و حمله نظامی به نفع استکبار تصویب شده بود، اما مقاومت جوانان ما و هدایت مقام معظم رهبری در این جهت توانست این منطقه را به عنوان سنگری علیه رژیم صهیونیستی حفط کند.
کدخدایی یادآور شد: دشمن پس از آن، فتنه داعش و تکفیری‌ها را در منطقه ایجاد کرد اما با وجود برخی خسارات نتوانست به دلیل مقاومت، ایثارگری و فداکاری مردم به نیات پلید خود برسد.
گفتنی است که در پایان این مراسم از ۱۱ پژوهنده برتر در دانشگاه آزاد اسلامی دماوند تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن