مراسم تجلیل از آتش‌نشانان شهرداری دماوند برگزار شد+تصاویر

مراسم تجلیل از آتش‌نشانان شهر دماوند به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان در مراسمی با حضور مسئولان برگزار شد.
به گزارش تاررود، حسین میرزا ملکی، مسئول آتش نشانی شهر دماوند ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان، از سیر نزولی حوادث آتش‌سوزی خبر داد و اظهار کرد: با توجه به عملکرد یک‌ساله واحد آتش‌نشانی و اطلاع‌رسانی همکاران در جهت آموزش در مدارس و ادارات، تقریبا با ۲۰ درصد کاهش در زمینه آتش‌سوزی در دماوند مواجه بودیم.
وی افزود: با این وجود به دلیل گستردگی جمعیت، تعداد آتش‌نشانان و این مطلب که این ایستگاه به عنوان تنها ایستگاه در محدوده شهری است این موضع قدری نگران‌کننده است.
مسئول آتش نشانی شهر دماوند ادامه داد: ما تا پایان روز ۲۱ مهرماه سال جاری شاهد بروز ۲۴۷ مورد آتش‌سوزی بودیم که قسمت اعظم آن مربوط به ۷۳ مورد آتش‌سوزی باغ‌ها و مزارع و ۷۷ مورد ساختمان‌های مسکونی و تجاری بود.
میرزاملکی خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیکی به دو شاهراه اصلی در شمال و جنوب شهر دماوند، ۴۷ مورد حادثه نیز در خصوص وسایل نقلیه ایجاد شد اما در مابقی موارد شاهد سیر نزولی بودیم که از این دست می‌توان به وقوع چهار حادثه آسانسور از ابتدای سال جاری تاکنون نام برد در حالی که از پایان مهر سال گذشته تا پایان سال ۹۵ شاهد بروز هشت سانحه دز این خصوص بودم.
وی با اشاره به حضور آتش‌نشانان پیشکسوت در این مراسم گفت: این افراد با لباس آتش‌نشان در این مراسم حضور یافتند که بیانگر این مطلب است که خود را سرباز می‌دانند و ما نیز از تجربیات آنها استفاده می‌کنیم.
مسئول آتش نشانی شهر دماوند در خصوص مشکلات موجود در حوزه خدمات‌رسانی تصریح کرد: متاسفانه ما با دوگانگی میان سازمان امداد و نجات ،شهرداری‌ها و استانداری مواجهیم، چرا که سازمان دهیاری و استانداری ما را مجاب به خدمت‌رسانی در محدوده شهری و شهرداری نموده در حالی که سازمان امداد و نجات این موضوع را نقض کرده است.
میرزاملکی اضافه کرد: بر اساس نامه شهرداری و استانداری وظیفه خدمات‌رسانی در محدوده برون‌شهری بر عهده سازمان امداد و نجات و هلال احمر است اما به دلیل نبود وسایل امدادرسانی این امر توسط آتش‌نشانی انجام می‌شود.
وی تاکید کرد: آتش‌نشانی واحدی خدماتی و عملیاتی است که به دور از هرگونه تعصب قومی و نژادی در طی سال به صورت مداوم و شبانه‌روزی به مدت هفت هزار و ۸۶۰ ساعت تحت نظر شهرداری آماده خدمت‌رسانی است و ما اگر بخواهیم به موارد قانونی مذکور پایبند باشیم باید به شعار آتش‌نشانی بی‌تفاوت باشیم اما همچنان به ارائه خدمت می‌پردازیم.
مسئول آتش نشانی شهر دماوند بیان کرد: در نشستی که با حضور نیروی انتظامی انجام شد نماینده دادستان صراحتا اعلام کرد که اگر آتش‌نشانی به فاصله ۵۰ متر خارج از محدوده شهر در حال انجام عملیات باشد و در داخل شهر اتفاقی رخ دهد، به دلیل دیر رسیدن به محل حادثه باید پاسخگو باشد.
میرزا ملکی ادامه داد: دهیاری‌ها تا دورترین فاصله روستاها موظفند خود را تجهیز کنند در حالی که تن به این کار نمی‌دهند و با وجود هزینه‌های بالای استفاده از ماشین‌آلات نیمه‌سنگین برای آتش‌نشانی، سازمان دهیاری به صورت رایگان آن را در اختیار دهیاری‌ها قرار می‌دهد.
وی با تاکید بر ایجاد ایستگاه‌های مشترک عنوان کرد: وجود ایستگاه‌های مشترک در بین محدوده شهرها از موارد ضروری است و ما در مسیر دماوند تا ایوانکی هیچ وسیله امدادرسانی به مصدومان نداریم، حتی در صورت بروز حادثه در آبسرد تا فیروزکوه تا زمان رسیدن نیرو زمان زیادی به طول می‌انجامد.
مسئول آتش‌نشانی شهر دماوند از وجود مشکلات در حوزه دهیاری مرا به عنوان بیشترین مشکلات نام برد و گفت: متاسفانه در این حوزه با بروز حادثه نیروهای آتش‌نشانی به دلیل صعب‌العبور بودن دچار مشکل می‌شوند و یا ماشین‌آلات ما با مشکل مواجه می‌شوند که این امر برای ما علاوه بر زمان‌بر بودن هزینه‌ بسیاری نیز در بر دارد.
*احداث ایستگاه آتش‌نشانی منطقه مشاء دماوند در مراحل پایانی قرار دارد/ وجود یک حوزه آتش‌نشانی در منطقه گیلاوند براساس میزان جمعیت ضروری است/ توسعه ۹۰ درصدی شبکه معابر در سطح شهر دماوند
همچنین در ادامه عباس صفری شهردار دماوند ضمن گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان در آغاز جنگ تحمیلی و شهدای حادثه پلاسکو اظهار داشت: نام‌گذاری روز آتش‌نشان و ایمنی با هدف نهادینه شدن موضوع ایمنی انجام شده و این امر به همراه آموزش بسیار مورد اهمیت است، چرا که در اختیار داشتن تجهیزات بدون آموزش فایده‌ای ندارد.
وی افزود: ما توقع داریم اگر در این زمینه نیاز به برگزاری کلاس‌های آموزشی است مد نظر قرار گیرد و این آموز‌ش‌ها به دیگران انتقال یابد تاهرکدام از آتش‌نشانان به عنوان یک کارشناس بتوانند به آموزش بپردازند.
شهردار دماوند بیان کرد: شهر دماوند نسبت به سال‌های گذشته از لحاظ ترافیک، احداث ساختمان‌های بلندمرتبه و غیره بسیار تغییر کرده است و این امر بیانگر این مطلب است که ما باید خود را همگام با این تغییرات در حوزه‌های مختلف اعم از آموزش‌، امکانات و قدرت بدنی به روز کنیم.
صفری ادامه داد: این موضوع در خصوص برخی از بخش‌ها انجام شده و با انعکاس ضعف‌ها رسیدگی لازم صورت گرفته است، برخی از قسمت‌ها نیز احتیاج به زمان و تامین اعتبار دارد که باید در مدت کوتاهی انجام شود.
وی در خصوص احداث ایستگاه آتش‌نشانی در منطقه مشاء تصریح کرد: این پروژه در مراحل پایانی قرار دارد و امیدواریم با تامین نیرو راه‌اندازی شود، همچنین با توجه به قدیمی بودن بنا، طراحی ساختمان در قسمت پیشین بر اساس استاندارها و قابلیت‌های مورد نیاز مد نظر قرار گرفت.
شهردار دماوند با اشاره به میزان جمعیت منطقه گیلاوند و همچنین ترددهای جاده‌ای، وجود یک حوزه آتش‌نشانی در این منطقه را از ضروریات برشمرد.
صفری از توسعه ۹۰ درصدی شبکه معابر در سطح شهر خبر داد و گفت: شهرداری دماوند روندی قوی را در پیش گرفته و در حوزه توسعه معابر، فضای سبز و فضای عمومی تقریبا در نقطه قوی قرار دارد و در بسیاری از فضاهای عمومی مانند پمپ‌بنزین، ترمینال و فضاسازی قسمت بیرون مسجد جامع ورود کرده است.
وی ادامه داد: شهرداری نگاه خوبی به حوزه‌های مختلف دارد که آتش‌نشانی یکی از این حوزه‌ها است، زیرا اگر جان یک شهروند در حادثه‌ای به خطر افتاده و یا صدمه و خسارتی ببیند جبران آن بسیار سخت است.
شهردار دماوند اضافه کرد: موارد مذکور به معنای اهمیت حوزه آتش‌نشانی است و به همین دلیل ما درخواست نگاه قوی‌تر از لحاظ انضباط، آموزش، ساماندهی نیروها، تجهیزات و تاسیسات داریم و با تاکید بر این موضوع، اعتبار قابل ملاحظه‌تری در خصوص بودجه سال آینده به آن اختصاص یابد.
صفری عنوان کرد: شاید سایر حوزه‌ها کمتر با مخاطرات روبه رو باشند در حالی که آتش‌نشانان در عملیات‌ها با ۱۲ خطر اعم از افتادگی، برق‌گرفتگی و مصدومیت مواجه می‌شوند بنابر این تجهیزات، آموزش، توانمندی‌ها و آمادگی افراد مورد توجه قرار دارد.
وی در خصوص خرید تجهیزات برای ایستگاه آتش‌نشانی دماوند گفت: سازمان آتش‌نشانی یکی از سازمان های مهم در شهرداری است و اقدام به تهیه بسیاری از تجهیزات لازم در این خصوص کرده است که یکی از این موارد مشارکت شهرداری در خصوص پرداخت ۲۰ درصدی در خرید یکی از تجهیزات است که این ۲۰ درصد برابر با ۸۰۰ میلیون تومان می‌باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن