۵۰ هکتار از باغ‌های شهرستان دماوند زیر کشت گلابی قرار دارد/ تولید سالانه یک هزار تن محصول گلابی در شهرستان دماوند

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با بیان اینکه ۵۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان زیر کشت گلابی قرار دارد و گفت: شهرستان دماوند سالانه یک هزار تن تولید محصول گلابی بهره‌مند است.
۵۰ هکتار از باغ‌های شهرستان دماوند زیر کشت گلابی قرار دارد/ تولید سالانه یک هزار تن محصول گلابی در شهرستان دماوند
انتخاب «محمد شیرخانی» به‌عنوان مددکار ترویجی در منطقه جمع‌آبرود آبسرد
به گزارش تاررود، هادی طهرانی‌پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود اظهار کرد: شهرستان دماوند دارای ۹ هزار و ۱۱۲ هکتار باغ شامل هشت هزار و ۷۰۰ هکتار باغ بارور و ۴۱۲ هکتار باغ غیر بارور است و به‌عنوان قطب تولید محصولات باغی استان تهران و یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان محصول سیب در کشور محسوب می‌شود.
وی افزود: این شهرستان علاوه بر تولید محصول سیب دارای تولیدات دیگری همچون گردو، هلو، گلابی، آلبالو و گیلاس است و به لحاظ کیفیت و طعم با تولیدات سایر نقاط کشورقابل رقابت است.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند از وجود ۵۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان زیر کشت گلابی خبر داد و گفت: خوشبختانه در طول سالیان اخیر افزایش سطح زیر کشت گلابی در طرح‌های ریشه‌کنی، جایگزینی و اصلاح درختان مورد استقبال کشاورزان قرارگرفته است و تولید سالانه این محصول یک هزار تن می‌باشد.
طهرانی‌پور ادامه داد: در سال‌های اخیر قیمت گلابی در بازار مناسب بوده و تولید آن برای کشاورزان مقرون‌به‌صرفه است به‌این‌ترتیب ارقام گلابی موجود در شهرستان دماوند شامل شاه‌میوه، بیروتی، دوشز، درگزی، اسپادانا و لوئیزبن است.
وی تأکید کرد: همچنین افزایش تولید نهال‌های اصلاح‌شده، پایه رویشی و پایه بذری گلابی نظیر کوئینز A، پیریدوارف نیز در دستور کار نهالستان‌های شهرستان دماوند قرار گرفته است.
*انتخاب «محمد شیرخانی» به‌عنوان مددکار ترویجی در منطقه جمع‌آبرود آبسرد
رازقه غلامرضایی مسئول اداره هماهنگی و ترویج کشاورزی شهرستان در خصوص انتخاب مددکاران ترویجی اظهار داشت: مددکاران ترویجی به خبره فنی روستایی و عشایری منتخب مردم اطلاق می‌شود که دارای تجربه و مهارت در بخش کشاورزی بوده و در تعامل با کارگذاران کشاورزی به نشر دانش فنی می‌پردازد.
وی اضافه کرد: هدف از انتخاب مددکاران ترویجی استفاده از امکانات و نیروی داوطلب مردمی به‌منظور کاهش تصدی دولت، تکمیل نیروی مورد نیاز شبکه ملی ترویج و امکان دسترسی بیشتر بهره‌برداران و تولید کنندگان بخش کشاورزی به یافته‌های نوین تحقیقاتی می‌باشد.
مسئول اداره هماهنگی و ترویج کشاورزی شهرستان دماوند امکان استفاده بهتر از دانش و توانایی بومی و محلی در برنامه ترویجی و تسریع در ارائه خدمات آموزشی و ترویجی به بهره‌برداران بخش کشاورزی را از دیگر اهداف از انتخاب مددکاران ترویجی عنوان کرد.
غلامرضایی از «محمد شیرخانی» به‌عنوان مددکار ترویجی در منطقه جمع‌آبرود نام برد و خاطرنشان کرد: این مددکار در زمینه باغبانی، پرورش ارقام گلابی، سیب درختی و ارقام گردو فعالیت دارد.
وی اضافه کرد: «محمد شیرخانی» حدود دو هکتار باغ گلابی در منطقه آبسرد از ارقام شاه‌میوه، بیروتی و ارقام محلی دارد که با توجه به کم‌آبی از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده نموده و به جهت مبارزه با آفات و بیماری‌ها زیر نظر کارشناسان جهاد کشاورزیبه مبارزهبیولوژیک انجام می‌پردازد.
مسئول اداره هماهنگی و ترویج کشاورزی شهرستان دماوند تصریح کرد: وی در زمینه باغداری پرورش و تکثیر ارقام مقاوم به سرما فعالیت دارند و علاوه بر باغداری در زمینه پرورش دام نیز فعالیت می‌کند.
غلامرضایی تأکید کرد: این مددکار ۱۰۰رأس گاو گوشتی و ۱۰۰ رأس میش دارد و ۳۰۰ بره به‌صورت سالانه از این میش‌ها متولد می‌شود که دلیل این افزایش این است که ۵۰ درصد از این گله از نوع نژاد میش دوقلو زا بوده می‌باشد.
به گفته مسئول اداره هماهنگی و ترویج کشاورزی شهرستان دماوند «محمد شیرخانی» به‌عنوان مددکار ترویجی آمادگی تبادل اطلاعات و تجربیات با کارشناسان و کشاورزان را دارد و در پی بازدید از مجموعه باغ و دامداری، مسئولان درخواست پیوندک و کشت بافت برای ارقام نهال را داشتند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن