همایش مشاوره‌ای انجمن اولیاء و مربیان مدارس شهرستان دماوند برگزار شد

همایش مشاوره‌ای انجمن اولیاء و مربیان مدارس شهرستان دماوند با حضور مسئولان و کارشناس مشاور رسانه ملی در سالن قدسیه اداره آموزش و پرورش این شهرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تاررود، مهرداد پورفتحی، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند در همایش مشاوره‌ای روسای انجمن اولیا و نماینده معلمان اظهار کرد: آموزش به‌عنوان محور توسعه در هر کشوری به شمار می‌رود و ما نیز به‌عنوان متولیان امور آموزشی در این شهرستان در قدم اول اقدام به برگزاری این نشست کردیم. وی افزود: هدف اصلی در خصوص برپایی این همایش آگاه‌سازی افکار عمومی، تغییر نگرش نسبت به آموزش و پرورش و تقویت روحیه مشارکت در میان مردم است؛ چراکه متأسفانه بیشتر خانواده‌ها در صورت دعوت به مدارس با محوریت آموزش خانواده رغبت نشان نمی‌دهند.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند ادامه داد: برنامه امروز پیرامون ارائه اطلاعات در خصوص موقعیت، فضا و رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دعوت از کارشناس تعلیم و تربیت در خصوص ارائه مشاوره به اولیای دانش‌آموزان است.

پورفتحی خاطرنشان کرد: در حال حاضر گروه‌های هدف ما اولیا، دانش آموزان و معلمان مدارس هستند و هدف ما ارائه توضیحات تخصصی با موضوع آسیب‌های اجتماعی موجود در فضاهای اجتماعی است.

وی از برگزاری مشاوره با حضور مشاوران متخصص در زمینه‌های مختلف به‌صورت هفته‌ای به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اداره آموزش و پرورش شهرستان دماوند خبر داد و تصریح کرد: امروزه آسیب‌های اجتماعی موجود در فضای مجازی موجب سردرگمی اولیا و ایجاد تشویش برای آن‌ها شده است که امیدواریم افراد بتوانند از این طریق آگاهانه به این موضوع بپردازند.

در ادامه این نشست، کوروش رومیانی رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران به اهمیت موضوع مشاوره در خانواده‌ها پرداخت و توضیح داد: با توجه به موقعیت و اقلیم شهرستان دماوند در خصوص جذب توریست، ایجاد مرکز مشاوره خانواده و ارائه خدمات تخصصی به افراد از ضروریات به شمار می‌رود.

وی با اشاره آسیب‌های اجتماعی اخیر در سطح کشور تأکید کرد: عدم استفاده افراد از مراکز مشاوره و سبک سنتی مدارس در این خصوص بسیار مؤثر است، زیرا متأسفانه خانواده‌ها نسبت به امور مشاوره بی‌حوصلگی به خرج می‌دهند و این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز بروز آسیب‌های جدی در آینده شود.

رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بیان کرد: نقش انفعالی افراد درزمینه ارتقای دانش نیز از دیگر موارد زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی است، هرچند که رسانه ملی نیز تنها با پوشش اخبار جنگ و بمب‌گذاری و مواردی ازاین‌دست، نقش نشاط و شادی را در بین مردم کمرنگ‌تر ساخته و تشویش اذهان، والدین را از هدایت فرزندان در زمینه‌های مختلف غافل می‌کند.

مهدی اسماعیل تبار، کارشناس مشاور رسانه ملی با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی در دنیای امروز اظهار کرد: عدم توازن رشد کیفیت فضای مجازی با دانش کاربران این حوزه، مهم‌ترین معضل در خصوص سایبر به شمار می‌رود.

وی افزود: باوجود رشد کیفی و کمی اپراتورهای مختلف، مهارت خانواده‌ها در این خصوص پیشرفت چشمگیری نداشته است و بسیاری از چالش‌ها و پرونده‌های حقوقی نیز به دلیل عدم سواد رسانه‌ای ایجاد می‌شود.

کارشناس مشاور رسانه ملی ادامه داد: در سالیان گذشته اینترنت نسل اول به‌صورت ثابت در اختیار کاربران قرار داشت اما در دنیای کنونی اینترنت همراه هرلحظه در اختیار کاربر است و این امر نظارت بر فرزندان را قدری سخت‌تر می‌کند.

اسماعیل تبار خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید بدانند که نیاز فرزندانشان در دنیای مجازی چیست و از چه جنبه‌هایی در این خصوص استفاده می‌کنند؛ زیرا اگر والدین ندانند که دوستان فرزندانشان در دنیای مجازی چه کسانی هستند و یا حتی والدین دنیای پنهان داشته باشند، این امر زمینه رفتارهای ناهنجار را فراهم می‌کند.

وی تأکید کرد: در واقع می‌توان گفت که خطرناک‌ترین سرقت در دنیای امروز، سرقت احساسات است و اگر اکسیژن احساسی بر فضای خانواده حاکم نباشد شبیخون آرامش در خانواده ایجاد می‌شود.

کارشناس مشاور رسانه ملی در خصوص نظارت والدین به فرزندان در دنیای مجازی تصریح کرد: والدین باید نظارت همه‌جانبه‌ای به فعالیت فرزندانشان در سایبر داشته باشند و این در حالی است که باید در این میان حس رفاقت در خانواده را مورد توجه قرار دهند.

اسماعیل تبار توضیح داد: به‌این‌ترتیب والدین باید با ایجاد محیط صمیمی و به‌دور از بازپرسی به‌صورت دست‌گیرانه در کنار فرزندانشان قرار گیرند و درک متقابلی از این موضوع داشته باشند.

وی ادامه داد: تعاریف متعددی در فرایند رشد توسط دانشمندان مطرح دنیا ارائه شده است اما مسلماً آنچه که افراد در هفت سال آغاز زندگی می‌آموزند مبنا و شالوده تربیت در بزرگ‌سالی است.

کارشناس مشاور رسانه ملی با توجه به آسیب‌های اجتماعی اخیر در کشور در حوزه مسائل جنسی توضیح داد: فضاهای مجازی حریم‌ها را می‌شکنند و در صورت عدم سواد کافی در این حوزه بسیار تهدیدکننده است؛ بنابراین شکنندگی بچه‌ها مکانیزم دفاعی آن‌ها را تهدید می‌کند.

اسماعیل تبار تأکید کرد: همان‌گونه که ما اجازه ورود افراد بیگانه را به منزل خود نمی‌دهیم، به همان صورت نیز نباید اجازه ورود بیگانگان به فضای مجازی شخصی خود و خانواده را بدهیم، بنا بر این تنها راهکار در این زمینه استراتژی اسلامی، مقاومت نرم و افزایش اطلاعات در این حوزه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن