گورستان تاریخی گیلیارد دماوند در آثار ملی ثبت شد

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دماوند با اشاره به نصب تابلوی شناسایی اثر ملی گورستان تاریخی گیلیارد گفت: این گورستان به شماره ۳۱۶۹۱ به عنوان هفتاد و سومین اثر تاریخی ثبت شده در دماوند در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
به گزارش تاررود، در غرب محله جیلارد دماوند، قبرستانی با سنگ قبرهای بسیار بزرگ و حجیم واقع شده که به نام قبرستان یهودیان «گیلیارد» شهرت دارد.
قبرستان گیلیارد در منطقه گیلاوند کنونی و در شمال غربی میدان جهاد واقع شده و بر اساس کتاب «ایران باستان» این منطقه اولین محل اسکان کلیمیان ایران که در سال ۷۴۴ هجری قمری پس از اسارت به ایران تبعید شدند، است.
گورستان مذکور شامل ۲ بخش قدیم و جدید است. گورستان قدیمی‌تر در جنوب‌شرقی و گورستان جدیدتر در قسمت شمال قرار دارد. در منتهی‌الیه جنوب‌شرقی ۲ گورستان یهودی، بقایای گورستانی اسلامی دیده می‌شود.
شهرام شریفی با اشاره به اینکه گورستان تاریخی گیلیارد رتبه هفتاد و سومین اثر ثبت شده از شهرستان دماوند در فهرست آثار ملی کشور را به خود اختصاص داده، اظهار کرد: این گورستان در غرب محلهٔ جیلارد دماوند، بر روی تپه‌ای مشرف به خیابان اصلی و شمال شهرک جهاد واقع‌ شده است و این گورستان مربوط به یهودیان دارای ۲ بخش جدید و قدیمی‌تر می‌باشد.
وی ادامه داد: در بخش قدیمی آثاری از ۶۰۰ سال پیش وجود دارد و در قسمت جنوب شرق گورستان یهودیان، آثاری از گورستان مسلمانان نیز دیده می‌شود که مربوط به دوران سلجوقی و تیموری بوده و دارای قدمتی مربوط به قرون ۵ و ۶ هجری است.
شریفی با بیان اینکه این گورستان پتانسیل تبدیل شدن به یک جاذبه توریستی و گردشگری را دارد، خاطرنشان کرد: شهرستان دماوند دارای گورستان‌های تاریخی بسیاری است که در نظر داریم با ارائه طرح مطالعاتی، ساماندهی این مناطق تاریخی را در دستور کار قرار دهیم.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دماوند با اشاره به این مطلب که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در آینده‌ای نزدیک، در نظر داریم این گورستان تاریخی را به سایت موزه مردم‌شناسی تبدیل شود، گفت: این اثر در تاریخ ۲۱ اسفندماه سال ۹۵ به ثبت ملی رسیده و امروز تابلوی شناسایی این اثر تاریخی در مکان گورستان نصب شده است.
لازم به ذکر است، ابعاد سنگ قبرها از ۲ متر تا ۷۵ سانتیمتر طول متغیر می‌باشند و تا آنجا که مشاهده می‌شود، قدیمی‌ترین سنگ قبور گورستان دارای تاریخ ۱۳۰۴ هـ. ش و جدیدترین آن متعلق به سال ۱۳۷۸ هـ. ش می‌باشد. البته تدفین در این گورستان به صدها سال قبل باز می‌گردد که این مهم را می‌توان از آثار باقی مانده و تعدادی سنگ قبر شکسته و پراکنده دید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن