پیشرفت ۷۰ درصدی در زمینه زه‌کشی و ساماندهی آب‌های سطحی در شهر دماوند/ اجرای طرح فاضلاب شهری بهترین گزینه برای جلوگیری از آلودگی چاه‌های آب شرب است

شهردار دماوند با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی دماوند در زمینه ساماندهی آّ‌ب‌های سطحی گفت: عملیاتی شدن بحث فاضلاب شهری بهترین گزینه در راستای جلوگیری از نفوذ آلودگی به چاه‌های آب شرب است.

به گزارش تاررود، عباس صفری در حاشیه نشست حقوق شهروندی شهرستان دماوند اظهار کرد: بیشتر ساختمان‌هایی که در دماوند احداث می‌شوند دارای فاضلاب جذبی هستند و با توجه به اینکه چاه‌های آب شرب دماوند در نقاط مختلف شهر از جمله رودخانه تار پراکنده است، اگر تعداد چاه‌های جذبی زیاد شود آلودگی به آب نفوذ پیدا می‌کند.

وی افزود: عملیاتی شدن بحث فاضلاب شهری بهترین گزینه در این خصوص است، اما تا تحقق این امر الزام استفاده ساختمان‌های نوساز از سپتیک بسیار در این زمینه موثر است که این امر در مورد کشتارگاه نیز اجرایی گردید.

شهردار دماوند در خصوص موضوع زه‌کشی و ساماندهی آبهای سطحی بیان کرد: آب‌های سطحی از شهرک‌های بالادست بلوار بعثت به صورت زه‌کشی به این بلوار منتقل می‌شود؛ همچنین آب‌ها از بلوار شهید بهشتی، بلوار بعثت و شهرک‌های زیردست، به‌صورت زه‌کشی به بلوار آیت‌الله خامنه‌ای منتقل می‌شد که در نهایت حجم قابل‌توجهی از آب‌های سطحی به این بلوار منتهی می‌شود.

صفری ادامه داد: معضلات زیادی در این خصوص وجود داشت اما با وجود تمهیدات اتخاذ شده با روش فاضلابی، قسمت شمالی بلوار بعثت به قسمت جنوبی متصل شد و در بلوار خامنه‌ای نیز به طول ۷۰۰ مترمربع از پل شلمبه تا نقطه بحرانی نگین پیش رفت.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون لوله‌گذاری‌ها در این خصوص انجام و اتصالات در نقاط مشخص ایجاد شده است؛ همچنین در سال آینده نیز اعتباری در نظر گرفته شده است که اقدامات لازم تا محدوده مسجدالرضا نیز صورت گیرد.

شهردار دماوند از تخصیص اعتبار استانی در زمینه ساماندهی آب‌های سطحی در دماوند خبر داد و تاکید کرد: به دلیل اهمیت این پروژه اعتباری از سوی استان در نظر گرفته شده است، اما به طور کلی می‌توان گفت که شاهد پیشرفت ۷۰ درصدی در زمینه پروژه زه‌کشی و ساماندهی آب‌های سطحی بودیم.

صفری گفت: با توجه به اینکه توپوگرافی دماوند در این خصوص به سمت رودخانه است، اگر بتوانیم این امر را در کل شهر تسری دهیم می توان گفت که شاهد توسعه‌یافتگی قوی در دماوند خواهیم بود.

وی با اشاره به برخی مشکلات در میدان شهدا«جهاد» تصریح کرد: میدان شهدا مدل ترافیکی شده است و موضوعاتی مانند بزرگ‌کردن میدان به جهت تسهیل در تردد، نصب چراغ‌راهنمایی، ایجاد راست‌گرد از سمت مرکز شهر، تغییر ایستگاه تاکسی از مواردی بود که در آن اجرایی شد.

شهردار دماوند عنوان کرد: خوشبختانه بلوار بعثت ساماندهی و تکمیل شده است و به صورت هم‌زمان دو پل عابرپیاده نیز در آن نصب گردید؛ اما ورودی فرهنگیان نقطه بحرانی است که تمهیداتی در این خصوص با هدف نصب پل‌هوایی اندیشیده شده است.

صفری با اشاره به ساماندهی مینی‌بوس‌های برون‌شهری و تاکسی‌ها از دوراهی گیلاوند در راستای حل مشکلات ترافیکی بیان کرد: علاوه بر این امر، قسمت زیرین پمپ‌بنزین گیلاوند با مجوز شورای شهر مورد توجه قرار خواهد گرفت؛ همچنین با استفاده از بخش خصوصی ایجاد پارکینگ طبقاتی در بلوار شهید بهشتی و خرید ملکی متعلق به مخابرات دماوند از اقدامات بسیار موثر در راستای ساماندهی شهری است.

وی با بیان اینکه بر اساس استاندار جهانی سرانه فضای سبز به ازای هر نفر ۲۵/۵ مترمربع و در دماوند این میزان ۳۶/۵ مترمربع است اذعان داشت: فضای سبز شهرک آویشن اگر به عنوان فضای گردشگری تکمیل شود در دست شهروندان قرار خواهد گرفت؛ همچنین درختکاری در منطقه چشمه‌اعلا و درختکاری در منطقه شبلی به مساحت ۱۰هکتار از دیگر اقدامات در این زمینه بوده است.

شهردار دماوند بیان کرد: حجم درختکاری در شهر دماوند زیاد است و نکته قابل توجه در این زمینه، عدم محاسبه فضای باغ‌ها در سرانه فضای سبز دماوند است؛ چرا که تعداد پارک‌های ایجاد شده در این شهر زیاد است و همچنان به گسترش آن خواهیم پرداخت زیرا تسهلات بودجه ای خوبی در این خصوص دیده شده است.

صفری از ایجاد پارک در ورودی شهر از سمت غرب، درختکاری در خیابان تندگویان، رفوژ بلوار ورودی شهر و درختکاری در مساحت حدود ۸ هکتار در این قسمت، تحویل پارک ۳۰ هکتاری از اداره منابع‌طبیعی و بازگشایی بلوار امام حسین(ع) و درختکاری در آن به عنوان اقدامات شهرداری دماوند در زمینه ایجاد فضای سبز نام برد.

وی با اشاره به عدم اجرایی شدن ایجاد پارک و فضای سبز در مشاء گفت: تصمیم ما بر ایجاد پارک در منطقه مشاء بود که متاسفانه نتوانستیم زمینی در این خصوص پیدا کنیم؛ اما در حوزه محلی دماوند قصد داریم که زمینی که قبلا متعلق به دادگستری بود را گرفته و بتوانیم اقدام به ایجاد پارک در آن کنیم.

شهردار دماوند به اهمیت موضوع سیما و منظر شهری پرداخت و خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از تابلوهای مغازه‌ها که در پیاده‌روها نصب شده است، دید بصری نامناسبی به ویژه در شب برای افراد ایجاد می‌کند جمع‌آوری آنها و انتقال به سردر مغازه‌ها در دستور کار است.

صفری اظهار داشت: نصب پارکومتر در بلوار آیت‌الله خامنه‌ای نیز از دیگر موضوعات حوزه ترافیکی است که به شورای ترافیک استان ارسال شده که در صورت تصویب اجرایی خواهد شد؛ همچنین قصد داریم که با مشارکت اهالی، اقدام به پیاده‌رو سازی در این بلوار کنیم.

وی همچنین در خصوص ایجاد تقاطع غیرهم‌سطح در ورودی دماوند تصریح کرد: به دلیل هزینه‌بر بودن این پروژه، ایجاد و بهبود راه‌های دسترسی مردم در شهر، آسفالت و جدول گذاری مورد توجه قرار گرفت تا حدودی خواست مردم مرتفع شود و پس از آن به این پروژه بپردازیم.

شهردار دماوند ادامه داد: بر اساس نشست استانی قرار بر نامه‌نگاری با حوزه استان و اخذ تائیده و ردیف اعتباری شده است و در این خصوص هرچه بتوانیم بحث سرمایه‌گذاری در شهر را رونق دهیم، از درآمد ناپایدار متکی به ساخت‌وساز نجات می‌یابیم.

صفری همچنین از ایجاد شرکتی به عنوان توسعه عمران در شهر دماوند خبر داد و بیان کرد: ایجاد شرکت توسعه عمران از موارد در دستور کار است که به این تزتیب همه شهروندان بتوانند سهام‌دار این شرکت باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن