کمک یک میلیارد تومانی اداره اوقاف و امور خیریه به مراسمات عزاداری‌ هیئت‌های مذهبی در شهرستان دماوند/ بازسازی و توسعه ۱۰ امامزاده طی ۳ سال گذشته در شهرستان دماوند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند کمک یک میلیارد تومانی اداره اوقاف به مراسمات عزاداری‌ هیئت‌های مذهبی و از بازسازی و توسعه ۱۰ امامزاده طی ۳ سال گذشته در این شهرستان خبر داد.
به گزارش تاررود، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد اشرفی در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت هفته وقف از برگزاری بیش از ۸۰ برنامه فرهنگی در طول سال در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: طرح آرامش بهاری، نشاط معنوی، ضیافت الهی، تجلیل از امامزادگان در دهه کرامت، برگزاری مسابقات قرآنی و برگزاری محافل انس با قرآن جمله فعالیت‌های فرهنگی انجام شده توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند است.
وی افزود: بازسازی امامزاده‌ها، انجام سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اجرای نیت از موقوفات در طول سه سال اخیر، حمایت از ائمه جماعات، ساخت مستند از امامزاده های شهرستان از دیگر امور فرهنگی انجام شده در شهرستان دماوند است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند بیان کرد: سیاست اداره اوقاف و امور خیریه در این شهرستان بر این است که از هیئت امناهای فعال تقدیر و تشکر شده و افراد غیرفعال از این امر کناره‌گیری کنند.
اشرفی اضافه کرد: به نظر می‌رسد هیئت امنای حسینیه‌ها در دماوند و شهرهای اطراف هزینه چندانی در خصوص امور فرهنگی نمی‌کنند و معرفت زایی کمی دارند، در حالی که حسینیه مرکزی فرهنگی است و باید امور فرهنگی بیشتری در آن انجام شد.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد از موقوفات شهرستان دماوند مربوط به عزاداری سیدالشهدا (ع) است، تصریح کرد: اداره اوقاف و امور خیریه در این ماه بر اساس وقف‌نامه‌ها عمل کرده و علاوه بر آن به اجرای همایش‌های عاشورایی، زینبی، حماسه بزرگ عاشورا و حمایت از هیئت‌های عزاداری می‌پردازیم.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند عنوان کرد: خوشبختانه این نهاد علاوه بر ارائه فعالیت‌های فرهنگی در سال جاری توانسته است به ۲۵۰ میلیون نفر با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد تومان در هیئت‌های مذهبی کمک نقدی کند.

اشرفی در خصوص تعداد موقوفه‌های سنددار در شهرستان دماوند گفت: از تعداد ۸۵۰ مورد وقفی در این شهرستان تعداد ۶۰۰ موقوفه دارای سند است و مابقی آن باید باهمت و همکاری هیئت‌امنا مورد پیگیری قرار گیرد، همچنین اگر افرادی از وجود وقفیات اطلاع دارند باید به اداره اوقاف اطلاع دهند تا به موقوفات افزوده شود.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه از سال ۹۰ تاکنون تعداد ۳۰ وقف جدید به موقوفات شهرستان دماوند افزوده شد که ۲۰ مورد از این موقوفات در طول سه سال گذشته انجام شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند به ضرورت انجام وقف‌های جدید و مناسب با نیازهای روز پرداخت واظهار داشت: به عنوان مثال مجوزی در راستای وقف تئاتر مذهبی در این شهرستان صادر شد تا از این طریق تاریخ انبیا در غالب تئاتر به نمایش درآمده و گامی در راستای توسعه فرهنگی است.
اشرفی در مورد تعداد اسناد اجاره داده شده در شهرستان دماوند یادآور شد: تعداد این اسناد در سال گذشته ۳۱۶ سند بود که این میزان در سال جاری به ۴۵۶ سند افزایش یافته است.
وی در مورد تک برگی شدن اسناد موقوفات خاطرنشان کرد: ۲۰۰ سند موقوفه در شهرستان دماوند تک برگی شده است و ۱۰۰ پرونده ثبتی در این خصوص باقی مانده که مربوط به حسینیه ها و مساجد می شود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند از انجام جی آی اس برای بخشی از رقبه‌های موجود در شهرستان دماوند و جانمایی بر اساس نقشه های جهانی خبر داد و همچنین انجام قیمت گذاری رقبات در سیستم سامانه از طریق کارشناسان دادگستری بر اساس کاربری ها و وضعیت شهر و روستا را از دیگر امور انجام شده توسط اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند برشمرد.
وی با اشاره به وجود ۲۷۰ پرونده جریانی در دادگاه های ذی صلاح در خصوص تعدی به موقوفات، تغییر کاربری ها، واگذاری های غیرقانونی و تصرفات بیان کرد: خوشبختانه در سال جاری شاهد پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی در مباحث ثبتی بودیم.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند از اجرای عملیات عمرانی در هشت بقعه متبرکه این شهرستان خبر داد و گفت: به‌طورکلی تعداد ۳۸ بقعه در پنج شهر این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۱۵ بقعه دارای درآمد و مابقی فاقد درآمد و امکانات است که خوشبختانه خیران به بازسازی آن می‌پردازند.
اشرفی در خصوص برنامه‌های خدماتی انجام‌ شده در بقعه امامزاده هاشم(ع) دماوند اذعان کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک امامزاده هاشم(ع) در این شهرستان، اکیپ‌های آتش نشانی، اورژانس، هلال‌احمر، نیروی انتظامی، پلیس راهور، کلانتری و سایر گروه‌های خدمات‌رسان در ایام نوروز در این مکان حضور یافته و تا اواخر فروردین‌ماه نیز استقرار داشتند و به ارائه خدمت به مسافران نوروزی می‌پرداختند.
اشرفی اضافه کرد: تقریباً در طول دو سال گذشته اعتباری بالغ‌بر ۲٫۵ میلیارد تومان از طریق نذورات و تسهیلات سازمان اوقاف برای انجام فعالیت های عمرانی، ایجاد مغاره ها و تاسیسات جانبی در آستان مقدس امامزاده هاشم(ع) دماوند هزینه گردید.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند تاکید کرد: همچنین هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان در راستای محوطه سازی و انجام پروژه آسفالت ریزی توسط اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان و همکاری شورای شهر و شهرداری در این آستان مقدس پرداخت شد.
اشرفی با اشاره به بهسازی بقعه و محوطه امامزاده هاشم (ع) اظهار داشت: ما آمادگی همکاری با سرمایه‌گذاران در خصوص احداث تله‌کابین از محل امامزاده هاشم به سمت پیست آبعلی را داریم که در واقع جزء طرح‌های مصوب ما می‌باشد.
وی در مورد انجام فعالیت‌های عمرانی در برخی امامزاده‌های شهرستان دماوند اظهار داشت: امامزاده بی بی زبیده(س) در روستای خرمده قرار دارد و از سال ۹۵ با انتخاب هیئت امنای جدید از حالت متروکه به مکانی زیارتی تبدیل شده است و مرمت و بازسازی سوئیت‌ها، سرویس‌های بهداشتی در آن مد نظر قرار گرفته است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند اضافه کرد: همچنین با توجه به نبود برق شهری استفاده از برق ژنراتور و آبرسانی هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان در بر داشته است و ایجاد صحن و سکو برای تفریح خانواده ها در آینده توسعه گردشگری ورزش صخره‌نوردی را در پی خواهد داشت.
اشرفی ادامه داد: همچنین امامزاده فضه خاتون(س) در محله روح‌افزا شهر دماوند که از نظر ساختمانی بسیار فرسوده بود با همت هیئت‌امنا در حال بازسازی است و تاکنون بالغ‌بر ۸۰ میلیون تومان در این خصوص هزینه شده است.

وی در خصوص بازسازی امامزاده دوبرار در مشاء خاطرنشان کرد: متأسفانه این بقعه میراثی بسیار مورد تخریب قرار گرفته و وضعیتی ناراحت‌کننده داشت اما با همکاری اداره میراث فرهنگی، هیئت‌امنا و از طریق کمک‌های خیران از سال ۹۵ شروع به بازسازی شده واقدام به ساخت حسینیه و شبستان در این محل می‌شود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند از برآورد هزینه‌ای ۱۵۰میلیون تومان در این بقعه خبر داد و گفت: مراحل اسکلت بندی در این امامزاده به پایان رسیده و همچنان در دست تکمیل است.
اشرفی با اشاره به توسعه حسینیه در امامزاده عبدالله (ع) روستای آیینه‌ورزان تأکید کرد: این حسینیه در دو طبقه با مساحت ۳۰۰ مترمربع توسط خیران با هزینه‌ای بالغ‌بر ۲۰۰ میلیون تومان توسعه یافته است و همچنین با توجه به ایجاد سر در مناسب تبدیل به روستایی گردشگری شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند در خصوص بازسازی امامزاده زین‌العابدین (ع) مشاء یادآور شد: با توجه به حضور هیئت‌امنای فعال در مشاء و همچنین کمک خیران در این منطقه تاکنون حدود ۴۵۰ میلیون تومان در طول سه سال گذشته در خصوص بازسازی این بقعه هزینه شده و خوشبختانه این مکان مقدس به مرکزی فرهنگی تبدیل شده است.
اشرفی از انجام عملیات عمرانی در امامزاده حمزه (ع) واقع در مبارک آباد خبر داد و عنوان کرد: این بقعه متبرک با توجه به موقعیت خود در محل دسترسی جاده‌ای قرار دارد و مکان مناسبی برای استفاده مسافران در طول سال است که با همکاری هیئت امنا و خیران ۲۰۰ متر شبستان در حال تکمیل است که تقریبا ۸۰ درصد پیشرفت در این خصوص حاصل شده و شهرداری آبعلی نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.
وی در خصوص بازسازی بقعه امامزاده ابراهیم دشتک تصریح کرد: این امامزاده با همکاری هیئت امنا و خیران در حال اجرای فوندانسیون و احداث ۲۰۰ متر شبستان است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند اضافه کرد: همچنین امامزاده برهان‌الدین روستای ورانه باوجود داشتن هیئت‌امنای فعال توانسته است اقدامات عمرانی خوبی انجام دهد و تاکنون هزینه‌ای بالغ‌بر ۵۰۰ میلیون در راستای بازسازی امامزاده و ساخت بلوار توسط هیئت‌امنا و خیران صورت گرفته است.
اشرفی از ساخت شبستان در امامزاده زین العابدین زان و انجام پروژه دیوارکشی با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان نیز به عنوان دیگر فعالیت های انجام شده در شهرستان دماوند نام برد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن