ورود ۵۰ هزار فقره پرونده قضایی در ماه به شورای حل اختلاف استان تهران/ پدیده طلاق در جامعه امروزی روبه رشد است/ راه‌اندازی سیستم ثنا در دادگستری به منظور آسان‌سازی امور خدمت‌رسانی به مردم

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران از ورود ۵۰ هزار فقره پرونده قضایی در ماه به شورای حل اختلاف استان تهران و راه‌اندازی سیستم ثنا در دادگستری به منظور آسان‌سازی امور خدمت‌رسانی به مردم خبر داد.
به گزارش تاررود، نشست هم‌اندیشی شوراهای حل اختلاف شرق و شمال استان تهران با حضور معاون قضایی رئیس‌کل دادگستری و رئیس کل شوراهای حل اختلاف استان تهران به میزبانی شهرستان دماوند برگزار شد.
عباسعلی دریانی در حاشیه این نشست هم اندیشی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود اظهار کرد: شورای حل اختلاف با توجه به قانون جدید جایگاه شایسته‌ای پیدا کرده است و ورود ۵۰ هزار فقره پرونده در ماه و ۶۰۰ هزار پرونده در سال به شورای حل اختلاف استان تهران نشان‌دهنده اثرات ارزشمند این نهاد به‌عنوان بازوی توانمند دادگستری است.
وی افزود: همچنین اصلاح ذات‌البین در مقیاس ۷۰ هزار پرونده و ایجاد سازش بین ۱۴۰ هزار نفر در سال و استمرار آنها مشکلات بسیاری در اجرا توسط مجریان اجرای احکام به وجود می‌آورد که ‌ترمیم و تقویت واحدهای اجرای احکام و به‌کارگیری بهینه از توانمندی همکاران به کمک این نهاد نوپا با عنوان شورای حل اختلاف انجام می‌شود.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران ادامه داد: به این منظور همایش‌ها و گردهمایی به‌صورت منطقه‌ای در استان تهران برگزار شد و درنتیجه مدیران تصمیم‌گیر در سطح کشور و استان به این نتیجه رسیدند که این طرح به‌عنوان پایلوت در این استان و پس از آن در کشور به منصه ظهور برسد.
دریانی خاطرنشان کرد: در این خصوص برنامه‌های آموزشی، اجرایی و نهادینه کردن سیستم‌ها و اجرای دقیق احکام مدنظر است و شهرستان دماوند به دلیل میانه بودن و دارا بودن مدیریت و پتانسیل مناسب در این خصوص انتخاب شد و از شرق و شمال تهران در این همایش شرکت کردند.
وی تصریح کرد: امروز رؤسای دادگستری‌ها و شوراهای حل اختلاف گرد هم آمدند و بابیان برخی مطالب به نتایج خوبی رسیدیم و این به‌عنوان نمایش اراده عملی کارگزاران شوراهای حل اختلاف در استان تهران به شمار می‌رود.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران گفت: ازجمله نتایج حاصل از برگزاری این همایش می‌توان به کوتاه شدن زمان اجرای احکام، سرعت بخشی در اجرای احکام ساماندهی و مدیریت قضایی، اداری و اجرایی در بحث اجرای احکام، آموزش بهینه و روزآمد شدن سیستم شورای حل اختلاف اشاره کرد.
دریانی با تأکید بر لزوم آموزش شیوه‌های نوین در این نهاد اظهار داشت: بر اساس قانون اخیرالتصویب در شورای حل اختلاف برخی وظایف این نهاد شامل رسیدگی به پرونده‌های دعاوی مالی تا سقف ۲۰ میلیون تومان، اموال منقوله، دعاوی مرتبط با نفقه، مهریه و جهیزیه و مطالباتی حول این محورها می‌شود.
وی اضافه کرد: همچنین دو ماده دیگر نیز توسط قانون‌گذار در راستای روان‌سازی سیستم و کمک به دستگاه‌های قضایی ارائه شده است که بر این اساس شوراها در خصوص پرونده‌های اصلاح ذات‌البین ورود کرده و پرونده را با سازش به محکمه باز می‌گردانند.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران بیان کرد: در حال حاضر دادگاه‌ها شلوغی خاص خود را دارند و به دلیل افزایش مشکلات در میان مردم مراجعه به دادگستری بسیار افزایش یافته است به این جهت شوراها سعی در خلوت کردن دادگاه‌ها، سهولت دسترسی مردم به قضات، اصلاح ذات‌البین و جلوگیری از پرونده‌های جدید را دارند.
دریانی ادامه داد: در این راستا علاوه بر اجرای حکم به‌عنوان وظیفه ذاتی شوراها، واحد نرم‌افزاری صلح و سازش می‌تواند در کنار واحد سخت‌افزاری قرار گیرد.
وی در خصوص پرونده‌های طلاق تأکید کرد: با توجه به اینکه پدیده طلاق رو به رشد است اما به دلیل متغیر بودن میزان پرونده نمی‌توان آمار دقیقی از آن ارائه کرد، در این میان اقدامات قوه قضاییه در باب شوراها و مهار پرونده‌های طلاق بسیار مهم و مؤثر بوده است.
رئیس شوراهای حل اختلاف استان تهران اضافه کرد: ما آمادگی پذیرش زوجینی که تصمیم به جدایی دارند را داریم تا بتوانیم در جهت اصلاح ذات البین از طریق ان‌جی‌او کمک کنیم و افراد می‌توانند در این خصوص به شوراهای حل اختلاف مراجعه کنند.
دریانی با اشاره به فعالیت ۵۷۰ شورای حل اختلاف در استان تهران تصریح کرد: ۴۳۲ شعبه شهری رأی در سطح استان تهران و ۱۸۰ شورای متغیر صلحی در دادسراها و مراجع قضایی در این استان باهدف صلح و سازش مستقرند و با داشتن سه عضو اصلی و اعضای علی‌البدل به این امر کمک می‌کنند.
وی از راه‌اندازی سیستم ثنا در دادگستری‌ها خبر داد و بیان کرد: این سیستم و راه‌اندازی سیستم ثنا گامی در راستای آسان‌سازی امور و خدمت به مردم است و موجب ثبت ابلاغات و جلوگیری از اعاده اوراق می‌شود.
گفتنی است در پایان این نشست ریاست شوراهای حل اختلاف استان تهران با آیت الله جوادی آملی در محله احمدآباد دماوند دیدار کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن