نجات ۵۲۰ نفر از خطر مرگ در برف و کولاک سال گذشته گردنه مبارک آباد آبعلی/ متأسفانه هنوز اقدامات ایمنی برای محور بهمن‌گیر هزار انجام نشده است

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان دماوند از نجات ۵۲۰ نفر از خطر مرگ در برف و کولاک سال گذشته گردنه مبارک آباد آبعلی خبر داد و گفت: متأسفانه هنوز اقدامات ایمنی برای محور بهمن‌گیر هزار در این محدوده انجام نشده است.

به گزارش تاررود، سعید طاهری در همایش نقش مساجد در مدیریت بحران شرق استان تهران که با حضور جمعی از خادمان مساجد و مسئولان در محل مسجد جامع دماوند برگزار شد با اشاره به کولاک زمستان سال گذشته در این شهرستان اظهار داشت: در آن سال گذشته دمای هوا در جاده فیروزکوه از سمت سه راه رودهن زیر ۱۹ درجه و در آبعلی منفی ۲۵ درجه بود.

وی افزود: در جاده فیروزکوه نقاط پرخطر جاده‌ای وجود دارد اما در منطقه آبعلی علاوه بر این موضوع شاهد وجود نقاط کوهستانی و بهمن‌خیز هستیم و بر این اساس در زمان کولاک و بهمن سال گذشته نیروهای داوطلب وارد عمل شدند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان دماوند ادامه داد: متأسفانه جاده هراز وضعیت نامناسبی به لحاظ سرما و کولاک داشت و راهداری و پلیس‌راه نمی‌توانستند عملیات خود را انجام دهد و در این زمان مدیریت بحران و جمعیت هلال‌احمر وارد عمل شده و ۵۲۰ نفر از افرادی که در خطر مرگ بودند را نجات داده و به راهدارخانه آبعلی و شرکت نفت منتقل کرد.

طاهری بیان کرد: پس از آن با حضور در محور فیروزکوه به ساماندهی شرایط پرداختیم و به تدریج جاده بازگشایی شد و این در حالی بود که در داخل شهر نیاز مبرم به پتو و کنسرو بود که خوشبختانه مساجد همکاری خوبی در زمینه اسکان افراد داشتند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی افراد با وجود داشتن امکاناتی مانند زنجیر چرخ روش استفاده از آن را نمی‌دانند و همچنین باید توجه ویژه‌ای به هواشناسی و توصیه‌های پلیس داشته باشند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان دماوند از حفظ خونسردی، هماهنگی با مدیریت بحران شهرستان، به همراه داشتن امکانات و تجهیزات لازم، جذب و به‌کارگیری جوانان در خصوص آموزش کمک‌های اولیه به عنوان نکاتی که در هنگام کولاک باید در نظر گرفته شود نام برد.

*محور دماوند – فیروزکوه محدوده چناران فاقد راهداری و محلی برای اسکان مسافران است/ متأسفانه هنوز اقدامات ایمنی برای گردنه مبارک آباد آبعلی انجام نشده است

طاهری اظهار داشت: متأسفانه محور چناران فاقد راهداری و محلی برای اسکان است و تنها مسجد چناران در این مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرد که لازم است هماهنگی بیشتری در این خصوص وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: شناسایی نقاط پرخطر شهرستان دماوند و درمان آنها بسیار مهم است و متأسفانه هنوز اقدامی در منطقه‌ای که در سال گذشته در محور هزار با بهمن روبرو شد صورت نگرفته است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان دماوند تصریح کرد: ما با بزرگترین گسل در این شهرستان مواجه هستیم و باید ببینیم که اگر زلزله تخریبی به وقوع بپیوندد ما چه امکاناتی برای خدمت‌رسانی داریم؛ زیرا در این صورت مطمئناً پایتخت نیز با تخریب مواجه می‌شود و ما باید با اموری چون بازآموزی آموزش امداد به فکر چاره باشیم.

طاهری گفت: سال گذشته در محور فیروزکوه با مه‌آلود شدن هوا شاهد بروز تصادفات زنجیره‌ای بودیم، بنابراین در صورت نامساعد بودن هوا مساجد باید آماده همکاری باشند زیرا در زمان بحران، مساجد مرکز فرماندهی شهری هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن