۱۶۰ هزار تن سیب ارگانیک و بین المللی دماوند در بازار بدون مشتری می‌ماند/ برای ساماندهی چرخه بازار فروش سیب دماوند باید فکری اساسی بکنیم

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس با بیان اینکه بخشی از سیب ارگانیک و بین المللی دماوند بدون مشتری بر روی زمین مانده، گفت: ۲۰۰ هزار تن سیب وارد چرخه تولید می‌شود اما دولت تنها ۴ هزارتن از این میزان را خریداری می‌کند.

به گزارش تاررود، قاسم میرزایی نیکو در گفتگویی درباره وضعیت تولید سیب دماوند در کشور، اظهار کرد: سیب مرغوب و با کیفیت دماوند در شرایطی به میزان ۲۰۰ هزار تن وارد چرخه تولید می‌شود که دولت تنها می‌تواند ۴ هزار تن از این میزان را خریداری کند؛ بنابراین با این شرایط مشخص است که یا باید سیب کشاورز بدون مشتری بر روی زمین بماند یا بر ریل صادرات قرار بگیرد.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر به‌طور واقع بینانه به دنبال تولید سیب با کیفیت دماوند هستیم باید فکری اساسی برای ساماندهی چرخه بازار فروش سیب دماوند نیز بکنیم.

وی افزود: سازمان توسعه و تجارت باید چاره‌ای اساسی برای صادرات سیب به کشورهای همجوار که خواستار سیب صادراتی ایران هستند، اتخاذ کند و این در حالی است که وظیفه رایزن بازرگانی این است که پروسه صادرات سیب را بررسی کند و اگر حتی سیب مرغوب صادراتی دماوند برای قرار گرفتن در ریل صادرات با موانعی نیز روبرو است، باید اعلام کنند که موضوعات مطروحه برطرف شود.

میرزایی نیکو تصریح کرد: اگر تولیدکنندگان سیب در دماوند نتوانند محصولاتشان را به نرخ مناسب به فروش برساند، به‌طور واقع بینانه کشاورزان از نظر اقتصادی به شدت متضرر می‌شوند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس یادآور شد: سیب کیلویی ۱۷۰۰ الی ۱۸۰۰ تومان برای کشاورزان هزینه در بردارد و در بهترین شرایط نیز سیب را از کشاورزان ۲ هزار تومان خریداری می‌کنند بنابراین بدیهی است که کشاورزان نمی‌توانند سود متعارفی در این راستا به‌دست آورند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن