نبود مکان مناسب برای نگهداری از آثار ارزشمند تاریخی در شهرستان دماوند/ ساختمان موقت نگهداری آثار تاریخی در منطقه چشمه‌اعلاء دماوند با حکم مقامات قضایی بازپس‌گیری شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند از نبود مکان مناسب برای نگهداری از آثار ارزشمند تاریخی در شهرستان دماوند خبر داد و گفت: ساختمان موقت نگهداری آثار تاریخی در منطقه چشمه‌اعلاء امروز با حکم مقامات قضایی بازپس‌گیری شد.
به گزارش تاررود، شهرام شریفی با اشاره به نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی با ارزش در یک ساختمانی واقع در منطقه چشمه‌اعلاء شهر دماوند اظهار کرد: در طول ۱۰ سال گذشته، آثار تاریخی با ارزش این شهرستان در چند اتاق یک ساختمان در منطقه گردشگری چشمه‌اعلاء نگهداری می‌گردید، اما در حال حاضر، این زمین به مساحت پنج هزار متر مربع با صدور حکم خلع‌ید از سوی مقامات قضایی، اشیاء تاریخی از آن ساختمان خارج گردید.
وی افزود: حدود سه هزار قطعه اشیاء نفیس و سالم مربوط به اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند، به علت نبود موزه در این شهرستان در موزه تهران، موزه ملی ایران و مکان‌های امن نگهداری می‌شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند ادامه داد: اشیاء خارج شده از محل مذکور شامل کوزه، سفال، استخوان انسان، ابزار تاریخی و نیز ضریح قدیمی آستان امامزاده عبدالله (ع) آیینه‌ورزان هستند.
شریفی خاطرنشان کرد: این مکان قبلاً توسط اداره مسکن و شهرسازی در اختیار اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند قرار گرفته بود، اما به علت عدم اجرای یک طرح گردشگری، نهاد مذکور اقدام به بازپس‌گیری زمین با حکم قضایی کرد.
وی تأکید کرد: متأسفانه با وجود درخواست مهلت با هدف جابه‌جایی اشیاء تاریخی شهرستان دماوند از منطقه چشمه‌اعلاء توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری، امروز این آثار با ارزش در راستای اجرای حکم قضایی از محل مذکور خارج گردید.
گفتنی است این قطعه زمین در هفت سال گذشته در منطقه چشمه اعلاء دماوند با هدف اجرای طرح گردشگری به یک شرکت واگذار شده بود که به دلیل اجرایی نشدن آن، زمین مجدداً در اختیار اداره مسکن و شهرسازی قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن