پیش‌بینی برداشت ۱۳ هزار تن گردو از باغ‌های شهرستان دماوند/ برداشت ۳ هزار و ۷۰۰ تن محصول آلبالو و گیلاس در سال جاری

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند از پیش‌بینی برداشت ۱۳ هزار تن گردو از باغ‌های شهرستان دماوند در چند روز اخیر خبر داد و گفت: به طورکلی امسال حدود ۳ هزار و ۷۰۰ تن محصول آلبالو و گیلاس از باغ‌های شهرستان دماوند برداشت شد.

به گزارش تاررود، هادی طهرانی‌پور در گفتگویی اظهار کرد: امسال با پیگیری‌های معاونت برنامه‌ریزی فرماندای، اعتباری بالغ‌بر ۳۶ میلیارد و ۵۷۰ میلیون تومان به این نهاد تخصیص یافت که در نظر داریم اقداماتی همچون تهیه طرح‌های تأمین و انتقال آب کشاورزی، احیا و مرمت و لایروبی، بخش ترویج و آموزش کشاورزی، افزایش تولید محصولات باغی و زراعی، مبارزه با آفات همگانی به منظور تولید محصول سالم، بهبود و توسعه آبزی پروری، افزایش تولیدات دامی، احداث کانال‌های آبیاری و انتقال آب و همچنین احداث مجتمع گلخانه‌ای صورت گیرد.

وی ادامه داد: اعتبار تخصیص یافته نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد رشد داشته است که با توجه به میزان تخصیص، طرح‌های پیش بینی شده اجرا می‌گردد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در خصوص میزان برداشت محصولات باغ‌ها در سال جاری، گفت: سطح باغات در شهرستان حدود ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار بوده که از این مقدار ۶ هزار و ۸۰۰ هکتار مربوط به باغ سیب درختی است که در سال گذشته تولید سیب به ۲۴۵ هزار تن رسید.

طهرانی‌پور افزود: متوسط تولید سیب در ایران ۱۶ تن است در حالی که متوسط تولید سیب در دماوند ۳۵ تن است که از لحاظ کیفی و کمی سطح خوبی قرار دارد و به دیگر کشورها نیز صادر می‌کنیم؛ برداشت سیب درختی در دماوند عمدتاً در سه منطقه جابان، سربندان و خسروان متمرکز است.

وی در ادامه عنوان کرد: تمام باغات شهرستان زیر نظر شبکه پیش‌آگاهی و مراقبت از محصولات زراعی قرار دارد که توسط بخش خصوصی و دولتی از نظر کنترل بیماری پایش می‌شوند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در ادامه به بیان میزان برداشت دیگر محصولات کشاورزی اشاره و خاطرنشان کرد: شهرستان دماوند علاوه بر تولید سیب، محصولات دیگری همچون هلو، شلیل، گیلاس و آلبالو دارد.

این مقام مسئول در خصوص افزایش یا کاهش برداشت محصولات نسبت به سال گذشته اظهار کرد: آلبالو، گیلاس و گردو امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ دردصد افزایش داشتیم اما در مورد سیب درختی به دلیل میزان بارش در سال زراعی، پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۵ تا ۲۰ دردصد کاهش محصول داشته باشیم.

وی به شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی اشاره کرد و گفت: شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با استفاده از ابزارهای نوین از جمله تله‌های فرمونی، اقدام به تعیین زمان مناسب مبارزه با آفات و بیماری‌ها در باغ‌ها و مزارع این شهرستان می‌کند که هم‌اکنون تمام محصولات زراعی و باغی شهرستان تحت پوشش این شبکه قرار گرفته است.

وی کنترل آفات و بیماری‌ها در طرح مدیریت تلفیقی، کاهش مصرف سموم، کاهش هزینه‌های کشاورزان، باغداران و بهره‌برداران و تحویل محصول سالم به مصرف‌کننده از مهم‌ترین مزایای طرح شبکه مراقبت برشمرد.

طهرانی‌پور بیان کرد: در سال زراعی جاری در سطح ۳ هزار هکتار، مبارزه با ملخ بومی و در سطح ۵۰۰ هکتار پروب برداری و مبارزه با جوندگان، ۴ هزار هکتار باغ دیده بانی و مراقبت و بیش از ۹ هزار هکتار از باغات سیب، هلو و گیلاس … تحت پوشش شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این طرح به منظور ارتقای بهره‌وری در بخش کشاورزی این شهرستان عملیاتی شده است، تصریح کرد: زمان دقیق مبارزه با آفات و بیماری‌ها از طریق این شبکه مشخص می‌شود و در قالب پیش‌آگاهی از طریق حفظ نباتات و کلینیک های گیاه پزشکی در اختیار کشاورزان و باغداران این شهرستان قرار می‌گیرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن