مستأجران اماکن اوقافی شهرستان دماوند در تجدید قراردادهای خود به موقع اقدام کنند/ برخی از افراد آگاهانه و یا غیرعمد بر روی عدم وقف املاک پافشاری نکنند/ ۹۰ درصد از موقوفات شهرستان دماوند مربوط به عزاداری سیدالشهدا (ع) است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند با بیان اینکه مستأجران اماکن اوقافی این شهرستان در تجدید قراردادهای خود به موقع اقدام کنند، گفت: بیشترین هزینه‌های فرهنگی در شهرستان دماوند مربوط به ایام ماه محرم است.
به گزارش تاررود، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد اشرفی ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) با اشاره به برنامه‌های انجام‌شده طی پنج ماه اخیر در شهرستان دماوند اظهار کرد: یکی از طرح‌های انجام‌شده در سال جاری، طرح آرامش بهاری بود که در هشت امامزاده در این شهرستان به آموزش‌های قرآنی، فرهنگی و اخلاقی به مسافران نوروزی اجرایی پرداخت.
وی در خصوص برنامه‌های خدماتی انجام‌ شده در بقعه امامزاده هاشم(ع) دماوند خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک امامزاده هاشم(ع) در این شهرستان، اکیپ‌های آتش نشانی، اورژانس، هلال‌احمر، نیروی انتظامی، پلیس راهور، کلانتری و سایر گروه‌های خدمات‌رسان در ایام نوروز در این مکان حضور یافته و تا اواخر فروردین‌ماه نیز استقرار داشتند و به ارائه خدمت به مسافران نوروزی می‌پرداختند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند از طرح نشاط معنوی به عنوان دیگر برنامه‌های این نهاد با همکاری مبلغانی از قم به مدت ۴۵ روز و همچنین ویژه‌برنامه ضیافت الهی به همراه اطعام دو هزار نفر در هشت امامزاده در سطح شهرستان دماوند در طول ماه مبارک رمضان خبر داد.
اشرفی ادامه داد: خوشبختانه این نهاد علاوه بر ارائه فعالیت‌های فرهنگی توانسته است به ۲۵۰ میلیون نفر در هیئت‌های مذهبی کمک نقدی کند.
وی در خصوص تجلیل از امامزادگان در دهه کرامت تصریح کرد: سال گذشته با حضور آیت‌الله جوادی آملی مراسمی در این راستا در محله احمد آباد دماوند برگزار شد، اما در سال جاری این مراسم در امامزاده هاشم(ع) دماوند با حضور آیت‌الله بوشهری و همراهی و اطعام سه هزار نفر برپا گردید.
*بیشترین هزینه‌های فرهنگی در شهرستان دماوند مربوط به ایام ماه محرم است
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند اشاره‌ای نیز به برگزاری چهلمین دوره از مسابقات قرآنی در شهرستان دماوند داشت و تاکید کرد: متأسفانه در این دوره منتخبی برای استان تهران از این شهرستان نداشتیم به این منظور برنامه‌ریزی‌هایی در خصوص برگزاری کلاس‌های ویژه تجوید، قرائت و حفظ قرآن در نظر گرفته‌ایم که افراد مستعد می‌توانند دراین خصوص ثبت‌نام کنند.
اشرفی از برگزاری محافل انس با قرآن از دیگر برنامه‌های اجرایی شده در شهرستان دماوند نام برد و در خصوص برنامه‌ریزی‌های ویژه محرم اظهار داشت: بیشترین هزینه‌های فرهنگی در این شهرستان مربوط به ماه محرم است و با وجود اینکه مردم بانی برپایی مراسم‌های عزاداری‌ها هستند اما این نهاد نیز حامی ‌آنها بوده و همچنین برگزاری همایش قرآنی با حضور ائمه جماعات و قرای بین‌المللی از جمله برنامه‌های ما می‌باشد.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد از موقوفات مربوط به عزاداری سیدالشهدا (ع) است، تصریح کرد: ما در این ماه بر اساس وقف‌نامه‌ها عمل کرده و علاوه بر آن به اجرای همایش‌های عاشورایی، زینبی، حماسه بزرگ عاشورا و حمایت از هیئت‌های عزاداری می‌پردازیم.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند ضمن بررسی برخی مسائل حقوقی در خصوص تجدید قراردادهای مستأجران اماکن اوقافی تأکید کرد: متأسفانه در برخی مواقع ما شاهد عدم بروزرسانی قراردادهای مذکور از سوی مستأجران هستیم و این موضوع به‌صورت پرونده باهدف استیفای حقوق به مراجع قانونی ارجاع داده می‌شود.
اشرفی ادامه داد: این افراد باید در نظر داشته باشند که ما امانت‌دار اهل‌بیت (ع) هستیم و تعدی به این اموال به معنای بی‌احترامی به شخصیت والای اهل‌بیت (ع) است و شهرستان دماوند این پتانسیل را دارد که در امر احیای موقوفات پیشرو باشد.
*سنددار بودن ۶۰۰ موقوفه در سطح شهرستان دماوند/ مالکیت ۱۰۰ هکتار از اراضی موقوفات در روستای بیدک دماوند تثبیت شد
وی اضافه کرد: به‌عنوان‌ نمونه موقوفه‌ای در بیدک به مساحت ۱۰۰ هکتار به جهت استیفای حقوقی به مدت ۱۰ سال مورد بررسی قرار داشت و سر آخر به وقفیات بازگشت؛ بنابراین شایسته است که افراد آگاهانه و یا غیرعمد بر روی عدم وقف املاک پافشاری نکنند و به قیامت پیش رو بیندیشند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند از سنددار بودن ۶۰۰ موقوفه در سطح این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: از تعداد ۸۵۰ مورد وقفی در این شهرستان تعداد ۶۰۰ موقوفه دارای سند است و مابقی آن باید باهمت و همکاری هیئت‌امنا مورد پیگیری قرار گیرد، همچنین اگر افرادی از وجود وقفیات اطلاع دارند باید به اداره اوقاف اطلاع دهند تا به موقوفات افزوده شود.
اشرفی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در طول سه سال گذشته تعداد ۱۵ وقف جدید به موقوفات شهرستان دماوند افزوده شد که در زمره فرهنگی و تبلیغاتی قرار دارد و ما از واقفان آنها تشکر می‌کنیم.
وی ضمن تشکر از همکاری مسئولان شهرستان دماوند تاکید کرد: ما قدردان زحمات وهمکاری‌های شهرداری‌ها هستیم و امیدواریم که با تعریف کاربری‌های مناسب موجبات ارزش‌افزوده بهتر را فراهم کنند.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن