مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس شهرستان دماوند برگزار شد

به مناسبت بزرگداشت پدافند غیرعامل، مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس شهرستان دماوند با حضور دستگاه‌های امدادی و خدمت رسان برگزار شد.
به گزارش تاررود، شاهرخ جهانشاهی معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند در حاشیه مانور ویژه پدافند غیرعامل در هنرستان دکتر حسابی دماوند اظهار کرد: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری موضوع مصون‌سازی کشور در مقابل تهدیدات و اقدامات غیر نظامی و پیشگیرانه در مقابل هرگونه تهدیداتی که ممکن است کشور با آن مواجه شود مطرح است.
وی افزود: با توجه به فناوری‌های مختلف در بحث سلاح‌ها و سایر موارد، فشارهایی به کشور وارد می‌شود که از جمله آن می‌توان به جنگ اقتصادی اشاره کرد که این جنگ نظامی نیست و فشارهایی به کشور از طریق نهادهای بین‌المللی علیه ایران مانند سایبری، بانک‌ها، موسسات بزرگ و وزارت نفت وارد کرده و کارهایی انجام می‌دهند تا سیستم را مختل کنند.
معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند ادامه داد: این موارد در مراکزی که از حساسیت بالا برخوردارند یا موسسات زیر بنایی می‌تواند تنش ایجاد کند و حتی تحرکات اخیر در زمینه شورش مردم علیه نظام تهدیداتی است که توسط نظام استکباری بر علیه ایران انجام می‌شود.
جهانشاهی اضافه کرد: به این ترتیب در سال ۸۲ مقام معظم رهبری بحث پدافند غیر عامل را مطرح کردند و مصون‌سازی کشور به گونه ای نیست که در مقطعی متوقف شود بلکه به صورت همیشگی باید انجام شود و بحثی پیشگیرانه از هرگونه خطر و تهدید به ویژه در خصوص نیروی انسانی، تجهیزات و زیرساخت‌های موجود است.
وی خاطرنشان کرد: بحث پدافند غیرعامل مربوط به همه کشورهای دنیا است که به تبع آن ما نیز در کشورمان این اقدامات را داریم تا شاهد کمترین آسیب و تهدید برای کشور باشیم و همه باید در این زمینه به ویژه مراکز حساس فعالیت داشته باشند.
معاون سیاسی و انتظانی فرمانداری شهرستان دماوند با اشاره به جمعیت دانش‌آموزی موجود در این شهرستان بیان کرد: یکی از نکات بسیار مهم در بحث پدافند غیرعامل، بحث آموزش است که باید به دانش‌آموزان ارائه شود و تاکید ما آموزش در زمینه‌های مختلف در خصوص تهدیداتی است که می‌تواند جامعه را با مشکل مواجه کند.

*مشارکت ۱۸ نیروی دانش‌آموزی در مانور زلزله در هنرستان دکتر حسابی دماوند
همچنین در ادامه محمد بدری معاون جمعیت هلال احمر شهرستان دماوند اظهار کرد: ارگان‌هایی که در بحث پدافند غیرعامل و حوادث غیرمترقبه درگیر می‌شوند شامل اداره راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی، هلال احمر، اورژانس، مدیریت بحران فرمانداری، آتش‌نشانی، هلال احمر و ادارات خدمات‌رسانی چون آب، برق و گاز هستند.
وی افزود: ما همه ساله به کرات در مناسبت‌های مختلف اقدام به برگزاری مانور در مدارس شهرستان دماوند به جهت آشنا شدن دانش‌آموزان با آموزش‌ها می‌کنیم که می‌تواند تاثیر به‌سزایی در آنها داشته باشد تا در صورت مواجه با حادثه خود را نجات دهند و ارگان‌ها را بهتر بشناسند.
معاون جمعیت سازمان هلال احمر شهرستان دماوند ادامه داد: امروز شاهد برگزاری چهارمین مانور در این شهرستان هستیم که هر مانوری در شرایط مختلف انجام می‌شود و امروز مختص به اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند بود.
بدری در خصوص فیلم‌نامه این مانور بیان کرد: سناریوی این مانور رانش زمین در هنرستان دکتر حسابی بود که موجب ایجاد اختلال در شریان‌های آب، برق و گاز بود و درب‌های ورودی امکان انتقال مصدومان را نداشتند که به این ترتیب ارگان‌های خدمات‌رسان ورود پیدا کرده و به ایجاد امنیت پرداختند.
وی اضافه کرد: در این خصوص شریان‌های منتهی به مدرسه توسط ادارت خدمات‌رسان قطع شد تا از گسترش حوادث جلوگیری شود و پس از آن شاهد ورود نیروهای آتش‌نشان برای جلوگیری از حوادث احتمالی و ورود نیروهای هلال احمر از مسیرهای مختلف بودیم.
معاون جمعیت هلال احمر شهرستان دماوند بیان کرد: نیروهای هلال احمر به وسیله ترول مصدوم را به صورت هوایی خارج کردند و در کنار آنها نیز نیروی انتظامی موجب برقراری امنیت شد.
بدری از حضور ۱۸ نیروی دانش‌آموز در این مانور خبر داد و گفت: در این خصوص سه تیم به مکان انجام مانور اعزام شدند و ما این امکان را داریم که در صورت وقوع حادثه با آن مقابله کنیم.
وی اظهار داشت: جامعه ایمن مستلزم آموزش است و بنابر این به همه افراد به صورت داوطلبانه آموزش ارائه می‌شود و در این راستا یکی از طرح‌های اجرایی در شهرستان دماوند طرح خادم به عنوان خانواده آماده در مقابل مخاطرات است.
معاون جمعیت هلال احمر شهرستان دماوند عنوان کرد: این مانور در باب آشنایی جزئی دانش‌آموزان در مواجه به مخاطرات است تا در صورت علاقه در کلاس‌های ما حضور یافته و از آموزش‌های بیشتری بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن