پیش‌بینی برداشت ۲۲۸۰ تن گیلاس و آلبالو از ۳۸۰ هکتار اراضی باغی شهرستان دماوند/ اختصاص بیش از ۳ میلیارد تومان اعتبار بخش کشاورزی شهرستان دماوند در سال جاری

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند از پیش بینی برداشت بیش از ۲ تن  گیلاس و آلبالو از ۳۸۰ هکتار از اراضی باغی و اختصاص بیش از ۳ میلیارد تومان اعتبار بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش تاررود، هادی تهرانی‌پور با اشاره به فرارسیدن فصل برداشت محصول گیلاس و آلبالو و اقدامات اداره جهاد کشاورزی در شهرستان دماوند اظهار کرد: در حال حاضر ۳۸۰ هکتار از اراضی شهرستان دماوند زیر کشت گیلاس است که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال جاری، بالغ‌بر دو هزار و ۲۸۰ تن برداشت محصول خواهیم داشت.

*ایجاد شبکه مراقبت و پیش آگاهی به منظور پایش وضعیت آفات در ۶۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی شهرستان دماوند

وی افزود: از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند، ایجاد شبکه مراقبت و پیش آگاهی به منظور پایش وضعیت آفات باغ‌ها و مزارع کشاورزی در سطح ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند ادامه داد: این امر توسط بخش‌های دولتی و خصوصی عقد قرارداد شده است و شامل صدور اطلاعیه، تله گذاری و مشاوره نسخه‌نویسی می‌باشد که امیدواریم با همکاری بهره‌برداران در خصوص کنترل آفات و بیماری‌های این شهرستان در بخش کشاورزی مفید باشد.

*اجرای طرح پیشگیری از آلودگی در ۱۹ روستای بخش مرکزی دماوند و رودهن/  مبارزه با آفت ملخ بومی البرز در ۲۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دماوند

تهرانی‌پور از طرح پیشگیری از آلودگی آب رودخانه‌ها در اراضی زراعی و باغی بخش مرکزی دماوند و رودهن خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح در ۱۹ روستای شهرستان دماوند با ایجاد ۱۰ مانیتورینگ در حال اجراست؛همچنین توزیع کود و سم بیولوژیک و برپایی کلاس‌های آموزشی برای بهره‌برداران به صورت رایگان، از دیگر اقدامات در این خصوص می‌باشد.

وی تأکید کرد: شهرستان دماوند ازجمله شهرستان‌هایی است که باوجود ملخ‌ها به‌ویژه ملخ بومی البرز به‌عنوان آفت همگانی مواجه است که در سال جاری مبارزه با این آفت در سطح دو هزار و ۲۰۰ هکتار و به‌صورت دیده‌بانی در چهار هزار هکتار صورت گرفته است و در مراحل پایانی به سر می‌برد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند ادامه داد: این طرح در مناطق تیزآب، اسب چران، سربندان، لارک، مبارک‌آباد، امام‌زاده هاشم و دیگر مناطقی که با این بحران مواجه هستند در دست پیگیری است که امیدواریم با توجه به تمهیدات مذکور، مشکلی در این خصوص مشاهده نشود.

تهرانی پور در خصوص کشت کلزا در شهرستان دماوند تصریح کرد: در راستای اصلاح الگوی کشت و تغییر آن، از سال گذشته اقدام به کشت کلزا به‌صورت آزمایشی در شهرستان دماوند کردیم تا با توجه به نیاز کشور به دانه‌های روغنی و خودکفایی در بحث روغن غذایی، بتوانیم اقدم مفیدی در این راستا انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: سعی ما بر رونق این کشت و حتی جایگزین کردن آن به‌جای گندم و جو در شهرستان دماوند می‌باشد که خوشبختانه در سال گذشته به‌صورت آزمایشی این طرح انجام شد و در حال حاضر در آستانه برداشت آن هستیم.

*پیش‌بینی برداشت ۱۲ تن محصول کلزا از چهار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دماوند

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند ادامه داد: در حال حاضر، چهار هکتار از اراضی کشت محصول کلزا آماده برداشت است و امیدواریم بتوانیم در مجموع ۱۲ تن  در سطح این شهرستان برداشت کنیم.

تهرانی پور تأکید کرد: کلیه بهره‌برداران در طول برپایی کلاس‌های آموزشی، از این مزرعه بازدید به عمل آوردند و در این راستا با توجه به قیمت تضمین‌شده دو برابر و تولید همسان با گندم، امیدواریم در سال جاری این میزان را تا سطح ۸۰ هکتار افزایش دهیم.

*۱۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان دماوند زیر کشت گندم و جو می‌باشد

وی با اشاره به آغاز فصل برداشت  محصول گندم و جو در سطح شهرستان دماوند توضیح داد: در حال حاضر سطحی بالغ‌بر یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصول گندم و جو می‌باشد که با توجه به تلاش‌های صورت گرفته، امیدواریم امسال بتوانیم رکورد خوبی در خصوص کشت گندم و جو داشته باشیم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته در زمینهٔ کشت گندم، میانگین چهار تن در هکتار در نظر گرفته‌شده است.

*اختصاص بیش از ۳ میلیارد تومان اعتبار بخش کشاورزی شهرستان دماوند در سال جاری

تهرانی پور ضمن ابراز خرسندی از افزایش اعتبارات بخش کشاورزی در سال جاری خاطرنشان کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های مکرر در راستای تامین اعتبار بخش کشاورزی، امسال با پیشرفت حدود ۳۰ درصد بودجه به مبلغ ۳۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در این زمینه مواجه بودیم که امیدواریم بتوانیم خدمات بهتری درزمینهٔ تولید به بهره‌برداران ارائه دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن