نخستین همایش فرهنگی، ورزشی و تفریحی افراد کم‌توان ذهنی ID استان تهران برگزار شد

نخستین همایش یک‌روزه فرهنگی، ورزشی و تفریحی افراد کم‌توان ذهنی ID استان تهران به میزبانی شهرستان دماوند برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تاررود، عباس باغستانی، رئیس انجمن ورزش‌های ID در حاشیه برگزاری نخستین همایش یک‌روزه فرهنگی، ورزشی و تفریحی افراد کم‌توان ذهنی ID استان تهران به میزبانی شهرستان دماوند اظهار کرد: طبق محاسبه جامعه جهانی، معلولان ذهنی شامل بچه‌های مرزی، اختلالات رفتاری، آموزش‌پذیر، آسیب‌پذیر، اوتیسم و سندروم بین ۲ تا ۳ درصد هستند که تعداد این افراد در سازمان بهزیستی حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر است.

وی افزود: در حال حاضر این افراد کمتر در جامعه دیده شده‌اند و بیشتر در کنج خانه و مراکز توانبخشی به سر می‌برند. رئیس انجمن ورزش‌های ID ادامه داد: ما معتقدیم که این افراد می‌توانند در جامعه حضور داشته باشند و لازمه ایجاد اشتغال برای این افراد فرهنگ‌سازی است.

باغستانی خاطرنشان کرد: هزینه درمانی این افراد بسیار بالاست، برای مثال هزینه درمان یک فرد مبتلا به سندروم بین ۱ تا ۳ میلیون تومان است و تامین آن نیاز به مشارکت مردم دارد.

وی برگزاری این‌گونه برنامه‌های تفریحی را اقدامی موثر در راستای ایجاد نشاط در این افراد خواند و تاکید کرد: معلولان ذهنی از نظر ذهنیت مانند کودکان ۶ تا ۱۵ سال هستند و نحوه برخورد با آن‌ها باید متناسب با شرایط ایشان باشد. رئیس انجمن ورزش‌های ID نقش استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و شوراهای اسلامی را در خصوص کمک به این قشر در راستای به دست‌آوردن جایگاه فدراسیونی بسیار مهم عنوان کرد.

*شرکت ۴۵۰ نفر در همایش فرهنگی، ورزشی و تفریحی افراد کم‌توان ذهنی ID

معصومه عامری، مسئول هئیت ورزش‌های ID استان تهران و فدراسیون جامعه معلولان شهرستان‌های استان تهران در حاشیه این همایش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود اظهار کرد: حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار نفر معلول ذهنی در استان تهران وجود دارد که حدود ۸۰ هزار نفر از این تعداد ساکن تهران و چهار هزار نفر نیز در شهرری ساکن هستند.

وی با اشاره به حضور ۴۵۰ نفر در همایش فرهنگی، ورزشی و تفریحی افراد کم‌توان ذهنی ID در شهرستان دماوند، تصریح کرد: این همایش با حضور مبتلایان به اوتیسم، سندروم دان، بچه‌های مرزی و اختلالات رفتاری به میزبانی شهرستان دماوند برگزار شد و هئیت ورزشی جانبازان و معلولان و هیئت تیراندازی این شهرستان برنامه‌های مفرحی برای آن‌ها تدارک دیدند.

سید کمال سادات، مسئول هیئت جانبازان و معلولان شهرستان دماوند در حاشیه این همایش اظهار کرد: حدود ۱۵۰ جانباز و معلول در این شهرستان عضو هئیت جانبازان و معلولان هستند و در رشته‌هایی مانند فوتبال، والیبال نشسته، کوهنوردی و ورزش همگانی فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: این همایش اولین حرکت ورزشی در شهرستان دماوند بوده است و شرکت‌کنندگان از منطقه گردشگری تیزآب نیز دیدن کردند.

مسئول هیئت جانبازان و معلولان شهرستان دماوند در خصوص خدمات ورزشی به جامعه جانبازان و معلولان در این شهرستان بیان کرد: رشته‌های مختلفی برای استفاده این افراد وجود دارد و با توجه به شروع فعالیت، به تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود، اما با کمک مسئولان می‌توانیم شاهد شکوفایی هرچه بیشتر استعداد این افراد در شهرستان دماوند باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن