۱۵ نفر از معلولان نمونه شهرستان دماوند تجلیل شدند/ عدم وجود خودروی مناسب‌ ویژه حمل و نقل معلولان در شهرستان دماوند

رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند در نشست از تجیلی ۱۵ نفر از معلولان نمونه و عدم وجود خودروی مناسب‌ ویژه حمل و نقل معلولان در این شهرستان خبر داد.
به گزارش تاررود، حسین بی نیاز ضمن تبریک روز جهانی معلولان اظهار کرد: دوازدهم آذرماه متعلق به کسانی است که علی رغم مشکلات جسمی، توانمندی آنها بر کسی پوشیده نیست.
وی افزود: سازمان بهزیستی متولی پیگیری امور معلولان و حقوق آنها در سطح جامعه است تا بتواند شرایطی فراهم کند که توانمندی این افراد با همکاری نهادهای اجرایی و استانی امکان‌پذیر شود.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند ادامه داد: تکریم از حقوق معلولان اقدامی بشر دوستانه است و ما نیز به تبعیت از اصول عدالت‌محور جمهوری اسلامی تلاش می‌کنیم که با انعکاس مشکلات و مطالبات افراد دارای معلولیت در سطح جامعه، برابرسازی فرصت‌ها را برای آنها فراهم کنیم.
بی‌نیاز خاطرنشان کرد: خوشبختانه اقدامات مناسبی از سال گذشته تاکنون در شهرستان دماوند صورت گرفته و تیم تخصصی امور عمرانی فرمانداری نیز در این خصوص کمک شایانی در ارتباط با حقوق شهروندی معلولان انجام دادند.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه معلولیت در طول یک سال اخیر گفت: یکی از موضوعات مهم و مغفول مانده، مناسب سازی محیط، معابر عمومی و فضاهای شهری بود که با تشریح موضوع، نشست هایی در این خصوص برگزار شد و مصوباتی نیز حاصل گردید.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: میزان مناسب سازی معابر و اماکن عمومی در کشور بالغ بر ۲۰ درصد است و اعتقاد ما در برابر سازی فرصت‌ها برای همه آحاد جامعه است.
بی‌نیاز اضافه کرد: همچنین با توجه به قرارگیری در شیب تند سالمندی که این میزان در سطح استان تهران بالغ بر ۹ درصد و در شهرستان دماوند با یک و نیم درصد جمعیت معلولان و کودکان و زنان است، بنابراین بالغ بر ۱۵ درصد از افراد جامعه ما نیاز به مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی دارند.
وی از پیگیری‌های انجام شده در این خصوص خبر داد و گفت: خوشبختانه اکنون در مرحله اجرایی مصوبات هستیم.
رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند از معضل حمل و نقل عمومی معلولان به عنوان یکی دیگر از موضوعات مد نظر در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: با توجه به جمعیت موجود در سطح شهرستان دماوند، استفاده از خودروی مناسب‌سازی شده در راستای رفع حداقل نیازهای درمانی، آموزشی و عمومی افراد معلول از مسایلی است که مد نظر قرار دارد.
بی‌نیاز اظهار داشت: از جمله موضوعات دیگری که در این زمینه به آن پرداخته شد، موضوع توانبخشی مبتنی بر جامعه است که در این قالب به شناسایی معلولان ساکن در روستاها با کمک بخشداری، دهیاری و شوراها پرداختیم تا بتوانیم از این طریق به ارائه خدمات سازمان به این افراد بپردازیم.
وی با اشاره به ضرورت پیشگیری قبل از درمان اذعان داشت: یکی از موضوعاتی که سازمان بهزیستی به پیگیری آن پرداخته است شورای ملی سالمندان است که با توجه به شیب تند سالمندی در کشور باید برنامه‌ریزی دقیق و مناسبی در این خصوص صورت گیرد که خوشبختانه این موضوع از طریق فرمانداری شهرستان دماوند با تشکیل کمیته شورای ملی سالمندی مورد پیگیری قرار دارد.
همچنین در ادامه این نشست علی شیوا، معاون امور فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند با استناد بر فرمایش مقام معظم رهبری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در باب معلولیت فرمودند:« وقتی نفس انسان قوی باشد باکی نیست که جسم علیل باشد» و این بدان معناست که روح بزرگ این افراد در جسم نمی‌گنجد.
وی در خصوص مناسب‌سازی معابر عمومی بیان کرد: در این خصوص وظیفه ای بر عهده همه دستگاه‌هاست و همه افراد جامعه حق دارند که تمامی خدمات و امکانات بهره‌مند شوند، اما بسیاری از امکانات موجود در اماکن عمومی مانند کف پوش‌های غیر مناسب حتی برای افراد سلامت از لحاظ جسمی نیز مناسب و قابل استفاده نیست.
معاون امور فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند ادامه داد: خوشبختانه در طول سال گذشته با وجود پیگیری اداره بهزیستی این شهرستان و حوزه معاونت فنی و عمرانی فرمانداری بر موضوع مناسب سازی معابر تاکید شد و مجموعه بهزیستی و حورا در رودهن در راس این امر قرار گرفتند.
شیوا در خصوص خودروی ون مناسب سازی شده برای معلولان بیان کرد: پیگیری‌های لازم در این خصوص صورت گرفته و قول مساعدی از سوی شهرداری‌های پنج شهر داده شد و قرار بر این است که شوراهای اسلامی شهرها در این خصوص مساعدت لازم را انجام دهند.
وی ضمن تشکر از زحمات رئیس اداره بهزیستی شهرستان دماوند عنوان کرد: تاکید ما در سال جاری بر مناسب سازی چندین اداره مهم شهرستان است و علاوه بر آن تبدیل برخی از توانمندی‌های بالقوه معلولان کم توان جسمی باید مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن