عدم ارائه آمار دقیق از معضلات اجتماعی موجود در شهرستان دماوند/ استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ به‌منظور پژوهش در زمینه آسیب‌های اجتماعی

برگزاری مهمانی‌های مختلط در ویلاها، افزایش میزان طلاق، تکدی‌گری در شهر دماوند و ساماندهی سگ‌های ولگرد از جمله موارد مطرح‌شده در نشست کمیسیون ارتقای امنیت اجتماعی و اخلاقی شهرستان دماوند بود.

به گزارش تاررود، شاهرخ جهانشاهی، معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند در نشست کمیسیون ارتقای امنیت اجتماعی و اخلاقی شهرستان دماوند اظهار کرد: امنیت اجتماعی و اخلاقی از منظر سلبی و ایجابی بسیار مهم است و امنیت جزء نیازهای اولیه جامعه می‌باشد.

وی افزود: هدف اصلی تشکیل دولت نیز تامین امنیت همه جانبه در جامعه است؛ اما در خصوص چگونگی تامین امنیت، نگاه سنتی موجود در جامعه سخت افزارانه است؛ در حالی که در نگاه جدید بحث نرم‌افزاری مطرح شده است و باید از همه ظرفیت‌ها در این خصوص استفاده کرد.

معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند ادامه داد: نگاه سنتی معایبی دارد و نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای امروز جامعه باشد و امنیت مطلوب و پایدار را ایجاد کند، بنابراین باید از تعامل همه افراد در این زمینه استفاده کرد.

جهانشاهی خاطرنشان کرد: امروزه انواع آسیب‌ها در جامعه وجود دارد به ویژه در خصوص معضل طلاق که بر اساس نشستی که در محل استانداری تهران برگزار شد، ۱۲ درصد از طلاق‌ها در این استان به علت عدم تسلط و آشنایی والدین و فرزندان به مهارت‌های زندگی صورت می‌گیرد که این امر از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی گفت: همچنین اعتیاد به مواد مخدر از دیگر آسیب‌هایی است که هر روز به روش‌های مختلف در حال گسترش است و وظیفه این نشست برداشتن گام‌هایی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند از عدم ارائه آمار درست از معضلات موجود در شهرستان دماوند به عنوان دیگر مشکلات این شهرستان نام برد و تصریح کرد: در این خصوص استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها در خصوص پژوهش و کاربردی کردن آن به ویژه در زمینه آسیب‌های اجتماعی باید مدنظر قرار گیرد، چرا که وقتی دانشگاهی در این شهرستان وجود دارد باید نمودی از آن در جامعه وجود داشته باشد.

*برگزاری پارتی و مهمانی‌های مختلط در ویلاها از معضلات اجتماعی شهرستان دماوند است/ ایجاد ناهنجاری‌ توسط برخی از سفره‌خانه‌های سنتی در شهرستان دماوند

همچنین در ادامه این نشست محمدرضا اسماعیلی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی شهرستان دماوند اظهار داشت: با توجه به شرح وظایف نیروی انتظامی اقداماتی در راستای ارتقای امنیت اخلاقی و اجتماعی صورت گرفته است که می‌توان به طرح بازدید از سفره‌خانه‌های سنتی در حوزه دماوند اشاره کرد.

وی افزود: برخی از سفره‌خانه‌های سنتی مشکلاتی در سطح حوزه انتظامی دماوند داشتند و ناهنجاری‌هایی در این زمینه ایجاد شده بود که در پی بازدیدهای صورت گرفته تعهداتی اخذ و اقدامات مربوط به آن انجام شد.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی شهرستان دماوند از ایجاد طرح مشترک گشت‌زنی در معابر پرتردد شهر، ارائه تذکرات لسانی با استفاده از واحد بانوان و بازدید از صنوفی که متصدیان آن بعضا بانوان بدحجاب بودند به عنوان دیگر اقدامات انجام شده توسط نیروی انتطامی در شهرستان دماوند نام برد.

اسماعیلی تصریح کرد: در راستای برخورد با مشکل آلودگی صوتی و برخورد با خودروهایی که بانوان در آن کشف حجاب می‌کنند پلیس امنیت ناجا با ایجاد سیستم ناظر در مرحله اول به افراد تذکر داده و در مرحله بعد شماره خودروها در سامانه وارد می‌شود و افراد با ارسال پیامک احضار شده و خودروی آنها متوقف می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح ذوالفقار در شرق استان تهران گفت: در ماه گذشته طرح ذوالفقار در سطح شرق استان تهران با محوریت اتباع غیرمجاز، سلاح و مهمات غیرمجاز، دستگیری سارقان، برخورد با توزیع‌کنندگان مشروبات الکلی و مواد مخدر و باندهای فساد و فحشا به اجرا در آمد.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی شهرستان دماوند اضافه کرد: با توجه به اقدامات انجام شده و اختتامیه این طرح در ورامین، استان تهران عملکرد شاخصی داشته و شهرستان دماوند هم از این امتیاز بی‌نصیب نبود و اقدامات خوبی در راستای ایجاد و ارتقای امنیت اجتماعی در این شهرستان اجرا شده است.

اسماعیلی بیان کرد: در شهرستان دماوند تعداد زیادی ویلا داریم که اکثر آنها در زمستان رها می‌شوند و صاحبان آنها در روزهای آخر هفته مراجعه می‌کنند که حتی برخی از آنها نگهبان ندارند؛ برگزاری جشن‌های مختلط و پارتی از معضلات موجود در این زمینه است که باید از طریق شوراهای اسلامی شهر و روستا چاره اندیشی شده و در راستای ارتقای امنیت اجتماعی ساماندهی انجام شود.

*آمار شهرستان دماوند در زمینه طلاق در حال افزایش می‌باشد/ تاکنون اورژانس اجتماعی شهرستان دماوند ۴۳ مورد مداخله داشته است

در ادامه این نشست حسین بی‌نیاز رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند با اشاره به وظایف این نهاد در راستای ارتقای امنیت اجتماعی اظهار داشت: از جمله اقدامات اداره بهزیستی در راستای ارتقای امنیت اخلاقی و اجتماعی می‌توان به آموزش در ارتباط با مباحث پیشگیری و مداخلات به هنگام و تخصصی توسط تیم اورژانس اجتماعی اشاره کرد.

وی افزود: در بسیاری از معضلات اجتماعی مانند طلاق، شاید خانواده‌ها آموزش لازم را ندیده باشند اما اداره بهزیستی خوشبختانه تفاهم‌نامه‌ای با اداره آموزش و پرورش منعقد کرده است که به بحث آموزش مهارت‌های زندگی در دو سال آخر تحصیلی می‌پردازد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند از آموزش مهارت‌های زندگی، فرزندپروری و آموزش پیش از ازدواج به عنوان اقدامات موثر در این زمینه نام برد و گفت: علی‌رغم پایین آوردن سنین آموزش در شهرستان دماوند، حتی به مهدهای کودک ورود کردیم و اعتقاد ما بر این است که هر چه سهم آموزش را بالا ببریم سهم آسیب‌ها کاهش می یابد و عدم آموزش در مباحث مختلف موجب بروز آسیب‌ می‌شود.

بی‌نیاز افزود: دفتر آسیب‌های اجتماعی چندین فعالیت دارد که یکی از آنها مداخله در زمان بحران و طلاق است و متاسفانه آمار شهرستان دماوند در زمینه طلاق رو به افزایش است.

وی در خصوص اقدامات اورژانس اجتماعی در شهرستان دماوند بیان کرد: از زمان افتتاح اورژانس اجتماعی اقداماتی در بحث جلوگیری از کودک‌آزاری، سالمند آزاری، فرزند آزاری، خودکشی، فرار از منزل، کودکان خیابانی، کودک متولد شده از مادر معتاد و غیره داشتیم که در مجموع ۴۳ مورد مداخله در سطح این شهرستان صورت گرفت.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند از ساماندهی و پیگیری‌های لازم در ارتباط با موضوعات مذکور را در زمره فعالیت‌های اورژانس اجتماعی برشمرد و اذعان داشت: ارائه خدمات سیار، ورود به مدارس برای آشنایی با اورژانس اجتماعی، استقرار در ۱۱ نقطه آسیب‌خیز و مناطق پرتردد در سطح شهرستان دماوند و ارائه آموزش به افراد از دیگر اقدامات واحد اورژانس اجتماعی اداره بهزیستی شهرستان دماوند بوده است.

*۷۰ درصد از متکدیان شهر دماوند اتباع خارجی هستند

همچنین در ادامه این نشست عباس صفری، شهردار دماوند با اشاره به برخی از موارد تهدیدکننده اجتماعی اظهار داشت: وجود متکدیان، حاشیه‌نشینی، سگ‌های ولگرد، بیکاری و اعتیاد از جمله موارد تهدیدکننده در شهر است.

وی افزود: متکدیان تحت‌پوشش کمیته امداد هستند اما با این وجود شهرداری همچنان با آن‌ها مواجه است و بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان در بحث درمان، آتش‌سوزی اجاره و غیره کمک می‌کند؛ اما برخی موارد به عنوان عادت و رسم فرهنگی در جامعه تبدیل شده و افرادی با وجود داشتن کار تقاضای کمک می‌کنند.

شهردار دماوند تاکید کرد: در جمع‌آوری پیشین متکدیان شهر دماوند، ۷۰ درصد از آنها اتباع خارجی بودند و این سوال پیش می‌آید که چرا باید ۷۰ درصد متکدی خارجی وجود داشته باشد؟ همچنین ۳۰ درصد از آنها ایرانی بودند که تعدادی از آنها تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و تعدادی از حوزه خیران و شهرداری استفاده می‌کنند و شاید بتوان گفت که شهرداری عملکرد قوی‌تری نسبت به کمیته امداد دارد.

صفری با اشاره به نشست اخیر با استاندار تهران گفت: استاندار تهران گفت که در تبریز شهری عاری از متکدی وجود دارد و موسسه خیریه‌ای تاسیس شده که همه خیران و نهادها از این طریق کمک‌رسانی می‌کنند.

وی ادامه داد: مزایای این طرح این است که اولا افراد مراجعه کننده پس از انجام تحقیق در زمینه مستحق بودن از کمک‌ها بهره‌مند می‌شود و ثانیا علاوه بر جلوگیری از سواستفاده‌ها، از آشفتگی سیما و منظر شهرها جلوگیری می‌شود.

شهردار دماوند با بیان اینکه میزان سرقت در ماه‌های محرم و رمضان کاهش می‌یابد تصریح کرد: این امر به دلیل نذورات و اطعام است و می توان گفت برخی معضلات این‌چنینی با رقم‌های بسیار اندک جمع‌آوری می‌شود.

*دماوند یکی از امن‌ترین شهرهای استان تهران است

صفری اضافه کرد: در شهر دماوند سرقت‌های کلان وجود ندارد و این شهر یکی از امن‌ترین شهرهای استان تهران است؛ بسیاری از سرقت‌ها توسط افراد غیربومی اتفاق می‌افتد و تعداد سارقان بومی در زندان کم است.

وی خاطرنشان کرد: این امر در خصوص حاشیه‌نشینی نیز صدق می‌کند و می‌توان گفت که حاشیه نشینی در افراد غیر بومی ۹۰ درصد است.

*بسیاری از واحدهای مسکن مهر دماوند خالی است/ شهر دماوند دارای ۲ منطقه حاشیه‌نشین است

شهردار دماوند با اشاره به موضوع حاشیه‌نشینی در شهر دماوند گفت: مسکن مهر دماوند در راستای جلوگیری از برخی معضلات ساخته شد اما هنوز بسیاری از واحدهای آن خالی است که این امر بیانگر این است که رشد جمعیت در دماوند به اندازه‌ای نیست که نیاز به فضای حاشیه‌نشین داشته باشیم.

صفری خاطرنشان کرد: در فیروزکوه نیز مسکن مهر خالی از سکنه است و هزینه ملی، منابع و نیروی انسانی در آنجا صرف شده اما مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی از وجود دو فضای حاشیه‌نشین در شهر دماوند خبر داد و بیان کرد: در خصوص حاشیه‌نشینی دو فضای آلوده در دماوند داریم که باید در آنجا گشت مستقر باشد و نظارت و ساماندهی شود؛ چرا که هر شخص عادی به عنوان شهروند برای دریافت انشعاب و خدمات ساختمانی باید پروسه چندین ماهه را طی کند در حالی که در منطقه حاشیه‌نشین به سرعت این امر انجام می‌شود.

شهردار دماوند در خصوص جمع‌آوری سگ‌های ولگرد اظهار داشت: اتلاف سگ‌های ولگرد امکان پذیر نیست و انجمن‌های حفظ حقوق حیوانات در این خصوص تشکیل شد و چقدر بدفرهنگی است که حقوق انسان و حیوان را در کنار هم قرار دهیم، بنابراین وارد حوزه زنده‌گیری شدیم.

صفری تاکید کرد: در خصوص جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سال‌های گذشته ماهانه ۳۰۰ قلاده در دماوند جمع‌آوری می‌شد در حالی که هم‌اکنون ۱۵۰ قلاده در هر هفته جمع‌آوری می‌شود که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: این گمان وجود دارد که به دلیل درنظرگرفتن فضای مورد تاسیس برای نگهداری سگ‌های ولگرد در دماوند، آنها را از جاهای دیگر منتقل می‌کنند و این امر باید مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

*اختصاص یک هکتار زمین در منطقه گندک دماوند جهت جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های ولگرد

شهردار دماوند از انتهای کار در خصوص جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد خبر داد و عنوان کرد: با توجه به دریافت اعتبار از استان تهران، در منطقه گندک با محصور کردن یک هکتار زمین و خرید کانکس به شکل قانون مدار به این موضوع می‌پردازیم.

صفری از اموری چون برپایی نمایشگاه کتاب ،چاپ کتاب، همکاری با سپاه در اجرای امور فرهنگی به عنوان اقدامات فرهنگی این نهاد نام برد و اذعان داشت: نقش رسانه ملی در خصوص معضلات اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین بیکاری قوی‌ترین معضلی است که بسیاری مشکلات دیگر را در پی دارد که باید با انجام ریشه‌یابی به آنها پرداخت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن